Társoldalunk:

Verstappen padlót fogott, de a Hungaroringen legyőzheti Hamiltont

2021.07.29. 07:03

A 2019 után ismét közönség előtt zajló Magyar Nagydíjon Lewis Hamilton és Max Verstappen először csaphat össze a silverstone-i baleset óta. A pálya előzetesen inkább a Red Bullnak kedvez, de ha nem jön be a papírforma, akkor a hétszeres világbajnok több szempontból is történelmi győzelmet arathat.

Közeledik a Forma-1 a nyári szünet felé, egészen pontosan csupán egy futamhétvége van hátra a négy hétből álló pihenőig. Az az egy viszont minden magyar rajongó számára kiemelt fontosságú, hiszen a mezőny tagjai a Hungaroringről vonulnak szabadságra. Mondhatni, szokás szerint, hiszen rendhagyó 2020-as szezont leszámítva 2009 óta csupán egyszer, 2016-ban fordult elő, hogy ez nem így történt. 

Az elmúlt években a Magyar Nagydíj volt a nyári szünet előtti utolsó futam, tavaly azonban minden felborultForrás: Motorsport Images/Mark Sutton

Ráadásul a Magyar Nagydíjat nem is rendezhetnék ennél jobb időpontban: Max Verstappen és Lewis Hamilton küzdelme a világbajnokságért új szintre lépett, miután másfél hete a két pilóta összeütközött a silverstone-i futam első körében. A többség a címvédőt tartotta hibásnak, aki még – a Mercedes közreműködésével – látványos ünnepléssel is hergelte ellenfelét. A reakció nem maradt el, Verstappen élesen bírálta riválisát, hiszen ő a baleset után kórházba került, és úgy érezte magát, mint aki Tyson Furyval bokszolt.

A Forma-1 bölcsője után viszont most teljesen más jellegű pályán kell megküzdeniük, hiszen a Hungaroring jóval lassabb, mint az előző pár helyszín bármelyike. Nem véletlen, hogy többen is a versenynaptár legalacsonyabb átlagsebességű aszfaltcsíkjához hasonlítják.

„A Hungaroring érdekes kihívást támaszt a csapat számára Ausztria és Silverstone viszonylag gyors pályáihoz képest – jelentette ki Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke. – A magas leszorítóerőnek és a szűk, kanyargós vonalvezetésnek köszönhetően nem meglepő, hogy sokan a falak nélküli Monacóként írják le az aszfaltcsíkot.”

Vagy éppen egy nagyméretű gokartpályaként, ahogyan azt a német szakember kollégája, a Mercedest irányító Toto Wolff tette. Kétségtelen, hogy a 4,381 km-es, 14 kanyarból álló kör során a versenyzők a táv 65%-án állnak padlógázon, míg az időt tekintve 57%-os az arány. Összehasonlításképpen Silverstone-ban ugyanez a két adat 81, illetve 72%.

Mindez elsősorban az egymásba fűződő kanyaroknak köszönhető, főleg ami a második szektort illeti. Ezen a szakaszon a pilóták alig pihenhetnek, de a célegyenest leszámítva a pálya elején és végén sincsen igazán hosszú padlógázas szakasz.

A Hungaroring pályarajzaForrás: Mercedes

Ennek következtében a gumik szinte folyamatosan kapják a terhelést, de mivel a kanyarsebesség össze sem hasonlítható a silverstone-ival, ebből a szempontból a pálya nem jelent akkora kihívást az abroncsoknak. A Pirelli a tavalyi alkalomhoz hasonlóan a három középső keveréket bocsátotta a csapatok és a versenyzők rendelkezésére.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a gumikezelésnek ezúttal nem lesz igazán fontos szerepe, hiszen a kevés hűtési lehetőség mellett a magas hőmérséklet is megnehezítheti a mezőny dolgát. Ennek következtében pedig az sem egyértelmű, hogy az egy kiállás lesz az ideális stratégia.

Nem mindig nyilvánvaló, hogy melyik a legjobb taktika – mondta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – A különböző megoldások gyakran hasonló futamidőt hoznak, ami az egyedi körülményektől függ. Emiatt sokszor látunk taktikailag érdekes versenyeket a Hungaroringen, ami kihívást jelent a mérnökök számára, az eredmény pedig egészen a végéig bizonytalan marad.”

Mindez a 2019-es futamon nyilvánult meg igazán, amikor Verstappen szinte végig vezetett Hamilton előtt, a Mercedes pedig egy bátor húzással másodszor is kihozta Hamiltont a bokszba. Mindez kifizetődőnek bizonyult, hiszen négy körrel a vége előtt a brit versenyző megelőzte a Red Bullt és megszerezte a győzelmet.

Márpedig jó stratégiára szükség lesz, főleg azoknak, akik az időmérőn a vártnál gyengébben teljesítenek. A Magyar Nagydíj helyszínén ugyanis kifejezetten nehéz az előzés, reális esély csupán a célegyenesben, illetve az azt követő két kanyarban van erre. Ám a DRS ellenére még itt sem igazán könnyű elmenni a másik mellett, hiszen az utolsó kanyarban a hátul autózó rengeteg leszorítóerőt veszít, vagyis nehéz közel maradni az elöl lévőhöz.

Ha mindez nem lenne elég, a közelmúlt alapján még a biztonsági autóban sem érdemes bízni: az előző öt versenyen csupán egyszer kellett pályára küldeni a safety cart. 2017-ben Verstappen találta el akkori csapattársát, Daniel Ricciardót a 2-es kanyarban a rajt után, nem sokkal később pedig az ausztrál versenyző megforgott és kiesett.

Ami az időjárást illeti, szokás szerint magas hőmérséklet várható, vasárnap hasonlóan meleg lesz a levegő, mint két évvel ezelőtt. Azonban nem kizárt, hogy a hétvégére jósolt záporok a pályát is elérik: az előrejelzések szerint erre szombaton és vasárnap délután is körülbelül 50 százalék az esély.

Fontos megemlíteni, hogy a másfél héttel ezelőtti rendhagyó formátum után a Magyar Nagydíj ismét a normál menetrendben fog zajlani. Mindez azt jelenti, hogy nem lesz sprintfutam, az időmérőt szombaton délután tartják, a kvalifikációt pedig három szabadedzés előzi meg.

A szurkolók szempontjából jó hír, hogy a tavalyi zárt kapus hétvége után ismét kilátogathatnak a Hungaroringre, ráadásul a létszámot csupán a helyszín befogadóképessége korlátozza. A pilótákkal azonban ezúttal sem találkozhatnak, hiszen a versenyzőkre még mindig szigorú szabályok vonatkoznak a koronavírus-járvány miatt. A mezőny tagjai rendre megemlítik, hogy többek között Budapest miatt is kedvelik a Magyar Nagydíjat, de az előírások miatt ezúttal sem nézhetnek igazán körül a fővárosban.

MINDEN, AMIT A KILÁTOGATÓKNAK TUDNIUK KELL

Verstappen visszavág, vagy Hamilton történelmet ír?

Az már eddig is borítékolható volt, hogy a Magyar Nagydíjon is téma lesz Verstappen és Hamilton ütközése. A Red Bull azonban még egy lapáttal rátett erre, ugyanis kedden kiderült, hogy az energiaitalosok felülvizsgáltatják a címvédő büntetését. Az online meghallgatásra a csütörtöki napon, 16 órától kerül sor.

Természetesen nem ez az első eset, hogy a mezőny feszült hangulatban érkezik meg a Hungaroringre egy olyan ügy miatt, amely a világbajnoki címet is befolyásolhatja. 1994-ben szintén a Brit Nagydíj szolgáltatott témát, amelyen Michael Schumacher figyelmen kívül hagyta a kizárást jelentő fekete zászlót, aminek következtében két futamra eltiltották. Akkori csapata, a Benetton viszont fellebbezett az ítélet ellen, és a döntést még a két fordulóval későbbi Magyar Nagydíjig sem hozták meg. 2010-ben pedig alig telt el pár nap a Ferrari emlékezetes hockenheimi csapatutasítását követően, aminek segítségével megcserélték az addig vezető Felipe Massát és Fernando Alonsót. A maranellóiak 100 ezer dolláros büntetést kaptak az akkor még szabálytalannak számító tettükért.

2010-ben forrtak az indulatok a Ferrari csapatutasításos botránya körül, amikor megérkeztek a HungaroringreForrás: Getty Images/2010 Getty Images/Andrew Hone

2007-ben abból a szempontból volt más a helyzet, hogy a McLarenen belüli konfliktus a Hungaroringen tört felszínre, de a színfalak mögött már előtte is feszült volt a helyzet, elsősorban Alonso és a csapat között. 2018-ban pedig nem beszélhettünk valódi összetűzésről, de az előző futam akkor is fordulatot jelentett a világbajnoki küzdelemben: Sebastian Vettel a Német Nagydíjon vezető helyről csúszott neki a falnak, így Hamilton ölébe hullott a győzelem.

Persze az csupán a szezon végén derül ki, hogy a mostani baleset ilyen értelemben jelentett-e fordulópontot, de az biztos, hogy a két éllovas közti rivalizálás új szintre lépett. A Magyar Nagydíj pedig nemcsak abból a szempontból lehet fontos, hogy Verstappen feláll-e a fizikai és a lelki ütésből, hanem amiatt is, hogy melyik versenyző, illetve csapat várhatja jobb hangulatban a következő négy hetet.

Ami az esélyeket illeti, a Red Bull a hibrid korszakban saját magához képest jól megy a Hungaroringen, amit az elmúlt hét évben szerzett hat dobogós helyezés is mutat. Ennél jobb mutatóra csak Szingapúrban voltak képesek, ugyanilyenre pedig csupán Barcelonában.

Ráadásul az elmúlt két évben Verstappen sem teljesített rosszul hazánkban: 2019-ben itt szerezte meg pályafutása első pole pozícióját, hogy aztán a Mercedes már említett stratégiai húzása miatt végül a 2. helyen érjen célba. Ez utóbbit tavaly is meg tudta ismételni azok után, hogy a kivezető körön összetörte az autót, de a szerelők bravúros munkájának köszönhetően el tudott indulni a versenyen.

2019-ben Verstappen közel járt a győzelemhez a Magyar NagydíjonForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

A bikások számára az egyetlen aggasztó jel a 2020-as időmérő, amelyen Verstappen csupán a 7. helyet szerezte meg. A holland pilóta számára az volt az idény legrosszabbul sikerült kvalifikációja, ugyanakkor azt is hozzá kell tenni, hogy akkor csupán a harmadik nagydíjhétvégét rendezték, ráadásul az első kettő ugyanazon a helyszínen zajlott, vagyis az istállók kevésbé ismerték ki az autót, mint most.

Ezzel szemben a Mercedesnek ez az egyik leggyengébb pályája: a csillagosok csupán négy futamot nyertek meg az előző hétből, és azon helyszínek közül, ahol 2014 óta minden évben rendeztek versenyt, csupán Belgiumban teljesítettek hasonlóan rosszul, legalábbis saját szintjükön. A Red Bull ugyanakkor nem csupán a múlt alapján bizakodhat, hiszen Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke kijelentette, a címvédő istálló nem fogja tudni megismételni a Brit Nagydíjon mutatott teljesítményét, amivel Wolff is egyetértett. „A legutóbbi futamhoz képest Magyarország más lesz, a pálya pedig ellenfeleinknek vélhetően jobban kedvez, mint nekünk – mondta. – Azonban mindent beleadunk, amink van.”

Ezzel együtt egyvalamiről nem szabad megfeledkezni: Hamiltonnak kifejezetten jól megy a Hungaroringen, hiszen már 8 diadalnál tart Magyarországon, aminek a felét az előző öt futamon érte el. A hétszeres világbajnok ráadásul többször is történelmi sikert ért el hazánkban: 2009-ben itt aratta az első hibrid győzelmet, négy évvel később pedig ezen a pályán állhatott fel először a dobogó tetejére a Mercedes színeiben.

A 36 éves versenyző ezúttal is történelmet írhat, több szempontból is: egyrészt ő lehet az első, aki ugyanazon a helyszínen, illetve nagydíjon 9 alkalommal látja meg elsőként a kockás zászlót, amivel átadná a múltnak Schumacher rekordját. Másrészt pedig a következő lesz a 100. futamgyőzelme a Forma-1-ben, amire természetesen korábban senki nem volt képes.

A Ferrari tovább zárkózhat?

A világbajnoki csata mellett a szezon másik izgalmas kérdése, hogy ki szerzi meg a konstruktőri tabella harmadik helyét. Tíz futam elteltével a McLaren 15 pont előnnyel rendelkezik a Ferrarival szemben, és az elmúlt hétvégéken hol az egyik, hol a másik istálló tűnt erősebbnek.

Továbbra is szoros a McLaren és a Ferrari csatájaForrás: AFP/Adrian Dennis

Az idei versenyek alapján elsőre úgy tűnik, hogy a Hungaroring a maranellóiaknak feküdhet jobban: bár Charles Leclerc Silverstone-ban is kiválóan teljesített, a vörösök eddig elsősorban a lassú kanyarokkal teletűzdelt pályákon tudtak nagyot villantani, gondoljunk csak a 23 éves versenyző monacói és bakui pole pozíciójára, vagy éppen Carlos Sainz dobogójára a hercegségben.

Ráadásul a McLaren ezeken a pályákon nem szerepelt kifejezetten jól. Lando Norris ugyan a miniállamban 3. helyet szerzett, de Azerbajdzsánban csupán az utolsó körökben történt eseményeknek köszönhetően lett 5., míg a szintén nem túl gyors Barcelonában idénybeli legrosszabb teljesítményét nyújtva a 8. pozícióban végzett.

Többen már azt vizionálják, hogy a Ferrari nemcsak a wokingiakat verheti meg a Magyar Nagydíjon, hanem a Red Bull és a Mercedes küzdelmébe is beleszólhat, ahogyan azt Monacóban és a bakui időmérőn tette. A két pilóta ugyanakkor mindenkit óva intett a túlzott optimizmustól, Sainz pedig kiemelte, hogy a Hungaroring már nem az a lassú pálya, mint amilyen régen volt. A spanyol pilótának abból a szempontból igaza van, hogy Hamilton a tavalyi pole pozíciós körében egyszer sem ment 3-as fokozat alá.

A Ferrari és a McLaren mögött szintén szoros a küzdelem, a sorrendet pedig lehetetlen megjósolni. Vettel szerint az Aston Martin folyamatosan fejlődik, míg Marcin Budkowski, az Alpine technikai igazgatója arról számolt be, hogy néhány új alkatrészt elvisznek a hétvégére, de a fókusz már a 2022-es kocsin van. Pierre Gasly úgy véli, az Alpha Tauri ezzel a két istállóval harcolhat majd.

A Magyar Nagydíj hétvégéje nagy esélyt jelenthet George Russellnek és a Williamsnek. A brit pilóta idén kivétel nélkül eljutott legalább a Q2-ig, de a futamon rendre visszaesett, vagy éppen feladta a versenyt. A Hungaroringen viszont nem könnyű előzni, így egy jó szombati szereplés és egy megfelelő rajt megágyazhat egy pontszerzésnek.

Silverstone-ban a jó időmérő után nem volt esélye a pontszerzésre, de a Hungaroringen akár meg is törhet az átok Russell számáraForrás: AFP/Adrian Dennis

Ráadásul mind a versenyzőnek, mind a csapatnak megvan az oka a bizakodásra. 2019-ben Russell egy harmatgyenge Williamsszel mindössze 53 ezreddel maradt le a Q2-ről, egy évvel később pedig nem csupán ő, hanem Nicholas Latifi is bejutott a kvalifikáció második szakaszába, amit azóta is csak egyszer tudtak megismételni.

Fontos megemlíteni, hogy a Magyar Nagydíj hétvégéjén nem 20, hanem 21 pilóta vesz részt, ugyanis az első szabadedzésen Robert Kubica fogja vezetni Kimi Räikkönen autóját az Alfa Romeónál. A lengyel versenyző a barcelonai és az első spielbergi hétvége után ülhet ismét volán mögé.

A Magyar Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:30-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:00
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK