Társoldalunk:
Hírlevél

Lauda törte neki az utat, de Amerika tette az F1 sztárfőnökévé

2021.08.08. 08:52

Sokáig "csak" egy volt a Forma-1-es csapatfőnökök közül, ám a Netflix Drive to Survive című, a sportág globális népszerűségét nagy mértékben növelő sorozatának megjelenése után az F1 sztárja lett, miközben nem csinált semmit, csak a munkáját végezte. A Haas Forma-1-es istállóját irányító Günther Steinerrel a Hungaroringen ültünk le beszélgetni.

Tiszta kék ég és harminc fok fölötti hőmérséklet, egyszóval a tipikus augusztusi kánikula fogadta a Forma-1 mezőnyét a 36. Magyar Nagydíjon, amelynek csütörtöki napja szokás szerint a sajtóé volt. Az idei évre ugyan némileg enyhébb, de a koronavírus miatt továbbra is igen szigorú óvintézkedések nem tették lehetővé, hogy a média képviselői a csapatok vendéglátó egységeiben faggassák a hétvége főszereplőit, így mindenki a paddock hűvösebb részeire próbált húzódni, ami főként a motorhome-ok melletti árnyékos területet jelentette.

Günther Steiner is itt, a Haas F1 Team idei szezontól fehér-piros-kékre pingált kamionjai között fogadott egy műanyag széken. Az 56 esztendős, Dél-Tirolban születetett szakember kimondottan kedveli a Magyar Nagydíjakra jellemző hőséget, és hazánkba is szívesen látogat el. 2002-ben, a Jaguar-istálló ügyvezető igazgatójaként járt először a Hungaroringen, majd legközelebb már 2005-ben, a Red Bull műszaki műveleti igazgatójaként tért vissza, 2016 óta pedig minden évben az F1 első amerikai istállójának csapatfőnökeként találkozhatunk vele.

Günther Steiner interjút ad a GPhíreknekForrás: Andy Hone / LAT Images/Motorsport Images

Steiner motorsportos pályafutását 1986-ban, raliban kezdte a Mazda Rally Team Europe szerelőjeként, és egészen 2002-ig a rali világában tevékenykedett, a Mazda után számos istállót megjárva és munkakört kipróbálva. Szerelőből előbb helyettes csapatmenedzser, majd technikai igazgató lett, a 90-es évek végén pedig csatlakozott a rali világában jól ismert M-Sporthoz, ahol menedzserként segítette a Ford Colin McRae-t is soraiban tudó ralicsapatának felállítását. Noha világbajnoki címet nem nyertek (2001-ben McRae csupán két ponttal maradt le Richard Burns mögött), a már mérnökigazgatóként tevékenykedő Steiner vezetői képességei felkeltették a Jaguar csapatfőnökének, egy bizonyos Niki Laudának a figyelmét, aki átcsábította az olaszt. Ez meglehetősen szokatlan karrierút az F1-ben, így aztán a beszélgetésünket is ezzel kezdtük.

Majer Dániel: Már a ralis karrierje alatt is úgy tervezte, hogy a Forma-1 lesz a következő állomás?

Günther Steiner: Semmit sem terveztem el előre, minden csak megtörtént. A ralizásban kezdtem, de összességében a motorsportot szeretem, azon belül felőlem bármi jöhet. Azért a raliban kezdtem, mert ott adódott lehetőség, nem azért, mert az volt a célom. Jó karrierem volt ott, aztán jött a Forma-1. De soha nem kerestem a lehetőséget, hogy a Forma-1-be kerüljek. Persze figyelemmel követtem, mert szeretem, de soha nem voltam úgy vele, hogy nekem ott kell dolgoznom. Ez a semmiből jött.

MD: Tulajdonképpen kívülállóként toppant be a Forma-1 igen zárt világába, olyan emberek közé, akik közül sokan évtizedek óta a sportágban dolgoztak. Egyből elfogadták?

GS: Volt egy nagy előnyöm, amikor idekerültem: Niki Lauda volt a mentorom. Az azért segített. Enélkül sokkal többet küszködtem volna, így viszont az érkezésemkor már jó kapcsolatot ápoltam Nikivel, aki mindenkinek bemutatott, ennek köszönhetően pedig rögtön tettem egy óriási lépést a nulláról, mivel annyira tisztelték és a sportág legendája volt. Úgyhogy ez nagyban megkönnyítette a dolgomat. Hogy őszinte legyek, nem volt túl nehéz a beilleszkedés, de ezt inkább Niki számlájára írom, mintsem a sajátomra.

Steinert Lauda hozta az F1-be

MD: A Jaguart egy év után elhagyta, majd 2005-ben, a Red Bull-lal tért vissza a Forma-1-be műszaki műveleti igazgatóként, de ez az időszak sem nyúlt hosszúra, hiszen miután felállt és stabillá vált az F1-es istálló technikai háttere, a Red Bull NASCAR-csapatának létrehozásával bízták meg. Gondolta volna, hogy 2006-ban már az Egyesült Államokban fog élni?

GS: Ez sem volt tervezett lépés. Az életben mindig vannak olyan helyzetek, amikor át kell gondolni, hogy az ember mihez kezdjen, és adódott egy lehetőség. Fiatal koromban mindig is az Egyesült Államokba vágytam, de soha nem gondoltam, hogy eljuthatok oda, mint ahogy arra sem, hogy a Forma-1-ben leszek. Amikor jött a lehetőség, feltettem a kérdést, hogy megragadom-e vagy sem. Még mindig fiatal voltam, a 30-as éveim végén jártam, úgyhogy beszéltem a feleségemmel és úgy döntöttem, hogy irány az USA. Azt nem terveztem, hogy 16 évig ott is maradok, de még mindig ott élek, úgyhogy nyilván szeretem, különben már visszatértem volna Európába. Ez egy jó lehetőség volt arra, hogy megismerjem a motorsport egy teljesen más világát, ilyen lehetőséget pedig nem sokan kapnak. Akkoriban nem is ismertem fel, hogy mekkora dolog ez. A NASCAR más. Nem jobb vagy rosszabb, egyszerűen más. Nagyon jó élettapasztalat volt megismerni ezt a világot.

MD: 2008 áprilisában távozott a csapattól, de maradt a kaliforniai Mooresville-ben, ahol saját céget alapított FibreWorks Composites néven. Mi vette rá, hogy visszatérjen Európába, még ha csak dolgozni is?

GS: Nem is tudom, de tényleg. A 2010-es évek elején új csapatok érkeztek a sportágba, amely megszenvedte a nagy autógyártók távozását. A US F1 (a 2010-es szezonra benevező, végül pénzügyi nehézségek miatt egyetlen futamon sem induló amerikai istálló - a szerk.) egyike volt ezeknek, az ötlet pedig jó volt. Úgy gondoltam, hogy ez egy meglehetősen jó ötlet, csak más módon, helyes módon kell csinálni. Úgy voltam vele, nézzük meg, hogy lehetséges-e találni egy befektetőt, aki egy amerikai F1-es csapat mögé áll. A szabadidőmben megírtam az üzleti tervet, körbeszaglásztam egy kicsit, hiszen sok embert ismerek ebben az üzletben. Aztán megtörtént, létrejött a csapat. De ha nem jártam volna sikerrel, akkor nem jövök vissza, mert nem arról volt szó, hogy újra az F1-ben akartam dolgozni. Valami mást akartam csinálni, szeretem beindítani a dolgokat és a saját elképzeléseimet követni. Úgyhogy ezt tettük, Mr. Haas beszállt, és most itt vagyunk.

Steiner 2008-ban Mike Skinnerrel, a Red Bull Toyota NASCAR-csapat versenyzőjévelForrás: Getty Images via AFP/2008 Getty Images/Rusty Jarrett

MD: Említette, hogy a NASCAR egy teljesen más világ a Forma-1-hez képest. Mit tanult ott, amit kamatoztatni tudott, miután 2016-ban a Haas csapatfőnökeként visszatért?

GS: Szerintem sokkal nyitottabbá váltam, mert Amerika olyan hely, ahol az ember kimondhatja, amit gondol. És más a szurkolókhoz való hozzáállás is. Mi a szurkolókból élünk, ezt pedig fel kell ismerni. Sportként ki kell szolgálnunk a szurkolókat. Ezt tanultam meg, és a csapatunkon is látszik, hogy eléggé nyitott mindenre. Szerintem az F1 is megtette ezt a lépést a Liberty Media érkezése óta, így már nem tapasztalni akkora különbséget, mert amerikaiként a Liberty Media is ugyanezt szorgalmazza. Mi vagyunk a szurkolókért, és nem fordítva. Nem magunkért versenyzünk, hanem a szurkolókért. Kiváltságosak vagyunk, hogy versenyezhetünk, mert vannak szurkolóink, akiket szórakoztatnunk kell. Nem élhetünk a saját kis buborékunkban azt gondolva, hogy annak mindenki a részese akar lenni. Nem. Adnunk kell nekik valamit, amit élveznek. Amerikában megtanultam, hogy ha nem teszed boldoggá a szurkolót, akkor ő el fog menni.

MD: Sokan előtte is tisztában voltak vele, hogy ki Ön, de igazán a Netflix 2019-ben bemutatkozó Drive to Survive című sorozatával lett ismert, mondhatni valódi sztárrá vált, még az F1-et előtte nem követő nézők körében is. Helytálló kijelentés az, hogy az amerikai évek miatt láthattuk azt Günther Steinert a képernyőn, akit láttunk?

GS: Igen, mondhatjuk ezt, de végső soron nem foglalkozom ezzel túl sokat. Ha valakinek ez tetszik, az jó, de ha valakinek nem, nekem azzal sincs bajom. Nem rendeznék show-t a Netflixnek azért, hogy sokat legyek képernyőn. Nekik kell eldönteniük, hogy a szurkolók akarják-e ezt látni. Ha a Netflix úgy döntött volna, hogy a szurkolók nem kíváncsiak Günther Steinerre, akkor nem mutattak volna. Erre nekünk nincs ráhatásunk, nem szorgalmazhatjuk ezt. Ők döntötték el, hogy talán kíváncsiak erre az emberek, de én nem igyekeztem azért, hogy benne legyek a sorozatban. Azt mondtam, hogy »oké, ha követni akartok, akkor kövessetek, aztán kaptok, amit kaptok!«.

Nem próbálok olyasmit csinálni, ami nem én vagyok, mert azt nem lehet fenntartani. Véleményem szerint az életben általában véve hitelesnek kell maradni. De igen, talán ha nem költözöm ki Amerikába, valami mást láttak volna a nézők. Rengeteg ember máshogy kezd viselkedni, ha kamera van a közelben, de én nem. Sokan mondták nekem, hogy »annyi energiát fektettél a Netflix-sorozatba«, de valójában semennyit sem fektettem bele. Az energiát a Netflix stábja fekteti bele, mert ők filmeznek engem, miközben én a munkámat végzem, az pedig nem extra erőfeszítés, hiszen azt amúgy is meg kell tennem.

Állítása szerint nem játssza meg magát és amit a Netflix sorozatában látunk, az a valódi énjeForrás: Andy Hone/LAT Images/Haas F1 Team

MD: Meglepte, hogy a sorozat sztárja lett?

GS: Igen, meglepett. Nem tudtam, hogy mire számítsak, hiszen abban az évben, amikor forgatták, nem voltak várakozásaim. Úgy voltam vele, hogy lesz ami lesz. Aztán az előzetesek megjelenése után mindenki elkezdett üzeneteket küldözgetni nekem, én pedig visszakérdeztem, hogy »mi van a felvételeken?« Egy kicsit meglepett, hogy ekkora hatást váltott ki.

Az interjú a következő oldalon folytatódik.

Előző
  • 1
  • 2
Következő