A Belga Nagydíj pénteki napja több okból sem szolgált túlságosan sok olyan adattal, amely releváns lenne az időmérőre és a futamra. Egyrészt szombaton és vasárnap is viszonylag nagy a sansz az esőre, ebben az esetben pedig a mostani, lényegében száraz pályán nyert információknak nem igazán lesz jelentőségük. Másrészt pedig a második szabadedzésen bekövetkezett balesetek miatti megszakítások nem tették lehetővé, hogy a csapatok normális versenyszimulációt teljesítsenek.
Az azonban így is valószínűsíthető, hogy a Red Bull és a Mercedes teljesítménye még mindig borzasztóan közel van egymáshoz, ami az izgalmak szempontjából mindenképpen jó hír. A délutáni gyakorláson Max Verstappen végzett az élen,
néhány jel viszont inkább arra mutat, hogy Lewis Hamiltonban valamivel több tartalék lehet.
Kettejük csatájába akár Valtteri Bottas is beleszólhatna, ám a finn pilóta legjobb esetben is a 6. helyről fog rajtolni a Magyar Nagydíjon okozott rajtbalesetért kapott büntetése miatt. Ennek megfelelően nála eltérő, az előzést segítő beállítást próbálgattak, ami viszont esőben enyhén szólva nem lenne ideális.
Persze ez a probléma nemcsak nála, hanem mindenkinél felmerül, hiszen egy-egy döntés ilyenkor még lényegesebbé válik. Ennek ellenére a mezőny nagy része biztosan örülne a változó körülményeknek, ugyanis normál körülmények között aligha rúghatnának labdába a két éllovas mellett.
A második szabadedzés első három helyezettje kevesebb mint 1 tizeden belül zárt egymáshoz képest: a leggyorsabbnak Verstappen bizonyult 1:44.472 másodperccel, 41 ezreddel megelőzve Bottast, és további 31-gyel Hamiltont.
Ez alapján elképzelhető, de egyáltalán nem garantált a szoros időmérő, még száraz körülmények között sem.
A két éllovas legjobb szektorait összeadva hasonló képet kapunk, ez alapján a holland versenyző előnye 85 ezred. Hamilton magas szárnyállással ment, de a részidők alapján arra lehetne következtetni, hogy Verstappen és a Red Bull még ennél is nagyobb leszorítóerőt generáló beállítást választott: az első szakaszon a hétszeres világbajnok 3 tizedet adott ellenfelének, míg a középsőben olyannyira megfordult a különbség, hogy a holland pilóta összességében fél tizeddel jobban jött ki. A valóság viszont pont az ellenkezője, hiszen a Red Bull Sergio Pérezzel tesztelte a nagyobb leszorítóerős csomagot. A különbség oka inkább az lehet, hogy a Mercedes a második edzés elején feljebb tekerte a motort, ahogyan azt Verstappennel közölték.
A 23 éves versenyző elégedetten nyilatkozott, de nem biztos, hogy kettejük közül ő lehet az optimistább. Persze nem a baleset miatt kell aggódnia, hiszen a becsapódás nem tűnt olyan súlyosnak, hogy alkatrészcsere miatt büntetésre kelljen számítania,
ráadásul a többiekhez képest egyáltalán nem vesztett pályaidőt.
Az azonban könnyen előfordulhat, hogy Hamiltonban, illetve a Mercedesben több tartalék van. Ami tény, hogy a listavezető jóval korábban autózta meg a leggyorsabb körét, mint kihívója, és mivel a pálya nem sokkal korábban még nedves volt, ennek a szokásosnál is nagyobb jelentősége lehet.
A tréning befejeztével ráadásul Hamilton kijelentette, hogy az autó nem volt ideális számára, így „este rengeteg munka vár ránk, hogy ezt megoldjuk”. Persze erre egyáltalán nincs garancia, de ha sikerül orvosolniuk a problémákat, akkor jó esélyekkel vág neki a kvalifikációnak.
Természetesen nem tudni, hogy a Mercedes, illetve a Red Bull pontosan mennyit spórolt a valós teljesítményéhez képest, de sokatmondó, hogy az F1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett algoritmus 23 százados előnyt jósol Hamiltonnak.
Sőt, a program számítása szerint még Bottas is befér kettejük közé, igaz, ennek az ő szempontjukból nem lesz sok jelentősége.
A finn pilótát ugyanis öt hellyel hátrasorolják a Magyar Nagydíjon okozott rajtbaleset miatt (mint ahogyan Lance Strollra is ez a sors vár). Éppen ezért ő jóval alacsonyabb szárnyállással próbálkozott, vetélytársaihoz képest, amivel az egyenesbeli tempónak köszönhetően könnyebb előzni.
A Red Bull-lal szerződést hosszabbító Sergio Pérez tempója ezúttal is csak a középmezőnyre volt elég. Az első hármashoz Fernando Alonso volt a legközelebb, ám az AWS szerint Pierre Gasly és Lando Norris is jobb tempóra lehet képes a kétszeres F1-es világbajnoknál. Ami meglepő, hogy az algoritmus kalkulációja alapján mind Daniel Ricciardo, mind a Ferrari versenyzői az alsóházban vannak ebben a tekintetben. Az ausztrál pilóta tisztában van vele, hogy a lágy abroncsokon nem volt jó a sebessége, de úgy véli, a csapat megértette a probléma okát, így nem aggódik túlságosan. A maranellóiak részéről Charles Leclerc és Carlos Sainz is elmondta, sokat kell még dolgozniuk, hogy megtalálják a megfelelő beállításokat.
A Pirelli szerint a lágy gumik fél másodperccel gyorsabbak a közepeseknél, és további 6 tizeddel a keményeknél.
Ugyanakkor könnyen lehet, hogy ennek szombaton csak részben, vagy egyáltalán nem lesz jelentősége, mint ahogyan a száraz pályán szerzett tapasztalatoknak sem, ugyanis nagy esély van arra, hogy valamikor megérkezik az eső. Az előrejelzések eltérőek, de abban megegyeznek, hogy 60 százalék fölé datálják a csapadék valószínűségét.
Mindez már önmagában érdekessé tenné az időmérőt, viszont ez sem feltétlenül jelentené azt, hogy a száraz pályás gumikat félre lehet tenni. Vélhetően ugyanis csak rövidebb záporokra, mintsem tartós esőre lehet számítani, emellett ráadásul a pálya egyik jellegzetessége, hogy ilyen helyzetben az egyik része száraz, a másik nedves. Ennek következtében kulcsfontosságú lehet, hogy a csapatok, illetve a pilóták mikor váltanak slickekről intermediate-ekre, vagy fordítva.
Az egykörös eredmények alapján levonhatók voltak bizonyos következtetések, még ha azok adott esetben nem is lesznek relevánsak, ám a versenyszimulációkról még ennyit sem lehet elmondani. Ez elsődlegesen Leclerc-nek, másodsorban Verstappennek köszönhető, akik miatt kétszer is meg kellett szakítani a második szabadedzést.
Ennek következtében a legtöbben csupán két értékelhető kört futottak, de néhányan még annyit sem, ebből pedig nehéz bármit is megállapítani. A három éllovas mindenesetre közepeseket használt, és mindekét körről elmondható, hogy az egész mezőnyt figyelembe véve Bottasnak sikerült a legjobban. Hozzá kell tenni, hogy
Andrew Shovlin mérnökigazgató elmondása szerint Hamilton ekkor már vibrációval küszködött.
Azonban a futam esetében is hasonló a helyzet, mint az időmérőnél: senkit nem lepne meg, ha az Ardennekben vasárnap délután (is) megérkezne az égi áldás. Bizonyos előrejelzések szerint erre még a szombati napnál is nagyobb esély van, mások pont az ellenkezőjét állítják, mindenesetre Davide Brivio, az Alpine versenyigazgatója kerek-perec kijelentette, ők mindkét napon esőre számítanak.
Hogy ez kinek jöhet jól? A középmezőnyben és a hátsó régiókban alighanem mindenki örülne ennek a forgatókönyvnek, hiszen így megnőne az esélyük egy bravúros eredményre. Hamilton és Verstappen esetében nem lehet megmondani, mert alapvetően mindketten jól mennek esőben. Az imolai futamból nehéz kiindulni, hiszen mindketten egy-egy olyan hibát követtek el, aminek végül semmi jelentősége nem lett: a holland pilóta az újraindítás előtt forgott meg kis híján, míg a hétszeres világbajnok egy lekörözés közben sodródott ki a kavicságyba.
Aki viszont szinte biztosan nem lenne boldog, az Bottas.
A finn versenyző az utolsó három esős futammindegyikén bizonyította, hogy mennyire nem megy jó neki ilyen körülmények között: a tavalyi Török Nagydíjon rengetegszer megpördült, idén Imolában George Russell támadta meg a Williamsszel, mielőtt összeütköztek, négy hete pedig nagyon elmérte a féktávot a rajtnál.
Ez utóbbihoz kapcsolódik a másik ok, ami miatt Bottas valószínűleg száraz versenyt szeretne. Büntetésének köszönhetően egészen biztosan előznie kell majd, ezért a kisebb leszorítóerőt generáló beállítást használta, hogy a hosszú padlógázas szakaszokon könnyebben tudjon előzni. Nedves aszfalton viszont mindez sokkal inkább vinne, mint hozna, hiszen ilyenkor jóval nagyobb stabilitásra van szükség.
Ez persze a többiek dolgát is megnehezítheti, főleg abban az esetben, ha változó körülményekre lehet számítani, hiszen Spában szárazon senki nem megy túlságosan nagy leszorítóerővel, még ha egymáshoz képest vannak is eltérések.
Könnyen lehet, hogy a hétvégét részben a csapatok időjárás-előrejelző műszereinek hatékonysága fogja eldönteni.
Kisebb záporok esetén a futamra hatványozottan igaz lesz, ami az időmérőre is érvényes volt. „Ha esik, a csapatok számára fontos lesz, hogy eltalálják azt a pontot, amikor esős gumikról slickekre kell váltani, vagy fordítva” – jelentette ki Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.
A safety car egyébként is gyakori vendég a pályán Belgiumban, nedves pályán pedig végképp érdemes felkészülni egy-egy biztonsági autós szakaszra. Ez pedig megint csak egy olyan tényező, amely alapjaiban megváltoztathatja a futam alakulását.