Társoldalunk:
Hírlevél

Tömeges kieséseket hozhat a Silverstone-ban debütáló időmérős futam

2021.06.30. 16:13

Három istálló is nehéz helyzetbe kerülhet leghamarabb a júliusi Brit Nagydíjon, ha a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nem tesz engedményeket a számukra. A csapatokat az időmérős sprintfutamok bevezetése hátráltathatja.

A Forma-1 az idei szezonban kísérleti jelleggel három helyszínen is kipróbálja az időmérős futamokat. Ezek 100 km-s sprintversenyek lesznek a versenyhétvégék szombati napján, amelyeket a pénteki napra előrehozott időmérő edzés helyett rendeznek, és a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjéről döntenek.

A csapatok hosszas huzavona és egyeztetés után adták be a derekukat, miután első sorban a felmerülő extra költségek miatt aggódtak. Ez a kérdés aztán megoldódott, de a jelek szerint még mindig akadnak felmerülő gondok, több istálló ugyanis technikai problémától tart.

Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban szombaton is lesz versenyForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Peter Fox

A legelső időmérős futamot a két és fél hét múlva következő Brit Nagydíjon láthatjuk, az Alpine, az Aston Martin és a McLaren azonban már előre jelezte, hogy addig valamilyen megoldást kellene találni a gondjukra. Ez a gond pedig nem más, mint az, hogy

az említett három istálló olyan kuplungot használ, amelyet normál esetben a pénteki szabadedzések után kicserélnek. Erre azonban jelen állás szerint az időmérő futamos hétvégéken nem lesz lehetőségük.

Ennek oka az, hogy mivel már pénteken megrendezik a szokásos, ebben az esetben a szombati időmérős futam rajtsorrendjéről döntő kvalifikációt, az autókra már péntek délutántól kezdve parc fermé-szabályok vonatkoznak, ilyen körülmények között pedig a kuplung cseréje nem engedélyezett. „Ezeket a kuplungokat más célra építették. 300 km után új alátétekre és szervizelésre van szükségük. Ha már a szezon előtt tudtuk volna, hogy mire számítsunk, másmilyen kuplungot építettünk volna. Ha a teljes hétvégét úgy kell teljesítenünk, hogy nem nyúlunk hozzá a kuplunghoz, akkor nem garantálhatjuk, hogy kibírja a verseny végéig" – idézi az Auto Motor und Sport Andy Stevensont, az Aston Martin csapatmenedzserét.

Az Aston Martint és az Alpine-t is érinti a problémaForrás: AFP/Joe Klamar

A három istálló problémája érthető, hiszen az F1 csak az idei szezon közben döntött arról, hogy jöjjenek az időmérős futamok. Mondhatnánk persze, hogy változtassanak szezon közben, csakhogy a technikai szabályzat ezt nem engedi, az AMuS információi szerint az FIA eddig érdemben nem reagált a csapatok megkeresésére, csupán annyit mondott, hogy akkor kevesebb próbarajtot hajtsanak végre a szabadedzéseken.

Alan Permane, az Alpine vezető versenymérnöke viszont dühösen reagált erre a javaslatra, mondván ez semmit nem oldana meg. Ennek semmi köze a rajtok számához. Pusztán a kopásról van szó. A kuplung folyamatosan használatban van. A sebességváltások jelentik a problémát, nem a rajtok."

A német szaklap szerint az Aston Martin már kérte a beszállítóját, hogy nekik is biztosítsanak olyan kuplungokat, mint a Mercedesnek, amely 700 km-t is kibír szervizelés nélkül, de a technikai partnerük visszautasította a megkeresést, mondván nincs két csapatnak elegendő alkatrésze. Amennyiben pedig nem születik megoldás a Brit Nagydíjig és az említett csapatok nem akarnak kockáztatni, a silverstone-i istálló azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy egyszerűen kihagyják az egyik szabadedzést. „Ha az FIA nem adja be a derekát, talán az egyik gyakorlást ki kell hagyjuk. Nem hiszem, hogy a szabályalkotók ebben a szellemben hozták meg az újítást" – mondta Stevenson.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK