Ezt kell tudni az F1 Brit Nagydíjon bemutatkozó kísérleti lebonyolításáról

Forma-1, Brit Nagydíj, rajt
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 02: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads the field off the line at the start during the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on August 02, 2020 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Brit Nagydíjon tesztjelleggel megváltozik a hétvége lebonyolítása, egy nappal előrébb hozzák a klasszikus időmérőt, amely helyett egy rövid futam dönt a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről. Összefoglaljuk a változásokat.

A Forma-1-es nagydíjak lebonyolításában nem sok változás történt a kezdetek, 1950 óta, de talán a legnagyobb újítás mutatkozik be a hétvégén, a Brit Nagydíjon: szombaton rendeznek egy úgynevezett kvalifikációs sprintfutamot, amely a vasárnapi "fő" verseny rajtsorrendjéről hivatott dönteni.

Az utóbbihoz képest harmadakkora, 100 km lesz a távja (ez Silverstone-ban 17 kör), körülbelül 25-30 perc időtartammal, ha nem történik komolyabb fennakadás.

Kerékcsere ekkor nem várható (és nem is kötelező), vélhetően csak sérült autó esetén látogatnak a pilóták a bokszutcába.

Mivel a küzdelem a hétvégén hosszabb ideig megy tétre, több lesz az izgalom, és a nézők is több közvetlen csatát láthatnak; elég csak arra gondolni, hogy egy helyett két tervezett rajtot tekinthetnek meg.

Szombaton egy rövidebb futamot tartanak különleges szabályokkal, vasárnap a szokásos hosszúságút Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A sprintfutam indulási sorrendjét a változatlan szerkezetű, péntek estére előrehozott időmérő határozza meg, és a pilóták a sprintfutam befutója alapján állnak majd fel a megszokott vasárnapi rajtrácsra. A célba nem érők természetesen hátrébb kerülnek a vasárnapi rajtrácson, a kiesés sorrendjében.

A sprintfutam első három helyezettjét 3-2-1 arányban pontokkal jutalmazzák

(a leggyorsabb körért nem jár pont), de dobogósoknak nem hívhatjuk őket, mivel az eredményhirdetést nem kíséri ilyen ceremónia, csak az 1. helyezett kap serleget. A hivatalos statisztikákban őt jegyzik majd pole pozíciósként az adott nagydíjon, a pénteki időmérő végeredménye ilyen szempontból nem marad meg a krónikákban. Újdonság lesz, hogy a sprintfutam első három helyezettjének a modern divathoz igazított babérkoszorút adnak, mint az 1980-as évek közepéig a dobogósoknak, és egy külön levezető körön fogadhatják bennük a közönség gratulációját.

Az időkorlát piros zászlós megszakítás nélkül egy óra, piros zászlós megszakítás esetén másfél óra lesz, az aktuális állás szerinti értékeléssel. Itt is érvényes, ami a hagyományos viadalokon, hogy amennyiben a táv háromnegyede előtt leintik a futamot, felezik a pontokat, és egyáltalán nem osztanak pontokat, ha az 1. helyen haladó legfeljebb két kört teljesített.

Az első három helyezett előtti tiszteletadás nem a szokásos lesz a sprintfutam után Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Clive Rose

A Brit Nagydíj menetrendjének sajátossága, hogy a csapatok mindössze egy órát gyakorolhatnak a péntekre előrehozott időmérő előtt, majd szombaton megint ugyanennyi felkészülési időt kapnak, mielőtt jön a kvalifikációs mini- és a vasárnapi "rendes" futam.

A gumik felhasználási szabályait az új lebonyolításhoz igazították:

a pénteki és a szombati edzés után 2, illetve 1 tetszőleges garnitúrát kell leadni a portán, a pénteki időmérőn viszont csak a lágy keveréket szabad használni, fejenként 5 szettet (amiből 1-et kizárólag a Q3-ban). Ebből következik, hogy a szombati sprintfutamon mindenki olyan keveréken indul, amilyennel szeretne, előző nap a Q2-ben nem lesz variálás. A vasárnapi viadalon szintén minden opció nyitott lesz, de a legalább két keverék kötelező használata megmarad. Összeségében a megszokottnál eggyel több, 4 garnitúra elérhető a közepes keverékből.

A beállítások hétvégi konzerválása idomul az alkalmi menetrendhez. Az időmérő kezdetétől a főbb elemek cseréjét fogják tiltani, de hogy a szombati gyakorlásnak is maradjon értelme, bizonyos változtatások engedélyezettek lesznek, például a felfüggesztés elemein, a kerekeken, a hasmagasságon, a balanszon. Szabad különböző szűrőket, fékelemeket, gyújtógyertyákat cserélni. A sprintfutamtól aztán életbe lépnek a megszokott parc fermé szabályok és onnantól csak nagyon kevés dolgon szabad módosítani. Kivételesen engedélyezett lesz az, hogy egy sprintfutamon megsérült alkatrészt egy korábban használt, és nem a sérülttel megegyező változatra cseréljenek a vasárnapi viadalra; ez máskor büntetéssel jár.

A csapatok felkészülési programja is változik Forrás: Motorsport Images/Glenn Dunbar

Az idei évtől bevezetett költségvetési plafon miatt az új formátum anyagi vonzatáról is külön egyeztetni kellett. A többlet táv ellentételezéseként minden csapat kap nagyjából félmillió dollárt az elkölthető keretbe, ami sprinfutam után szükséges nagyobb javítási költségekkel tovább bővülhet.

A "rendes" versenyre vonatkozó szabályokat, műveleti protokollokat formálisan kiterjesztették a sprintfutamokra is, és egy súlyosabb pénteki vezetői vétségért vagy tiltott alkatrészcseréért a sprintfutamra is kiszabhatnak rajtrácson hátrasorolást.

Ha nem bizonyul hatalmas blamának az új lebonyolítás, a tervek szerint a Brit után még az Olasz Nagydíjon, valamint egy harmadik helyszínen, vélhetően Brazíliában is kipróbálják, amennyiben az ottani járványhelyzet lehetővé teszi. A tanulságok levonása után elképzelhető, hogy bizonyos módosításokat végrehajtanak a következő sprintfutamokra.

A Brit Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 15:30-16:30
  • időmérő: péntek 19:00-
  • 2. edzés: szombat 13:00-14:00
  • sprintfutam: szombat 17:30-
  • verseny: vasárnap 16:00-