Vágólapra másolva!
Komoly csapást mérhetett a Red Bull a Mercedesre a 2025-ös motorszabályokról szóló egyeztetésekben azzal, hogy Alex Albont visszahozta a Forma-1-be, és ezzel maga mellé állította nagy riválisának egyik szövetségesét.

A Williams-istálló bejelentette, hogy a 2019-ben és 2020-ban a Toro Rossónál, majd a Red Bullnál versenyző Alex Albonnal pótolja a Mercedeshez távozó George Russellt, és jövőre a thai versenyző lesz Nicholas Latifi csapattársa. A bejelentés a jelek szerint azonban jóval túlmutat azon, hogy a grove-i istálló leigazolta az energiaitalosok egyik versenyzőjét, és egy neves Forma-1-es szakíró szerint a sportág következő motorszabályaira is komoly hatással lehet.

Albon (jobbra) visszatérése a politikai erőviszonyok átrendeződését vetítheti előre Forrás: Williams Racing/Williams Racing/Williams Racing

Annak ellenére, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke keményen lobbizott a Mercedes-támogatott Nyck de Vries Williamshez kerüléséért, a grove-i istálló végül Albon mellett döntött. A thai-brit pilóta ráadásul megtartotta kötelékét az energiaitalosokkal, mindezt annak ellenére, hogy Wolff korábban úgy nyilatkozott, csak akkor dolgozik vele, ha felbontják a red bullos szerződését.

Már akkor sem volt világos, hogy az osztrák üzletember milyen alapon szólhat bele ebbe, hiszen amellett, hogy szoros partneri kapcsolat van a Williams és a Mercedes között, másfajta kötelék nem áll fenn. Mint kiderült, Wolff szava nem volt elég Albon szerződtetésének megakadályozásához.

– szögezte le Jost Capito, a Williams-istálló vezetője. – Olyan döntéseket kell hoznunk, amelyek jók nekünk, Toto pedig teljes mértékig tiszteletben tartja ezt. És tisztában van Alex képességeivel is, és szintén azon a véleményen van, hogy Alex megérdemel egy ülést a Forma-1-ben. Úgyhogy támogató."

Albon tehát maradt a Red Bull kötelékében, amit az Autosportnak a bikások egyik szóvivője is megerősített. „Elengedtük Alexet, hogy a Williams Racing pilótája legyen 2022-ben, de megőriztük a kapcsolatot vele, ami jövőbeni lehetőségeket is magában foglal."

Albonra ezután is számít a Red Bull Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Capito eközben nem győzte hangsúlyozni, hogy Albon jövőre a Williams versenyzőjének számít, arra a kérdésre pedig, hogy a Red Bull akár szezon közben visszahívhatja-e őt az anyacsapatba, elmondta, hogy „mi döntjük el, hogy mit csinál és mit nem csinál."

Hosszú távú hatásai is lehetnek az átigazolásnak

Hogy Wolff valójában igen bosszús lehet Albon szerződtetése kapcsán, azt Mark Hughes szakújságíró sorai jelezhetik. Hughes a The-Race.com hasábjain azt fejtegette, hogy ez a lépés arra utalhat, hogy a 2025-ben bevezetni tervezett új motorformuláról zajló egyeztetések erősen a Red Bull irányába billenhetnek el.

A korábbi egyeztetések során ugyanis egyet nem értés alakult ki a jelenlegi gyártók között abban, hogy az új erőforrások megtartsák-e a hőenergia-visszanyerő ERS-H-t, vagy meg kell szabadulni azoktól. A Mercedes és a Ferrari a megtartása, a Red Bull pedig a jelek szerint a száműzése mellett áll ki, hasonlóan a megbeszéléseken részt vevő, az esetleges F1-es részvételt vizsgáló Volkswagenhez.

A VW álláspontja teljesen érhető, hiszen a jelenlegi gyártók többéves tapasztalattal rendelkeznek a rendkívül bonyolult, költséges, és a jelenlegi motorok szerves részét képező ERS-H-ról, aminek köszönhetően nagy előnyben lehetnek bármelyik újonnan érkező gyártóval szemben.

Wolff nagyobb csapást szenvedhetett el, mint az elsőre látszik Forrás: AFP/John Thys

A VW és a Red Bull szövetsége azonban komoly erőt képviselhet az új szabályok alakításában, mindez pedig Albon szerződtetésével vált igen nyilvánvalóvá. A Williams élén ugyanis a VW korábbi motorsport főnöke, Jost Capito áll, aki mindennek tetejébe remek kapcsolatot ápol a Red Bull-lal még a Saubernél eltöltött idejéből, amikor az energiaital-gyártó volt az istálló főszponzora. Nem véletlen, hogy máris arról folynak a találgatások, hogy a Williamsen jövőre már a Red Bull logója is megjelennek.

Hosszú ideig dolgoztam együtt a Red Bull-lal, először a 90-es évek végén a Saubernél, úgyhogy azóta kapcsolatban vagyok velük, és barátaimnak mondhatom a red bullos srácokat. De ez nem jelenti, hogy az autón lesznek vagy sem. Meglátjuk" – nyilatkozta Capito a kérdésben.

Hughes szerint a jelenlegi történések tehát akár a politikai erőviszonyok átrendeződését is tükrözhetik, a Mercedes oldaláról a Red Bull térfelére helyezve át a hangsúlyt, miközben az Albont a Mercedes-erőforrástól sikertelenül távol tartani igyekvő Toto Wolffot némileg váratlanul érte mindez.