Társoldalunk:
Hírlevél

Räikkönen éjjelente kihalt utcákon ralizott, de nem akar újra 20 éves lenni

2021.08.13. 06:24

A nemsokára 42 éves Kimi Räikkönen tökéletesen ki van békülve a korával, még úgy is, hogy talán már nincs meg az a tempója, ami Forma-1-es pályafutása elején. Eközben csapattársa, Antonio Giovinazzi már most elfogadná, ha ennyi idősen is a legjobbak között versenyezhetne. Az Alfa Romeo pilótapárosával a Hungaroringen beszélgettünk.

Harmadik éve csapattársak, miközben a Forma-1 történetének első világbajnokát adó, nagy hagyományokkal rendelkező, a régmúlt sikereire egyelőre csak áhítozó autómárkát képviselik. Kimi Räikkönennel és Antonio Giovinazzival, az Alfa Romeo pilótapárosával a Magyar Nagydíj idején nyílt alkalmunk beszélgetni Hungaroringről, Budapestről, utcai autókról, közúti vezetésről és a garázs túloldalán dolgozó másik pilótáról. 

Räikkönen és Giovinazzi interjút ad a GPhíreknek a Hungaroring paddockjábanForrás: Xavier Bonilla

Majer Dániel: Kimi, milyen emlékei vannak a Magyar Nagydíjakról azelőttről, hogy bemutatkozott a Forma-1-ben? Követte a TV-ben a korábbi hungaroringi versenyeket?

Kimi Räikkönen: Nem igazán vannak emlékeim azokról a futamokról. Amikor 2001-ben először jártam itt, a pálya itt-ott más volt, de összességében az egész környezet nagyon hasonló. Mindig szórakoztató ide jönni és kedvesen fogadnak az emberek.

MD: Vannak kedvenc helyeik Budapesten, amelyeket meglátogatnak, ha csak tehetik?

KR: Kimondottan nincsenek, de a múltban eltöltöttünk itt néhány szép estét, különösen amiatt, hogy ez a verseny legtöbbször akkor is a nyári szünet előttre esett. Az idén viszont nem terveztünk ilyesmit.

MD: Antonio, Önnek vannak esetleg kedvenc helyei?

Antonio Giovinazzi: Nagyon szép a város, de sajnos nincs sok időnk felfedezni azt. Néhányszor voltam a TG Italianóban, az egy nagyon jó kis olasz étterem.

MD: Carlos Sainz szerint a Hungaroring manapság már inkább egy középgyors-gyors pálya. Egyetértenek ezzel? Jobb most vezetni itt, mint korábban?

AG: Én nem olyan régóta vagyok a mezőny tagja, úgyhogy a régmúlttal nem tudom összevetni. A 2017-ben bevezetett szabályokkal egyértelműen gyors pálya lett, de azért nem Silverstone, hiszen vannak rajta lassabb kanyarok, mint az egyes és a kettes, az utolsó szektorban pedig csak ilyen van. De nagyon szórakoztató élmény vezetni rajta, igazán kedvelem, mert rövid pálya, sok kanyarral.

KR: Nincs nagy különbség ahhoz képest, amikor én kezdtem. Persze minden évben más egy kicsit, a mostani aszfaltnak jobb a tapadása, de nagyjából ugyanolyan érzést nyújt.

Giovinazzi és Räikkönen a 36. Magyar NagydíjonForrás: Antonin Vincent/DPPI

MD: Mint mindenki a mezőnyben, Önök is autóval érkeztetek a Hungaroringre. Milyen sofőröknek tartják magukat a közutakon, hogyan jellemeznék magukat?

AG (azonnal rávágja): Kimi őrült! A Nordschleifén is az volt.

KR: De az nem közút.

MD: Kimi, ha jól tudom, Svájcban elég szigorúak a közlekedési szabályok.

KR: Igen, de igazából nincs nagy különbség, legyen szó bármilyen országról, akár Svájcról, akár Finnországról. Jóllehet, Olaszországban, Németországban vagy Magyarországon talán lehet egy kicsit gyorsabban vezetni és elnézőbbek a rendőrök. Nem vezetek gyorsan, de azért nem szoktam a sebességhatár alatt maradni, nagyjából 7 km/h-val átlépem. Az még rendben van, akkor még nem állítanak meg.

MD: Milyen sofőr volt fiatalon? Azért amikor valaki fiatalon megszerzi a jogosítványt, ki szokott próbálni ezt-azt.

KR: Igen, de szerencsére fiatal koromban mindig lezárt utakon tettük ezt használt autókkal. Finnországban, télen, az éjszaka közepén elmentünk kisebb utakra, amelyeken nem volt senki, és lehetett menni kilinccsel előre. Jól szórakoztunk, de ez már rég volt. 

Räikkönen Stelvióval, Giovinazzi pedig Giulia Quadrifoglióval érkezett a HungaroringreForrás: GPhírek

MD: Hogy érzi magát utasként? Egyáltalán szokott az anyósülésen ülni?

KR: Igen, elég gyakran, hiszen sokat utazunk, a reptérről pedig általában visznek minket, de nem bánom.

MD: De amikor a családdal mennek valahová, gondolom, általában Ön vezet.

KR: Igen, vagy a feleségem. Attól függ.

MD: Előfordul, hogy ijesztően megy?

KR: Nem, nem, jól vezet.

MD: Antonio, a Kimivel közös nürbugringi videóban nem volt valami nyugodt utas. A közutakon is ilyen?

AG: Igen, igazán rossz utas vagyok, nem szeretek az anyósülésen ülni, ezért igyekszem mindig én vezetni, és amikor nem tudok, akkor szeretem, ha a sofőr nagyon lassan megy.

MD: Kimi, nemrég kipróbálta a Giulia GTAm-en elvégzett utolsó simításokat. Mik a tapasztalatai?

KR: Nyilván egy kicsit gyorsabb, mint az alapváltozat, az ember kimehet vele a versenypályára és ott szórakozhat egy kicsit, de hétköznapi használatra is alkalmas. A versenyzés érzésének és a mindennapi használatnak a keverékét adja.

MD: Antonio, Önnek hogy tetszenek az Alfa Romeo sportosabb Giuliái, a GTA és a GTAm?

AG: Nagyon jól sikerültek, különösen a GTAm. Könnyebb, erősebb, a hátsó szárny miatt igazán érezni a leszorítóerőt (a GTAm leszorítóereje duplája a GTA-nak és triplája a Quadrifogliónak - a szerk.).

Minttu Räikkönen a valóságban azért hagyja vezetni a férjét, de az Alfa Romeo pilótájának elmondása alapján azért a felesége is be szokott ülni a volán mögé

MD: Emlékeznek rá, hogy mikor ismerték meg egymást? Gyanítom, a ferraris időkben.

KR: Igen, de már nem is emlékszem rá, hogy pontosan mikor.

AG: A 2017-es autó bemutatóján, Fioranóban.

KR: A Ferrarinál a 2018-as szezon során sok időt töltöttünk együtt.

AG: Igen, 2017-ben és 2018-ban két évet töltöttem a szimulátorban.

MD: Antonio, melyek voltak a várakozásai Kimivel kapcsolatban? Végül igazolta ezeket, vagy más volt, mint amire számított?

AG: Gyerekkorom óta követem a pályafutását, és olyannak képzeltem el, amilyen. A kamerán kívül pedig valójában sokkal szórakoztatóbb személyiség, mint vártam. Mivel ő Svájcban él, én pedig Monacóban, a pályán kívül nem töltünk sok időt egymás társaságában, de remélem, hogy a jövőben elmegyünk majd együtt nyaralni.

MD: Kimi, Ön számított bármire Antonióval kapcsolatban?

KR: A hosszú hajára. Másra nem. (Giovinazzi nevet)

Jól kijönnek egymássalForrás: Florent Gooden/DPPI

MD: Tizennégy év van Önök között, ami elég sok. Teljesen más az érdeklődési körük, vagy azért találnak közös témákat?

AG: Más, de ettől függetlenül jó a kapcsolatunk.

KR: Szerintem sem jelent ez nagy különbséget.

MD: Kimi, Fernando a 40. születésnapja kapcsán kifejtette, hogy valójában 25 évesnek érzi magát. Mi a helyzet Önnel, mennyinek érzi magát?

AG (közbevág): Huszonháromnak.

KR: Igen, pontosan annyinak. Amúgy nem tudom. Boldog vagyok a korommal, nincs problémám vele. Úgy érzem, hogy még semmi sem fáj igazán, minden rendben van velem fizikálisan, és ez a legfontosabb. Örülök, hogy az év végén már 42 éves leszek, és nem is akarnék újra 20 éves lenni. Örülök annak, amim van. Az egyetlen dolog, ami számít, hogy legyen egészségünk.

A 40 éves Alonso és a 41 éves Räikkönen a mezőny két legidősebb pilótájaForrás: Joao Filipe/DPPI

MD: Van olyan terület a Forma-1-ben versenyzéssel kapcsolatban, amelyen azért megérzi, hogy már nem fiatal, és esetleg nem megy olyan simán, annyira automatikusan, mint korábban?

KR: Nem, még minden ugyanúgy megy. Talán valamivel lassabb lettem, de ez rendben van, ilyen az élet.

MD: Antonio, Ön tervezi, hogy még 42 évesen is a Forma-1-ben lesz?

AG: Most aláírnám a szerződést, ha elém tennék. Ezzel együtt egyáltalán nem könnyű ennyi idősen is a Forma-1-ben versenyezni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK