Társoldalunk:
Hírlevél

Verstappen az egyik legkeményebb csatájára készül Hamilton ellen

2021.09.09. 10:50

A szezon leggyorsabb tempójú helyszíne a Mercedesnek kedvez. Lewis Hamilton önerőből is visszaállhat az élre a tabellán, de ehhez további segítséget kaphat, ha a Red Bull Monzára időzíti a negyedik motor beszerelését Verstappennek, ahogy azt sokan gyanítják.

Max Verstappen a Hollandiában aratott győzelemmel visszavette az 1. helyet a bajnokságban Lewis Hamiltontól, de a hétvégi Olasz Nagydíjon könnyen jöhet az újabb fordulat, hiszen a pálya jellegzetessége a Mercedesnek kedvez, míg a Red Bull pilótája itt még sosem végzett előrébb az ötödik helynél, és elképzelhető, hogy a páratlan évekre jellemző mintát folytatva vasárnapra megint rajtbüntetést kap Monzában a motorja miatt.

A Red Bull ritkán halad a mezőny elején MonzábanForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Mint ismert, a háromdarabos keretében egyet leselejteztek a silverstone-i baleset következtében, és biztos, hogy valamikor be kell szerelni neki egy negyedik erőforrást, ami tíz rajthelyes büntetéssel jár. Csábító, hogy ez Monzában történjen, mert itt viszonylag könnyű előzni és a mezőny végéről előrébb kapaszkodni.

Megint változik a menetrend

A tervek szerint idén három helyszínen próbálják ki a különleges, sprintfutamos lebonyolítást, ez lesz a második alkalom. Dióhéjban: pénteken az egyetlen, délutáni edzés után már este megtartják a megszokott formában az "időmérőt", ennek végeredménye határozza meg a szombat késő délutáni sprintfutam rajtsorrendjét, ami hivatalosan a kvalifikációnak számít a változatlan vasárnapi viadalra. A Brit Nagydíj óta változatlanul hagyták a szabályokat.

Emlékeztető a szabályokról

Az említett ütközés miatt Silverstone-ból rossz emlékei lehetnek Verstappennek, de szélesebb körben nem okozott csalódást a kísérlet. Az F1 menedzsmentje ódákat zengett róla, szerintük a közönség imádta. Tény, nyújtott izgalmakat a sprintfutam, de főleg Fernando Alonso bámulatos rajtjáról és Sergio Pérez kicsúszásáról maradt emlékezetes, az extra látványosság hiányzott. Fő a mértékletesség, ha kockázatkerülő vonatozásba torkollik a monzai sprintverseny, akkor sem érdemes egyből temetni a formátumot.

Alonso (balra) miatt volt talán a legemlékezetesebb a történelem első sprintversenyeForrás: AFP/Adrian Dennis

A táv szombaton hasonló lesz, de ez korántsem jelenti, hogy egy az egyben másolni kell a silverstone-i hozzáállást, mert a vonalvezetés és a beállítások mások.

A szezon leggyorsabb pályája

A szakzsargonban gyakran hivatkoznak a monzai pályára a Sebesség Templomaként, annyira gyors. Régebben, a biztonság érdekében beiktatott lassítók megépítése előtt még lendületesebb volt, de a trafipaxok így is jópár helyen mérnek 300 km/h fölötti sebességet, a kör négyötödében tövig nyomják a gázpedált a versenyzők.

Pillanatkép a tavalyi versenyrőlForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

A motorerő tehát fontos (ellentétben az előző verseny helyszínével), ez alapból a Mercedes javára billenti a mérleg nyelvét a Red Bull ellenében.

Az autó-motor csomagjuk hagyományosan erős a következő két pályán, mi pedig eddig gyengébben szerepeltünk. Arra számítok, hogy ők lesznek előnyben hozzánk képest.

– nyilatkozta Christian Horner, már a szeptember végi Orosz Nagydíjra is tekintve. – A károk mérséklésére törekszünk."

„Ha minden részletet tökéletesen beállítunk, ütőképesek lehetünk, de a Mercedesnél lehet az előny a csúcssebességben" – véli Verstappen is.

Aki jól áll a keretével, vélhetően azok közül is többen kapnak új V6-ost (büntetés nélkül), a friss lendületnek itt különösen nagy a szerepe. A Ferrarik felbukkanására viszont ne számítsunk ezen a listán, a továbbfejlesztett motorjuk ugyanis a hírek szerint még nincs bevetésre kész állapotban. Ahogy a Verstappen-Hamilton csatában, a konstruktőri bajnokságban is volt egy pozíciócsere Hollandiában, de a kigyorsításoknál és a motorerőben rendre jól teljesítő McLaren visszaugorhat a Ferrari elé.

A pálya alaprajzaForrás: Mercedes-AMG F1

Az előzéseknek kedvez, hogy az egyeneseket többnyire kemény féktávok zárják le, az üldözőnek nem muszáj a kanyarhoz érve közel egyvonalban lennie az üldözöttel, megpróbálkozhat a bevetődéssel is. Az egész szezonban itt választják a legkisebb leszorítóerőt a csapatok, karcsú szárnyakkal. Ez az autók viselkedésére is hatással van a féktávokon, meg természetesen a gyorsabb kanyarokban, mint a Lesmók (6, 7) az Ascari sikán (8/9/10) és a Parabolica (11). Gyakran blokkolnak a kerekek a leszorítóerő hiányától, ezzel könnyen tönkrevágható egy-egy gumiszett.

Apropó kanyarnevek: az utolsóval, a Parabolicával utoljára találkozhatunk ezen a néven, a hétvégén ünnepélyes ceremónia keretében átnevezik, a híres olasz autóversenyző, Michele Alboreto nevét fogja viselni.

Gumiból a kínálat középső darabjai, a leggyakrabban használ C2-C3-C4 kombináció lesz elérhető, természetesen a féktávokon és a kigyorsításokon kapják a legnagyobb terhelést. „A fő kihívás az, hogy a versenyzők mérsékeljék a hátsó gumik csúszkálását és túlmelegedését, mivel a kevés leszorítóerő miatt alig nyomja valami az aszfaltba őket" – mutatott rá Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.

Az egyenesekben minden bizonnyal a Mercedes lesz fölényben MonzábanForrás: Getty Images/Dan Mullan

Szerinte a korábbi évekből kiindulva változatosan dönthetnek a csapatok stratégiailag, nem feltétlenül borítékolható mindenkinél az egykiállásos taktika. A világosabb árnyalatú burkolat kevésbé szívja magába a hőt és a fák árnyéka miatt sem szokott vészesen megemelkedni a pálya hőmérséklete, ez enyhíti a gumik kopását, hiába várható száraz, 30 fok közeli levegő.

A speciális lebonyolítás miatt az időmérőn csak a lágy gumi használható, a sprint- és a hagyományos versenyen pedig nincs megkötés az első etaphoz választott keverékkel. Mivel Silverstone-ban erősebben kopnak a gumik, mint Monzában, elképzelhető, hogy a mostani szombati futamra többen vállalják be a lágy keveréket, mint júliusban.

Megfékezik Schumacherék elharapódzó viszályát?

Versenyzői fronton egyre több elem kerül a helyére a 2022-es kirakósban. A héten véglegessé vált, hogy Valtteri Bottas megy az Alfa Romeóhoz, ahol Antonio Giovinazzi harcol az ülése megtartásáért a helyére pályázókkal szemben, valamint a Williamsnél várható még egy szabad autó, politikától sem mentes szálakkal. Lassan mindegyik csapat szeretné fixálni a felállását, hogy ilyen dolgokkal már ne kelljen foglalkozni a nagy szabályváltozásokra készülve.

Az egyiknél elvileg már mindent elrendeztek, de egyre komolyabb belviszály van kialakulóban: a Haas két újoncának viszonya egyre romlik, Hollandiában kölcsönösen keresztbe tettek egymásnak. Günther Steinernek ideje közbelépni, nehogy elfajuljon az ügy.

Kubicát újra láthatjukForrás: NurPhoto via AFP/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Monzában szokás szerint nagy szerep jut a szélárnyéknak és a kapcsolódó taktikázásnak, ebből a szempontból is fontos mindegyik istállónál a harmónia. Két éve kabaréba fulladt az időmérő végjátéka és szinte mindenki lekésett az utolsó köréről a nagy helyezkedésben, ez remélhetőleg nem ismétlődik meg. Mint idén is láthattuk, a sor végére maradni sem feltétlenül előnyös, mert egy pályán előrébb tartó pilóta hibája sárga/piros zászlót eredményezhet, megakasztva a mögötte érkezőket.

Szerdán még függőben lévő kérdés volt, az Alfa Romeo később viszont megerősítette, hogy Kimi Räikkönen az Olasz Nagydíjon sem vehet részt, miután az előző héten kimutatták nála a koronavírust, így Monzában még Robert Kubica helyettesíti őt.

Az Olasz Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 14:30-15:30
  • időmérő: péntek 18:00-
  • 2. edzés: szombat 12:00-13:00
  • sprintfutam: szombat 16:30-
  • verseny: vasárnap 15:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK