Társoldalunk:

Így akarta bizonyítani Hamilton bűnösségét a Red Bull

2021.07.31. 14:01

Christian Horner leszögezte, nem azért szerveztek filmes napot, hogy a saját maguk igazát bizonyítsák a sportfelügyelőknek Lewis Hamilton és Max Verstappen balesetével kapcsolatban. A Red Bull csapatfőnöke kijelentette, elfogadják a döntést és továbblépnek.

A héten derült ki, hogy a Red Bull újra akarta vizsgáltatni Max Verstappen és Lewis Hamilton silverstone-i balesetét annak érdekében, hogy utóbbit súlyosabban büntessék, mint az eredetileg kiszabott 10 másodperc. A csütörtöki meghallgatás után azonban az a döntés született, hogy nem nyitják meg újra az ügyet, amit azzal indokoltak, hogy az energiaitalosok nem tudtak olyan bizonyítékot benyújtani, amely egyrészt releváns, másrészt Silverstone-ban nem állt a sportfelügyelők rendelkezésére. 

A Red Bull Albont kérte meg, hogy autózzon hasonló íven, mint HamiltonForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

A bikások a balesetről, illetve Hamilton Charles Leclerc elleni előzéséről nyújtottak be GPS-adatokat, valamint szimulációkkal igyekeztek igazolni, hogy Hamilton túl gyorsan hajtott be a Copse-ba. Sőt, mint kiderült, július 22-én Alexander Albon, a csapat teszt- és tartalékpilótája megpróbálta ugyanazon az íven tejesíteni a kérdéses kanyart, hogy az istálló ezzel is alá tudja támasztani igazát. Christian Horner azonban leszögezte, magát a tesztnapot már jóval a baleset előtt megszervezték.

A tesztet már előtte terveztük, mivel ez egy filmes nap volt, nyilván egy kétéves autóval – nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke egy sajtóbeszélgetésen. – Ezzel a tartalékpilótánk számára is biztosítjuk, hogy éles és versenyzésre kész állapotban maradjon. Egy ideje már terveztük ezt a napot, és nem kifejezetten az újrajátszás miatt tartottuk.”

Albon a szabályoknak megfelelően egy 2019-es Red Bull volánja mögött ült, amikor megpróbálta lemásolni Hamilton mozdulatait. Felmerül a kérdés, hogy az RB15-ös képes-e mindenre, amire az idei Mercedes, és Horner el is ismerte, hogy nem.

„A teszt során megkértük Alexet, hogy autózzon hasonló ívet, hogy alátámassza a szimulációinkat, amelyek demonstrálják azon ív használatának a végeredményét, illetve azt, hogy hol kellett volna fékezni – magyarázta. – Azt a sebességet nem tudtuk elérni, amivel Lewis ment azon az íven, [de] a körülmények nyilván hasonlóak voltak. Ezek csupán hasznos adatok voltak, amelyek megerősítették, amit minden szimulációnk során láttunk.”

A sportfelügyelők végül nem adtak helyt a Red Bull kérelmének, vagyis az energiaitalosok munkája feleslegesnek bizonyult. Ennek ellenére a brit szakember nem bánja, hogy elmentek a falig ebben az ügyben.

A Red Bullnál nem bánták meg, hogy mindent megtettek a baleset újravizsgálásának érdekébenForrás: F1 TV

„Megnézve a baleset adatait, illetve figyelembe véve az ütközés súlyosságát, úgy éreztük, hogy vannak adatok, amelyek a döntéshozatal pillanatában nem voltak elérhetőek a sportfelügyelők számára – mondta. – A meghallgatás korrekt volt, végigmentünk ezeken az adatokon: az autók pozícióján, illetve sebességén; azon a tényen, hogy Lewisnak 23 méterrel korábban kellett volna fékeznie, hogy bevegye a kanyart; azon, hogy Max ugyanazon az íven haladt, mint Charles Leclerc [az 50. körben]; és azon, hogy Charles ugyanúgy járt volna, ha Lewis hozzáállása nem változik.”

Horner még egyszer leszögezte, hogy az eljárás érzése szerint tisztességes módon zajlott le, de a sportfelügyelők úgy érezték, hogy az általuk benyújtott bizonyítékok nem feleltek meg a kritériumoknak. Innentől kezdve pedig elfogadják a döntést, és előre tekintenek.

Ez a sportág arról szól, hogy a legapróbb előnyt is megszerezzük, és minden követ megmozgatunk [ennek érdekében] – ecsetelte. – Természetesen egy ilyen sebességű, ekkora becsapódással járó ütközés esetén az ember mindent megvizsgál. Ugyanakkor, ami minket illet, ezt a fejezetet lezártuk. A sportfelügyelők meghozták a döntést, mi pedig erre a hétvégére és a világbajnokság hátralévő részére koncentrálunk.”

A baleset után érezhetően megváltozott a két érintett viszonya, korábban pedig Horner úgy nyilatkozott, hogy ekkora tapasztalattal Hamiltonnak nem szabadott volna úgy bemennie a Copse-ba, ahogyan azt tette. Ezúttal viszont már valamivel engedékenyebb hangnemet ütött meg honfitársával szemben.

„Nyilvánvalóan nagy a feszültség a két pilóta között, a legnagyobb célért küzdenek, az azelőtti napon a sprintversenyen is szoros csatát vívtak, és a futamon az első kör korábbi részében is közel kerültek egymáshoz – emlékezett vissza. – Úgy versenyeznek, hogy egyikük sem enged. Szerintem Lewisnak az volt az egyetlen esélye, hogy megelőzze Maxot, és ezt ő is tudhatta, mivel szerintem egyszerűen gyorsabb autónk volt aznap. Ha túléltük volna a kanyart, teljesen más futamunk lett volna. Ez azonban sajnos nem történt meg.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK