Räikkönen szülei az első fizetéséből építhettek beltéri vécét a házukba

Forma-1, Kimi Räikkönen, Belga Nagydíj, 2001, Sauber
Finnish Sauber-Petronas driver Kimi Raikkonen steers his car on the Spa-Francorchamps racetrack, 31 August 2001, during the first free practice session, two days before the Belgian Formula One Grand Prix. AFP PHOTO PATRICK HERTZOG (Photo by PATRICK HERTZOG / AFP)
Vágólapra másolva!
Karrierje kezdetéről és első F1-es tesztjéről is mesélt a finn pilóta. Elmondta, hogy nem érezte felkészültnek magát a nagy lehetőség előtt, de tudta, hogy valószínűleg kevés hasonló esélye adódik az életben.

Kimi Räikkönen tavaly óta a Forma-1 történetének legtöbb futamon indult pilótája, már 20 éve versenyez a világbajnokságban, beleszámítva a kétéves távollétét is. A Hungaroringen ült le a Racefans újságírója, Dieter Rencken beszélgetni a közkedvelt finnel a karrierjéről, aki számos érdekességről lerántotta a leplet, főleg a kezdetekről.

Az közismert, hogy nem jómódban nőtt föl, gokartosként például azért nyert száraz pályára való gumikkal esőben, mert nem volt pénze esőgumikra. Most elmondta, hogy „sosem volt beltéri vécénk, amíg a családommal éltem." A versenyzőként keresett első fizetéseiből így például szüleinek segített jobb életkörülményeket teremteni, meghálálva a karriejére áldozott anyagi támogatást. „Ezt pótoltuk, és vettem egy kis földet is nekik az otthonunk mellett."

A fiatal Räikkönen Forrás: Getty Images/Mark Thompson

„A szüleimnek rengeteg hitele volt a házra, de mindig keményen dolgoztak. Az összes pénzüket az én és a bátyám versenyeztetésére fordították, hogy elmehessünk Finnországba, majd Európába versenyekre."

Sokáig egyáltalán nem hitte, hogy eljut a világbajnokságig. „A gokartozással eljutottam odáig, hogy nem került semmibe. Kaptam egy kis zsebpénzt [a gokartos csapattulajdonos] Peter de Bruijntől a közös munkáért, illetve gokartokat építettem, amiket eladtam. Azt terveztem, hogy még tíz évig gokartozom és valamikor pénzt keresek majd vele" – mondta.

1999-ben és 2000-ben a brit Formula Renault-ban indult, végül imponáló mérleggel megnyerte a sorozatot.

Nagyon hálás az őt felkaroló menedzsereknek, a Robertson-testvéreknek, David-nek és Steve-nek

(előbbi már nem él), nélkülük szerinte már idáig sem jutott volna el. 2000-ben aztán tesztelhetett a Sauber csapatnál, ami lényegében azonos jelenlegi istállójával, az Alfa Romeóval, és teljesítményével 2001-től kiérdemelte a részvételt a Forma-1-ben. De nem volt sima a belépője, mivel egy rendkívül gyors pályán, Mugellóban kellett megmutatnia, mire képes.

Räikkönen 2001-ben, a Sauber volánjánál Forrás: AFP/Patrick Hertzog

„Elfogadtam a lehetőséget, mert nem sok adódik [az F1-ben]. Próbáltam kihasználni, amennyire lehetett, ki tudja, mi sül ki belőle. Nehéz volt vezetni, tény" – ismerte el. – Nem volt szervókormány, és a nyakam ezt nem bírta. A Formula Renault-hoz képest teljesen mások voltak a féktávok és a kanyarsebességek."

„Az első nap minden nagyon gyorsan zajlott. De miután aludtam egyet, lelassultak a történések, minden sokkal normálisabbnak tűnt. Így könnyebbnek is éreztem."

Hogy Räikkönen fizikális lemaradását kiküszöböljék, a csapat háromkörös etapokra küldte ki, hogy közöttük valamennyire kipihenje a szervezete az erőhatásokat.

Räikkönen mára az F1 történetének legtöbbször rajthoz álló pilótája lett Forrás: AFP/Christophe Simon

„Nem aggódtam túlságosan, mert nem nyomott teher, hogy 14-20 kör alatt teljesítenem kell valamit. Annyit tudtam, hogy van három napom és próbáltam tanulni, folyamatosan gyorsulni. Nem emlékszem, mit éreztem, hogy milyen gyorsnak érződött az autó és a féktávok. Annyi biztos, hogy örültem" – nyilatkozta.

A szerződését egy szállodában írta alá a Sauberrel, de a szuperlicenszet csak átmenetileg kapta meg a formaautókkal lévő tapasztalatlanságára való tekintettel.

A finn azt mondta, sosem érdeklődött, pontosan mennyi ideig érvényes a "jogosítványa",

de teljesítménye okán végül nem sokáig kellett izgulnia, maradhat-e az F1-ben.

Ma már a mezőny korelnöke Forrás: NurPhoto/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Azóta értelemszerűen sok változás történt a sportágban, de kitalálhatjuk, hogy Räikkönent elragadná a nosztalgia és azt mondaná, hogy régebben minden jobb volt.

„A mai autók természetesen sokkal nagyobbak a régebbiknél, de mivel évről évre apránként változnak, elveszítjük a referenciát. Annyi biztos, ha vezetnék egy autót a 2000-es évek közepéről, nagyon más érzés volna. De butaság lenne, ha azt mondanám, nagyon sokban különböztek a mostaniaktól, mert az emlékezet becsap."

Azt viszont szívesen venné, ha a mai Forma-1-ben többet gyakorolhatnának szabadon a csapatok, és nem csak a nagydíj edzései, valamint a néhány előszezoni tesztnap állna rendelkezésükre. „Néha örülnénk, ha többet lehetne tesztelni. Mondjuk 10 napot, amikor akarunk" – jelentette ki.

Hogy Räikkönen jövőre is a mezőny tagja marad-e a lényegesen megváltozó autókban, szeptemberben derül ki a nyilvánosság számára, legalábbis az Alfa Romeo ekkorra ígéri a felállása bejelentését.