Vágólapra másolva!
Szimulátor és egyéb, korszerű technológiák segítségével érné el a HUMDA, hogy olyan érdeklődők is az autó-motorsportok közelébe kerülhessenek, akik ezt anyagi okokból nem tehetnék meg. A cél az, hogy a nagyobb népességű társadalmakkal versenyezve megtalálják a sportágak új tehetségeit.

Közismerten nehéz bekerülni a fiatal sportolóknak az autó-motorsportok különböző kategóriáiba, de az Innovációs és Technológiai Minisztérium tulajdonában lévő HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. kidolgozott egy támogatási rendszert és ehhez kapcsolódóan egy tehetségkutató programot, amelynek célja, hogy felkutassa és felkarolja a tehetségeket.

Talmácsi és Michelisz is segíti az új autó- és motorversenyzők felkutatását Fotó: Nagy Bogi - Origo

Ezt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, az autó-motorsport fejlesztéséért és a közlekedésbiztonság kiemelt kezeléséért felelős kormánybiztos jelentette be a HUMDA két igazgatósági tagjával, a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentiméteres kategóriájában 2007-ben világbajnoki címet nyerő Talmácsi Gáborral és a 2019-es túraautó-világkupa győztesével, Michelisz Norberttel.

Bár Magyarország nem tartozik az ipari nagyhatalmak közé, az autó-motorsport történetében így is jelentős eredményeket ért el.

Talmácsi és Michelisz sikerei előtt 1906-ban Szisz Ferenc győzött Le Mans-ban az első autós nagydíjon, a kelet-európai országok között elsőként Mogyoródon épült F1-es nagydíjpálya, Baumgartner Zsolt szintén elsőként szerzett pontot a térségből, majd Talmácsi és Michelisz révén újabb nemzetközi szintű sikerek születtek a gyorsasági autó- és motorsportokban.

„Ezekre a sikerekre támaszkodva igyekszünk megtalálni a jövő autó- és motorversenyzőit, Talmácsi Gábor és Michelisz Norbert méltó utódait. Ezt egy olyan innovatív, folyamatosan fejlesztett, finomított kiválasztási rendszer segítségével tudjuk elérni, amely mérhető, objektív adatokkal mutatja meg, hogy ki a legrátermettebb, legtehetségesebb – nyilatkozta Palkovics László.

de nekik jelentős segítséget kell adni, hogy nemzetközi szinten is komoly eredményeket érhessenek el” – tette hozzá a kormánybiztos, aki rámutatott, a sportprogramok mellett az ügynökség közreműködik a hazai közlekedéskultúra és közlekedésbiztonság fejlesztésében is.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, az autó-motorsport fejlesztéséért és a közlekedésbiztonság kiemelt kezeléséért felelős kormánybiztos Fotó: Nagy Bogi - Origo

A HUMDA által kidolgozott támogatási rendszer alapelve, hogy a legtehetségesebb versenyzőket transzparens és mérhető elbírálási szempontok alapján válasszák ki. A sporteredmények mellett többek között a vezetéstechnikát, valamint a fizikai- és mentális alkalmasságot is értékelik a szakemberek.

A HUMDA a legmodernebb vizsgálati és teljesítmény-elemzési módszerek alkalmazásával dönti el, hogy kik kaphatnak támogatást. A tehetségek felmérése egy holisztikusan kialakított, többlépcsős programban történik.

A GPhírek kérdésére Michelisz Norbert elmondta, a program kiindulási pontja az, hogy olyan tehetségeket is elérjenek, akiknek nincsenek meg a lehetőségei arra, hogy önállóan bekapcsolódjanak a költséges sportágakba. A saját példáján keresztül érzékeltette, hogy a szimulátor-versenyzésnek és a szerencsének köszönhette azt, hogy őt végül felkarolták és világkupa-győztes lett.

„Azért hoztuk előtérbe a szimulátort, hogy az én példámon keresztül érzékeltessük, hogy a szimulátor mennyire jó eszköz nulladik szinten a tehetségek kiválasztásához. Én onnan indítanám, hogy Magyarország a népességét tekintve hátrányban van, ha mi tehetséget szeretnénk nevelni, akkor tízmilliós országként a nyugat-európai soktízmilliós országokhoz képest egyszerűen kisebb a merítés” – mondta a sportoló.

Talmácsi Gábor, Michelisz Norbert és Palkovics László Fotó: Nagy Bogi - Origo

„Azzal, hogy lejjebb visszük a bejutási költségeket, a merítés révén a mennyiségi hátrányt kompenzálni tudjuk. Innen született az az ötlet, hogy a lehető legköltséghatékonyabb megoldással kell felmérni a képességeket, és itt kapcsolódik be a szimulátor, a gokart lehet utána az első lépés” – tette hozzá.

Michelisz pályafutása alapján felmerülhet a kérdés, hogy a szimulátoros alapok után a versenyzőjelöltek elsősorban a túraautózás felé mehetnek-e, de a 36 esztendős pilóta szerint a karrierutak a szimulátor után a gokartozás világában rajzolódnak majd ki, így

egyelőre nem lehet kijelenteni, hogy túraautós, ralis vagy F1-es pilótát keresnek.

„Sikeres túraautó-versenyző is van, aki gokarttal kezdte, ralisok is és a legtöbb sikeres formulaautós versenyző is gokarttal kezdte. Nem állunk meg a szimulátoros kiválasztásnál, ez arra szolgál, hogy nagyon nagy réteget elérjünk és fel tudjunk mérni, aztán a gokart és a valós versenypálya lesz a következő szint, ahol a sok fiatalt tovább tudjuk csiszolni.”

Kétkeréken már van mintaprojekt

Bár a HUMDA támogatási rendszere csak most indul igazán, Sebestyén Péter személyében már van egy sikeres támogatott, az ő projektje példaként szolgál a továbbiakra nézve. Ő is elvégezte azokat a fizikai és kognitív képességteszteket, amelyek alapján zajlik majd a többi jelölt kiválasztása, valamint olyan versenyeredményekkel is rendelkezik, amelyek szükségesek a közös munkához.

Nemrég jelentettük be, hogy a HUMDA közreműködésével folytatja pályafutását Sebestyén Peti, aki az együttműködés eredményeként a Supersport-világbajnokság legjobb csapatánál versenyezhet az év hátralévő részében. Személyében meg is találtuk az első versenyzőt, aki a HUMDA bizalmát élvezheti – mondta Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző.

Sebestyén Peti a HUMDA támogatásával folytatja a versenyzést Fotó: Szabó Gábor - Origo

„Bízunk benne, hogy az új rendszernek köszönhetően hamarosan tovább bővül a kör és sikerül felkutatni olyan tehetségeket, akik majd hazai közönség előtt gurulhatnak ki a hajdúnánási versenypályára” – fűzte hozzá.

A program első pályázati időszaka várhatóan 2021 őszén indul és már kezdő szinttől nyitott lesz minden autó- és motorsport szakág versenyzője számára.