Társoldalunk:

Le Mans-ból jöhet az új Ocon, ha kijut a kíméletlen darálóból

2021.08.18. 13:34

A 24 órás versenyt rendező, legendás pálya szomszédságában jártunk, hogy megnézzük, mi vár azokra a fiatalokra, akik a gyorsasági szakágban törnek autóversenyzői babérokra. Nagyvonalúság biztosan nem.

Július utolsó hétvégéjén több szálon is összefonódott a francia és a magyar gyorsasági autósport. Esteban Ocon és a szintén francia hátterű Alpine örökre beírta magát a Forma-1-es Magyar Nagydíjak történetébe, ráadásul nagybetűkkel, hiszen a versenyző és a márka is először győzött a világbajnokság mezőnyében, pont nálunk.

Rajt a Senior kategóriában: ez már nem gyerekjátékForrás: MOTAM/Nina Megger/Nina-Ich-Fotografiere

Miközben a világ a Hungaroringre figyelt, a 24 órás versenyéről híres Le Mans-ban, a Porsche-kanyarkombinációtól néhány méterre fekvő gokartpályán a jövő reménységei szintén óriási csatát vívtak, bár még nem F1-es nagydíjgyőzelemért, hanem a saját jövőjük és boldogulásuk érdekében. Szép számmal indultak magyar versenyzők is, az egyiküket követve megnéztük, honnan indulnak a profi autóversenyzők pályafutásai.

Sokat beszélünk, de keveset tudunk róla

Amikor az autóversenyzők előmeneteléről esik szó, szinte megkerülhetetlen, hogy előkerüljön a gokartozás, annyira alapvető versenyzési forma ez, főleg a pályaversenyzésre készülők körében. Mégis, amikor a konkrét kategóriákra összpontosítunk, igen bonyolult kép tárul elénk, ami jóval szerteágazóbb az autós sorozatok lépcsőfokainál.

Elsőre talán meglepő módon, a gokartozás nem az autóversenyzés bölcsőjében, Európában, hanem az Egyesült Államokban jött létre az 1950-es évek során, az öreg kontinensen csak ezután vált ismertté. A fiatalok számára a belépés alsó korhatára 7-9 év, általában 16 éves korukban váltanak versenyautókra, de sokan még felnőttként is gokartoznak és itt építenek pályafutást, mások edzésmódszerként alkalmazzák ezt a versenyzési formát, köztük több F1-es pilóta is.

Szinte már közhelyes, de a gokartozás rendkívül hasznos a leendő autóversenyzőknek, mert segít elsajátítani a versenyzés írott és íratlan szabályait, a hétvégék lebonyolítását, alapvető járműdinamikai összefüggéseket és felkészíti a sportolókat arra, hogy később erősebb és gyorsabb versenyautókkal is pályára léphessenek. 

Az autósportokhoz hasonlóan a szabályozói feladatokat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) látja el a Nemzetközi Gokartbizottság (CIK) révén, ennek elnöke a korábbi F1-es pilóta, Felipe Massa. Az FIA-CIK világ- és Európa-bajnokságai mellett különböző gyártók önálló versenysorozatokat is szerveznek, ilyen a 2018-ban újraindított, nyugat-európai pályákon zajló Rotax Max Challenge Euro Trophy, a Central European Rotax Max Challenge, amit közép-európai helyszíneken rendeznek meg, és a különálló nemzetközi találkozó, az idén Le Mans-ban megtartott International Trophy is.

Le Mans már a fiatalokat is csábítja

A nagy presztízsű helyszínen mintegy 280 versenyző gyűlt össze különböző kategóriákban, a legfiatalabb és legkisebb testsúlyú versenyzőkből álló Micrótól a Mini, a Junior, Senior és a sebességváltós DD2 kategórián át, hogy a dicsőség és a tapasztalatszerzés mellett különböző jutalmakért is megmérkőzzenek.

A helyszínből adódóan természetesen felülreprezentáltak voltak a francia versenyzők, így bőven elképzelhető, hogy közöttük volt az, aki néhány év múlva Esteban Ocon, Pierre Gasly vagy Charles Leclerc helyére lép a Forma-1-ben, de szép számmal voltak magyar sportolók is: Kovács Zénó, Kovács Zsombor, Gyutai Péter, Kiss Félix, Zsebő Marcell, Juráncsik Balázs, Szabó Bendegúz, Krózser Menyhért és Vida Benedek is rajthoz állt különböző kategóriákban.

