A Mercedes erőssége Verstappen malmára hajtja a vizet hazai pályáján?

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Holland Nagydíj 2021, péntek
ZANDVOORT, NETHERLANDS - SEPTEMBER 03: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda during practice ahead of the F1 Grand Prix of The Netherlands at Circuit Zandvoort on September 03, 2021 in Zandvoort, Netherlands. (Photo by Lars Baron/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A megszakítások miatt a pénteki nap után sem egyértelmű, hogy ki a Holland Nagydíj időmérőjének legnagyobb esélyese. A futamon Max Verstappen lehet előnyben, bár teljesítményét ezúttal nem lehetett összehasonlítani Lewis Hamiltonéval.

Sokszor előfordul, hogy egy nagydíjhétvége pénteki napja után rendkívül nehéz megtippelni a csapatok, illetve a pilóták várható versenytempóját, miután a második szabadedzés végén valami félbeszakította a hosszú etapot. Nos, amellett, hogy határozott jóslatokba most sem bocsátkoznánk ezen a téren, ezúttal az egykörös sebességet jóval nehezebb megállapítani.

Mazepin kicsúszása miatt nehéz megítélni, hogy ki az időmérő legnagyobb esélyese

Mindez annak köszönhető, hogy az első szabadedzés jelentős része Sebastian Vettel autójának mentésével ment el, de ebből a szempontból az igazi problémát az jelentette, hogy a második gyakorlást kétszer is félbe kellett szakítani. Főleg Nyikita Mazepin hibája nem jött jókor, ami többek között Max Verstappen körét is tönkretette.

Ennek következtében érdekes végeredmény született, hiszen a két Ferrari végzett az élen Esteban Ocon előtt,

ám ez minden bizonnyal megtévesztő, hiszen a holland pilóta és Valtteri Bottas is használt gumikon futotta leggyorsabb körét, utóbbi ráadásul a második piros zászló előtt. Nem beszélve Lewis Hamiltonról, aki mindössze egy mért kört tudott autózni a közepeseken, mielőtt a kocsi meghibásodott alatta.

A hétszeres világbajnok így a versenyszimulációt sem tudta teljesíteni, ami akár nagy hátrányt is jelenthet számára. A Mercedesnél viszont pont abban bízhatnak, hogy a brit versenyző gyorsabb, és a gumikat is jobban kíméli csapattársánál, ugyanis Verstappen hosszú etapja sokkal biztatóbbnak tűnt Bottasénál.

Mindez nem csupán a nyers tempó alapján igaz, hanem az abroncsok kezelése miatt is,

ami most különösen fontos lehet. Zandvoortban ugyanis várhatóan kifejezetten nehéz lesz előzni, így érdemes minél tovább megóvni a Pirelliket, hogy az adott versenyző ne ragadjon be valamelyik ellenfele mögé a kerékcsere után.

Csalóka lehet a Ferrari tempója

A gumikezelés mellett az időmérő is jobban befolyásolhatja a futam kimenetelét, mint általában. Pusztán a második tréning végeredménye alapján arra lehetne következtetni, hogy a Monacói és az Azeri Nagydíj kvalifikációja után a két Ferrari ismét harcolhat a pole pozícióért.

Nem rossz a Ferrari tempója, de a Red Bull és a Mercedes ellen vélhetően nem lesz elég Forrás: NurPhoto via AFP/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Tény, hogy Charles Leclerc 23 századdal végzett Bottas, és további 132 ezreddel Verstappen előtt, ám, ahogyan mindig, ezúttal is érdemes a számok mögé nézni, ugyanis az első öt helyezett más-más körülmények között futotta meg leggyorsabb körét. Ami biztos, hogy a legjobb szektoridők most nem igazán visznek közelebb a reális képhez, ugyanis a sorrend megmarad, a Leclerc és Verstappen közötti különbség pedig alig csökken. Azonban két tényező már sokkal többet elmond a valós helyzetről.

Kezdjük a Ferrarikkal: mind Leclerc, mind Sainz a második újraindítás után, friss gumikon futotta meg leggyorsabb körét, vagyis egyértelműen ők autóztak a legjobb körülmények között. Előbbi persze Verstappennek is megadatott,

ám a holland pilóta ekkor már használt abroncsokon ment.

Neki ugyanis ugyanazt a szettet tették fel, amely a piros zászló előtt is az autón volt. A Red Bull versenyzője viszonylag jó első szektoron volt túl, amikor Mazepin kicsúszása miatt megszakították a körözést, a 23 éves pilóta később el is mondta, hogy a piros zászló nélkül szerinte ő zárt volna az élen.

Az újraindítást követően viszont a használt gumikon nem volt esélye, és hiába javított, összességében csak az utolsó szektorban gyorsult. Az első szakaszon nyilvánvaló okokból volt lassabb, a másodikon pedig még az edzés első felében, közepes abroncsokon haladt át a legrövidebb idő alatt.

Talán ez utóbbi érzékelteti a legjobban, hogy mennyi is maradt Verstappen körében.

Ami Bottast illeti, ő a piros zászló után már nem próbálkozott a javítással, és a Mazepin hibája előtti utolsó köre bizonyult a leggyorsabbnak. Ezt viszont már használt gumikon autózta, és bár mindhárom szektora akkor sikerült a legjobban, a kopottabb abroncsok és a korai időpont miatt abban a körben is maradt.

Bottas köre sem volt ideális a körülmények miatt Forrás: AFP/Kenzo Tribouillard

Ocon pedig szinte ugyanebben a cipőben járt, azzal az elhanyagolható különbséggel, hogy Bottasszal ellentétben nem ment ki a bokszba első lágygumis gyorsköre után. Az Alpine versenyzője akár árnyalhatná is a képet, de talán éppen ő támasztja alá a legjobban, hogy a Red Bullban és a Mercedesben is jóval több a tartalék, mint a többiekben. A Ferrari ugyanis egyszer-egyszer már felnőtt a nagyok szintjére az egykörös tempó tekintetében,

de az Alpine még soha, és nagy meglepetés lenne, ha ez a mostani hétvégén változna meg.

Azt ugyanakkor a rendelkezésre álló információk alapján lehetetlen megmondani, hogy melyik csapat várhatja esélyesebbként az időmérőt. Mindenesetre mindkét fél részéről van tér a fejlődésre, ezt Verstappen, illetve Andrew Shovlin mérnökigazgató is leszögezte. A Mercedesnél pedig abban is bízhatnak, hogy az olajrendszer meghibásodása miatt a második szabadedzés szinte teljes egészét kihagyó Hamilton le tud faragni valamennyit Bottas idejéből.

Ami a középmezőnyt illeti, a Ferrari és az Alpine annak ellenére is bizakodhat, hogy az élcsapatokat aligha fogják megszorítani. Ettől függetlenül közel sem lehetnek biztosak abban, hogy az időmérőn is ott lesznek a mezőny első felében, főleg a francia istállónál: a kvalifikációkon idén remekül szereplő Pierre Gasly és Lando Norris közvetlenül a 6. Fernando Alonso mögött végzett,

ráadásul a McLarenben általában több tartalék van a pénteki nap után, mint a riválisokban.

Ez minden bizonnyal Daniel Ricciardót is feljebb fogja repíteni, és a javulás el is várható az ausztrál pilóta részéről, hiszen közel 7 tizeddel maradt el csapattársától. Hasonló a helyzet Sergio Pérezzel is, akinek a Verstappenhez képesti hátránya szinte teljesen megegyezik a két McLaren közötti különbséggel.

Verstappen a Mercedesekhez hasonlóan megteheti, hogy a közepeseken jut be a Q3-ba Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

A Pirelli szerint a lágy 7 tizeddel gyorsabb a közepesnél, és további 6-tal a keménynél, bár utóbbinál Mario Isola sportigazgató hozzátette, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján valójában csak megbecsülni tudják a pontos differenciát. Az időmérőn persze csupán a piros és a sárga oldalfalú abroncsok közti eltérés számít: Verstappen és a Mercedesek valószínűleg a C4-eseken is biztonságosan továbbmennének, a többieknél viszont ez már kockázatot jelentene. Azonban könnyen lehet, hogy ezzel a rizikóval most nyerni és bukni is többet lehet, mint általában.

Ezúttal Verstappennél van a gumielőny?

Egy körön nehéz megmondani, hogy a Red Bull vagy a Mercedes bizakodhat, a versenyszimulációknál viszont nem ez a helyzet: úgy tűnik, hogy ebben a tekintetben Verstappen előrébb jár Bottasnál, de ez több okból sem jelenti azt, hogy egyértelműen ő a futam esélyese.

A holland pilótának nemcsak az alapsebessége, hanem a gumikezelése is biztató: a ki- és a bevezető körét leszámítva összesen 12 kört autózott a lágy gumikon, ebből egy nem volt értékelhető, ezenkívül viszont csupán az utolsóban autózott 1:15.600-nál lassabbat. Ráadásul még a 10. köréről is elmondhatta, hogy gyorsabb volt az elsőnél, pedig az sem volt gyenge, olyannyira, hogy

a többiek közül alig akadt valaki, aki akár csak egyszer is felül tudta múlni.

Ezzel szemben Bottas minden körében lassabb volt Verstappennél (igaz, valamivel hamarabb kezdte meg első etapját), és 5 mért kör után ki is állt kereket cserélni. Ez persze nem jelenti automatikusan azt, hogy máris elfogytak volna a gumik, hiszen erre semmilyen jel nem utalt, mindenesetre tény, hogy a holland pilóta köreinek a felét tette meg. Ha Verstappennek valóban jobban sikerült megóvnia az abroncsait, az már csak azért is érdekes lenne, mert az idény nagy részében ezen a területen a Mercedes volt a jobb.

Ez alapján tehát a Red Bull szurkolói lehetnek optimistábbak, de a Mercedes szimpatizánsainak is van kapaszkodójuk Hamilton személyében. A brit versenyző ugyan kétségtelenül nagy hátrányba került a korai technikai hiba miatt, de ha csapattársa beállításai működnek, akkor valószínű, hogy

ő többet ki fog tudni hozni az autóból mind az alaptempót, mind az abroncsok kímélését tekintve.

Utóbbira pedig a szokásosnál is nagyobb szükség lesz, mivel Zandvoortban vélhetően nem lesz sok előzési lehetőség. Ennek tudatában pedig mindenképpen érdemes elkerülni, hogy valaki egy korai kiállás után beragadjon egy másik pilóta mögé. Hiába ugyanis a gumielőny, a szűk pálya miatt egyáltalán nem biztos, hogy összejön az előzés.

Ezen pedig az sem segít, hogy a célegyenes előtti döntött kanyarban nem lehet használni a DRS-t. Sainz ugyan csütörtökön elmondta, hogy a pénteki tapasztalatoktól függően még módosulhat a döntés, az FIA szóvivője már az első szabadedzés alatt megerősítette, hogy nem változtatnak a jelenleg érvényben lévő előírásokon. Ami viszont jó hír a pilótáknak és a csapatoknak, hogy az első edzésnap alapján nem kell gumibotrányra számítani, még úgy sem, hogy a Pirelli nem változtatott a hozzáállásán.

– mondta Isola. – A legújabb, Silverstone-ban bemutatkozó szerkezetet úgy terveztük meg, hogy még a legkeményebb terheléseket is kibírja.”

A középmezőnyben úgy néz ki, hogy a futamon a McLaren lehet a leggyorsabb, persze az időmérő végeredményén és a gumikímélésen itt is sok múlhat. Ha valaki esetleg közepes gumikon jut be a Q3-ba, és ott viszonylag jó eredményt ér el, akkor nagyot nyerhet a többiekhez képest, hiszen megfelelő rajt esetén feltarthatja a mögötte autózókat, akikhez képest még gumielőnyben is van. Azonban megtörténhet ennek fordítottja is: ha egy lágyon rajtoló pilótának már kezdenek elfogyni az abroncsai, de még nem megy ki kereket cserélni, azzal könnyen tönkreteheti a közepeseken kezdő riválisa futamát.

Az biztos, hogy a múlt heti alkalommal ellentétben az időjárás nem fogja befolyásolni a futam alakulását, hiszen esőre semmi esély nincs, az időmérőn és a futamon hasonló körülményekre lehet számítani, mint a második tréningen. A pénteki napból kiindulva viszont a biztonsági autó jó eséllyel meglátogatja a pályát, ami akár az eredetileg elképzelt versenystratégiát is felboríthatja. Utóbbit illetően egyébként a Pirelli egyelőre nem tudja megmondani, hogy egy vagy két kiállásra kell készülni, ami adott esetben azt is jelentheti, hogy taktikailag változatos futam várható.