Kevés jóval kecsegtet a történelem az Aston Martin fellebbezésének

Forma-1, Magyar Nagydíj, Vettel, Aston Martin, Ocon, Alpine
Alpine's French driver Esteban Ocon competes during the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring race track in Mogyorod near Budapest on August 1, 2021. (Photo by Peter Kohalmi / AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1-ben ritkán fordul elő, hogy egy ítéletet utólag megváltoztassanak, de ritkán azért megtörténik. Az Aston Martin fellebbezése kapcsán felsorolunk néhány ilyet.

Akár már hétfőn fellélegezhet az Aston Martin és visszakaphatja a Sebastian Vetteltől elvett hungaroringi 2. helyet, de ha a felülvizsgálati kérelmüket elutasítják vagy a felülvizsgálat ellenére sem döntenek máshogy a sportfelügyelők a német kizárásáról, még mindig marad reményük az ítélet elleni fellebbezés tárgyalásán. Igaz, nem sok, a Forma-1-ben ugyanis meglehetősen ritkán szokták felülbírálni az ítéleteket.

Idén 0/2 a mérleg a saját büntetés megsemmisítése, illetve a másénak szigorítására tett indítványokra:

az Alfa Romeo Imolában nem tudta felmenteni Kimi Räikkönent az időbüntetés alól, ahogy a Red Bull sem harcolt ki keményebb megtorlást Lewis Hamiltonnak Max Verstappen silverstone-i kilökéséért.

Vettelt kizárták a 2. helyről a Magyar Nagydíjon Forrás: AFP/Peter Kohalmi

Előbbi kérvényénél megalapozottnak látták, hogy az új információk alapján felülvizsgálják az ügyet, a Red Bull esetében azonban még a felülvizsgálatot is elutasították. Amennyiben az Aston Martinéval is így tesznek, az FIA nemzetközi bírósága előtt folytatódhat az ügy a fellebbezés tárgyalásával.

De a múltban hányszor fordult elő, hogy megváltoztassanak egy ítéletet? Nem sokszor. A Motorsport.com összegyűjtött néhány esetet, amikor a saját igazáért harcoló csapat sikerrel járt.

A legfrissebb példa a közelmúltból pont az Aston Martinhoz köthető. Amikor tavaly az istálló még Racing Point néven futott, több riválisa kifogásolta, hogy tiltott módon másolt műszaki megoldásokat motorszállítójától, a Mercedestől, és a tiltakozókkal értett egyet az FIA, büntetést szabtak ki. Ez nem klasszikus eset abból a szempontból, hogy nem egy kiosztott büntetésen változtattak, hanem csak egy autó szabályos voltát ítélték meg másképp, de előbbire is volt már precedens.

Az istállót 2020-ban megbüntették a riválisok tiltakozása nyomán Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

Talán az 1999-es Maláj Nagydíjon kirobbant Ferrari-balhé a legismertebb, amikor utólag mégsem zárták ki az első két helyen végző autóikat az először szabálytalannak minősített oldaldobozok miatt.

Az FIA ezután vezette be a kérdéses autók lefoglalását az újabb hivatalos vizsgálatig, mert ennél az esetnél még nem tették és a Ferrari így talált jogi kiskaput az igaza érvényesítésére.

Világbajnoki riválisuk, a McLaren akkor nem örült a döntésnek, ellenben jól járt 1976-ban. A Spanyol Nagydíjról a győztes James Huntot diszkvalifikálták a túl szélesnek ítélt autó miatt és a ferraris Niki Lauda ölébe hullott a győzelem, de csak átmenetileg, mert utóbb törölték a kizárást.

James Hunt megtarthatta az 1976-os Spanyol Nagydíjon aratott győzelmet Forrás: Getty Images/2012 Grand Prix Photo/Grand Prix Photo

1994-ben szinte példátlan dolog történt, a Jordannek visszanyalt a fagyi: a Brazíliában tömegbalesetet okozó Eddie Irvine egyfutamos eltiltása ellen fellebbeztek, de végül azt érték el, hogy három futamra növelték a pilóta kényszerű távollétét. Megemlíthetünk egy különleges esetet is az ítéletek megváltoztatása kapcsán: 1958-ban Mike Hawthorn kizárását a Portugál Nagydíjról pont a világbajnoki riválisa, Stirling Moss akadályozta meg hihetetlen sportszerűséggel, ő osztott meg ugyanis olyan információkat a sportfelügyelőkkel, amivel felmentették honfitársát egy vélelmezett szabálysértés alól.

A hétfői meghallgatáson az Aston Martin állítólag arra épít, hogy bebizonyítsák, az FIA az ellenőrzésnél egy elromlott szivattyú miatt nem tudta az előírt 1 liter benzint kiszipkázni a mintavételhez, és az elem cseréjével hárítanák el a problémát. A csapat korábbi jogelődjénél, a Jordannél egyébként 1999-ben már előfordult, hogy egy verseny után 1 liternél is kevesebb benzint adtak le mintaadáshoz és megúszták a diszkvalifikációt.