Ezen a szinten ez elsősorban a családok, leginkább apák és fiúk sportja. Nyugaton egy erősebb biztosítói ügyfélkörből össze lehet hozni egy gokartos szezonra szükséges költségvetést, itthon inkább jól menő vállalkozások és lehetőleg autósportos családi hagyományok szükségesek ahhoz, hogy a fiatalok a bérgokartok és a nemzeti bajnokságok szintjét kinőve nemzetközi mezőnybe is bejuthassanak.

Apák és fiúk gyakran együtt versenyeznek, mielőtt a fiatal sportoló önállósodik és beépül egy csapat egységébeForrás: MOTAM/Nina Megger/Nina-Ich-Fotografiere

Vida Benedek esete ebből a szempontból különleges. Édesapja a korábban a 24 órás gyorsasági autóversenyeken is résztvevő BMW Team Hungary szerelője is volt, így nem meglepő, hogy az akkor hatéves kisfiával is megszerettette a gokartozást. Az évek során megjárták együtt a különböző amatőr bajnokságokat, felfigyelt Benedekre a korábbi háromszoros ralibajnok Benik Balázs és szigorú fizikai, valamint mentális tesztek után az idei évtől a szárnyai alá vette őt a hazai kamionverseny, valamint a Rally Hungary nevű ERC-forduló promótereként is működő Truck Race Promotion versenyzőmenedzsment ága, a Motorsport Talent Management. A helyzet lehetővé tette a 15 éves sportoló számára, hogy nemzetközi szinten folytassa a pályafutását az osztrák KSB Racing Team színeiben, de édesapja szerelőként és támaszként továbbra is ott áll mögötte. Vida Benedek hátterében megjelent a professzionális karrierépítésre való törekvés, de az ellenfelei körében inkább a családi összefogás a jellemző, és vérbeli versenycsapatokkal együttműködve hajszolják a sikereket.

Kőkemény verseny, kicsiben

Akik eddig csak bérgokartokat láttak, elsőre talán nem veszik komolyan a versenyszerű gokartozást, de a helyszínen gyorsan észre lehet venni, hogy bár egyszerű szerkezetekről van szó, senki sem veszi félvállról a feladatát, legyen szó a szerelőkről vagy a versenyzőkről. A sátrakban már órákkal az első edzés előtt megkezdődik a munka és módszeresen zajlik egészen a nap végéig, akár 12 órán keresztül, lényegében megállás nélkül.

Nem ajánlatos a külső ívre kerülni, az a minimum, hogy kiszorítják egymást a versenyzők, tükör hiányában hátulról is mindenre fel kell készülniForrás: MOTAM/Nina Megger/Nina-Ich-Fotografiere

A gokartok makulátlanok, a gyakori állítások mellett folyamatos a karbantartás, a kopó- és sérülő alkatrészek cseréje, valamint a váz és a motor módszeres ellenőrzése, felkészítése. Az autókkal ellentétben itt minden gokartra egy szerelő jut, neki nagy gyakorlattal, jó kézügyességgel és precizitással kell lényegében mindenféle helyzetet kezelni, hogy a munkába olykor besegítő versenyzővel együtt tartani tudják a feszes időtervet.

Az egyik legfontosabb különbség az autó- és a gokartversenyek között, hogy a fiatalok többször mennek kevesebbet. Aki ült már bérgokartban, átérzi, hogy 10-15 percnyi vezetés még hobbi szinten is komoly kihívás egy átlagos testalkatú felnőttnek, ezért nem meglepő, hogy a szombati döntőfutamokra való felkészülés már kedden megkezdődött Le Mans-ban.

Összesen kilenc, egyenként nyolcperces, nem hivatalos szabadedzés után csütörtökön indult a hétvége formális része; a népes Senior kategóriát a rajtszámok szerint három csoportba osztották, így tartották meg az időmérőt, majd az eredmények alapján A-tól F-ig újabb csoportokba sorolták a versenyzőket, hogy aztán az egyes csoportokat párban (pl. A és B ellen) előfutamokon, ún Heat-eken indítsák.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

A lebonyolítást néha nehéz követni, de a fiatalok javát szolgálja, hogy a sok, rövid edzés között van lehetőség a beállítások finomítására, már ezen a szinten is bújják az adatokat a versenyzők és a csapattársakkal összedolgozva keresik a legjobb beállításokat. Amikor ez megvan, jöhetnek a nagy téttel bíró időmérők és előfutamok, így egy hétvége során akár öt előfutamon és egy döntőn is részt vehet egy versenyző.

Fiatal koruk ellenére itt már minden ravaszságukra és a sportszerűség keretein belül kontrollált agresszivitásra van szükségük, mert a legkisebb gyengeség, megingás vagy következetlenség szinte ledolgozhatatlan hátrányt okozhat. Az időmérőn a Senior kategória A csoportjában a 28 indulóból 26-an 1 másodpercen belül zártak a leggyorsabb, Kovács Zsombor 52.865-ös köréhez képest, de talán beszédesebb, hogy az első 4 helyezett 0,1 másodpercen belül volt, a 11-12. helyezett Bouvier Yann és Vida Benedek között 0,002 másodperc különbség alakult ki.

A gokartok között nincs érdemi különbség a technikai feltételekben, de itt is számít, hogy évente ki használhat több vázat a merevség miatt, valamint az összeszerelés minősége is döntő lehet, ha a szerelő nem elég precíz, felmerülhet műszaki hibaForrás: MOTAM/Nina Megger/Nina-Ich-Fotografiere

Az él- és a középmezőny között olyan nüánszok dönthetnek, mint a szélárnyék megléte vagy hiánya, a leggyorsabb körön egy jól vagy rosszul időzített elengedés, vagy pusztán az, ha a versenyző „rossz társaságba keveredik”, és nem az ő tempójához hasonló ellenfelek között megy. Ezek mind számítanak az autóversenyeken is, de a gokartozásnak ezen a szintjén minden sokkal töményebb és könyörtelenebb, és a fiatalok kénytelenek a saját bőrükön megtanulni, hogy sokkal többen lesznek azok, akik nem nyernek, mint az a néhány rátermett versenyző, aki végül dobogóra állhat.

A helyezkedés tehát már az időmérőn elkezdődik, majd a repülőrajttal indított, hasonlóan kiélezett előfutamokon folytatódik. A Senior Heat-eken egyszerre 18, mindenre elszánt gokartos gyorsult fel 100 km/h sebesség fölé biztonsági öv és zárt karosszéria nélkül, bízva a többiek ítélőképességében, ami ezen a szinten már többnyire megvan, de akadnak azért vakmerő és balesettel záruló helyzetek.

A sportfelügyelők szigorúak, nem tolerálják a kihágásokat, a szoros versenyben különösen súlyos időbüntetéseket adnak azoknak a pilótáknak, akik a küzdelem hevében ütköznek egy ellenféllel és beesik a lökhárítójuk, egyéb balesetet okoznak vagy pályaelhagyás révén előnyt szereznek. Akadnak persze vitás és következetlen döntések is, de ahogy mondani szokás, ki kell járni az élet iskoláját is.

A Senior B-döntőben Hamidat-Sodez Royane révén egy ifjú hölgy győzött, de ez még mindig elsősorban a fiúk sportjaForrás: MOTAM/Nina Megger/Motam

Jó hír viszont, hogy a bonyolult, de okosan kitalált lebonyolítás révén a résztvevők általában a saját versenyképességüknek megfelelő mezőnyökben pallérozódhatnak (persze, előfordulhat, hogy balszerencsés esetek miatt valaki nincs a helyén), így a Senior kategória A-döntője előtt a C- és B-döntő is nagy küzdelmet hozott. Utóbbi magyar dobogós eredménnyel zárult, hiszen Vida Benedek a 3. helyezett lett, ami némi vigaszt jelentett a számára azután, hogy büntetések és egy önhibán kívüli kiesés miatt az A-döntőbe ezúttal nem tudott bekerülni.

Nagyon közel, mégis elég messze

Noha a riport alapjául szolgáló verseny patinás helyszínen, Le Mans-ban zajlott, eddig nem sok szó esett erről, aminek az az oka, hogy bár a szintén nemzetközi hírű gokartpálya két másikkal egyetemben a legendás autóverseny-pálya közvetlen szomszédságában helyezkedik el, ebből a versenyhétvége menete során nem sokat érezni.

Részben azért, mert egy ilyen szintű gokartverseny már teljesen önálló rendezvény: saját paddock, saját utazó cirkusz, egy önálló közösség, amelyben mindenki az aktuális ellenfeleket figyeli és a saját technikájával foglalkozik, mindössze említés szintjén merül fel, hogy közben a Bugatti pályán éppen versenymotorok száguldoznak.

Csak párszáz méterre fekszik, de a Circuit de la Sarthe még messze van a fiatalok számáraForrás: Adorján Viktor

A 24 órás verseny varázsából a távolban magasodó lelátók, a Porsche élményközpontjának épülete és az impozáns múzeum ad ízelítőt a jövő reménységeinek, akik Le Mans-ban megérezhették, milyen hosszú út áll előttük addig, amíg leküzdik azt a néhány százmétert, ami most még elválasztja őket az igazi nagypályától.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK