Társoldalunk:
Hírlevél

Ausztriában maradt az F1, mit kezd Hamilton a második eséllyel?

2021.07.01. 06:59

Lewis Hamilton annyira elmaradt Max Verstappentől a Stájer Nagydíjon, hogy a Mercedes akár alternatív stratégiával is próbálkozhatott volna. A Ferrari nem a taktika miatt nem hozta ki a maximumot a futamból, és a maranellóiak nem mehetnek biztosra abban a tekintetben, hogy a most következő Osztrák Nagydíjon újra megkapják a lehetőséget.

Ahogyan tavaly, úgy idén is két versenyt rendeznek Ausztriában, hiszen a múlt heti Stájer Nagydíj után az Osztrák Nagydíj következik a versenynaptárban. Ennek kapcsán mi is rendhagyó, elemzéssel egybekötött futamelőzetessel jelentkezünk. 

A mezőny még egy hétvégére marad Ausztriában - GalériaForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Múlt héten a világbajnokságért, illetve a konstruktőri dobogóért folytatott csata egyaránt fordulatot hozott a franciaországi viadalhoz képest, még akkor is, ha ez csak az egyik esetben látszik egyértelműen. Max Verstappen és a Red Bull ugyanis simán megverte Lewis Hamiltont és a Mercedest, ezzel együtt itt is felmerül egy érdekes kérdés. A Ferrari pedig ugyan több pontot szerzett, mint a McLaren, ennek ellenére nem hozták ki a futamból azt, ami benne volt.

Ami a következő fordulót illeti, az erőviszonyok vélhetően nem fognak teljesen felborulni egy hét alatt, ugyanakkor azt sem szabad készpénznek venni, hogy nagyon hasonló versenyt látunk, mint legutóbb. A bikások nyilvánvalóan bizakodhat, de tavaly pont ők mutatták meg, hogy mennyi minden megváltozhat, ha a Pirelli eggyel lágyabb gumikeverékeket bocsát a csapatok rendelkezésére. Merthogy a 2020-as silverstone-i futamokhoz hasonlóan az olasz gyártó most sem ugyanazt a három típust viszi el a két hétvégére.

Emiatt pedig talán a Ferrarinál aggódhatnak a legjobban, hiszen a maranellóiak Franciaországban azt is megmutatták, hogy bizonyos helyzetekben komoly gumikezelési problémáik akadnak. Bár Carlos Sainz szerint mindez a helyszínen múlik, ez a fejlemény vélhetően nem lesz pozitív hatással az olasz istálló teljesítményére.

Hamiltonék Pérez miatt nem próbálkoztak más taktikával?

Azon nagyon nincs mit elemezni, hogy a Red Bull a legutóbbi hétvégén erősebb volt a Mercedesnél. Ezt mindenki láthatta és a leintés után Lewis Hamilton is elismerte, hogy nem volt meg a kellő tempójuk. Nehéz elképzelni, hogy Verstappen ezt a futamot technikai hiba és baleset nélkül bárhogyan is elvesztette volna, ugyanakkor mégis felmerül a kérdés, hogy a címvédő miért nem próbálkozott alternatív stratégiával.

A hétszeres világbajnok ugyanis mindenki mással szemben hatalmas előnnyel rendelkezett, így ha az első kiállását korábban teljesíti, másodszorra pedig nem csak a leggyorsabb körért járó extra pont megszerzése miatt megy ki, szinte biztos, hogy Sergio Pérezt és Valtteri Bottast ugyanúgy maga mögé utasította volna. Az pedig világos volt, hogy azonos stratégián nincs esélye Verstappen ellen, így lényegében nem volt vesztenivalója, legfeljebb azt az egy egységet bukhatta volna el.

Hamiltonnak nem lett volna vesztenivalója egy alternatív taktikávalForrás: AFP/Andrej Isakovic

Nem tudjuk, hogy a 20-25. kör környékén a Mercedesnél egyáltalán felmerült-e, hogy kihozzák Hamiltont és megpróbálkozzanak a két kiállással, de ha igen, akkor volt egy tényező, ami az előző bekezdésben taglaltakkal együtt is a korai csere ellen szólt. Pérez ugyanis ebben a periódusban 14-16 másodperces hátrányban autózott a 36 éves pilóta mögött, így egészen biztos, hogy a Red Bull versenyzője mögé jött volna vissza. Az egyenesbeli tempóhátrány miatt pedig egyáltalán nem biztos, hogy az előzés könnyű lett volna.

Más szempontból viszont Hamilton 2. helye így sem került volna veszélybe, ellenben Bottasnak segíthettek volna. Ezzel a lépéssel ugyanis nehéz döntésre kényszeríthették volna a Red Bullt: kint hagyják Pérezt, hogy megpróbálja feltartani Hamiltont, ám ezzel kockáztatják, hogy a másik Mercedes elévágjon, vagy a saját versenyükre koncentrálnak, tudván, hogy Verstappen jelentős előnyt épített ki. Persze fontos hozzátenni, nem reális, hogy egy csapat az előrébb haladó, a világbajnoki címért harcoló pilótáját használja taktikai fegyverként a másik versenyző érdekében, ráadásul a Red Bull szerelői végül megoldották, hogy Bottasé legyen a dobogó.

Ironikus, hogy a két éllovas közül pont annak volt meg a lehetősége az alternatív stratégiára, akinek erre egyáltalán nem volt szüksége. Verstappen ugyanis a 23. körtől kezdve több mint 22 másodperccel vezetett Bottas előtt, ami már elég lett volna arra, hogy a kerékcsere után visszajöjjön elé. A Francia Nagydíjjal ellentétben viszont a Red Bullnak nem kellett kockáztatnia, hiszen teljes mértékben elegendő volt lekövetniük Hamiltont.

A Ferrari nagy lehetőséget puskázott el

A világbajnoki cím mellett a konstruktőri dobogóért is hatalmas a csata, jelenleg 12 pont választja el a McLarent és a Ferrarit egymástól. A Francia Nagydíjon egyértelműen a wokingiak voltak a jobbak, és ezt a lehető legjobban ki is használták, ellentétben a vörösökkel, akik az első ausztriai futamon ugyan 4 egységet faragtak a hátrányukból, de a versenytempójuk alapján ez sokkal több is lehetett volna.

Sainz és Charles Leclerc ugyanis a 6., illetve a 7. helyen ért célba Lando Norris mögött, de sebességükből kiindulva mindketten megelőzhették volna a brit pilótát. Utóbbi a 10., illetve a 11. körben lényegében elengedte a nála gyorsabb Pérezt, valamint Bottast, de ezt és négy lekörözést leszámítva végig tiszta pályán autózott.

Made with Flourish

A Ferrari versenyzői közül más-más okból, de egyikük sem mondhatta el ezt magáról. Sainz mindössze a 12. helyet szerezte meg az időmérőn, és a rajt után úgy is csak egy pozíciót javított, hogy ketten kiestek előle. Mivel nem volt könnyű előzni, beragadt a mezőnybe, és csak a 26. kör után gyorsult fel, amikor Cunoda Juki kiállt előle. Mivel a következő két körben George Russell és Lance Stroll is teljesítette kerékcseréjét, a spanyol versenyző légüres térben autózhatott.

Innentől kezdve annak kerékcseréjéig gyorsabb volt egykori csapattársánál, majd miután ő maga is kiállt és nem sokkal később megelőzte Strollt, 9 kör alatt közel 5 másodpercet faragott le hátrányából. Ezután viszont előbb jelentősen csökkent a tempókülönbség, majd gyakorlatilag meg is szakadt a felzárkózás. Sainz ekkor ragadt be az őt korábban leköröző, de már küszködő Hamilton mögé, és csak a 65. körben döntött úgy, hogy visszaveszi a körét. Ekkorra viszont már nem volt esélye behozni a 7 és fél másodpercnél is nagyobb lemaradását.

Erre még lehet mondani, hogy a spanyol pilóta gumielőnyben volt, hiszen a közepeseken rajtolt, majd később kapta meg a keményeket, de csapattársa teljesítménye már egyértelműen bizonyítja, hogy a Ferrari versenytempója ezúttal jobb volt, mint a McLarené. A monacói pilóta az első körben ütközött Pierre Gaslyval, aminek következtében szárnycserére kényszerült, és a 2. kör végére kis híján félperces hátrányba került Norrisszal szemben.

A monacói pilóta azonban a kemény gumikon megkezdte a felzárkózást, és 9 kör alatt több mint 7 másodpercet hozott a McLaren versenyzőjén, ekkor viszont előbb a két Haast, majd Antonio Giovinazzit és Esteban Ocont is meg kellett előznie, így Norris kiállásáig minimálisan, de nőtt a differencia. (Ráadásul ezután Kimi Räikkönen is feltartotta, ami nem látszik a grafikonon.)

Leclerc a 37. körben kapott közepeseket, amelyeken 9 körön keresztül ismét sokkal gyorsabb volt a 21 éves pilótánál, de innentől megint csak nem tudta kiautózni azt, ami a Ferrariban volt, hiszen a futam végéig öt riválisát kellett maga mögé utasítania. A leintés pillanatában azonban így is 20 másodperc alá, vagyis körülbelül egy bokszkiállásnyira csökkentette a különbséget úgy, hogy neki a futam elején is ki kellett mennie, ráadásul sokkal többet csatázott, mint Norris.

A Ferrari ennél is szorosabbá tehette volna a konstruktőri dobogóért folytatott harcotForrás: Scuderia Ferrari Press Office/Colombo Images

A Ferrari tehát nagy lehetőséget puskázott el, hiszen akár az 5. és a 6. helyet is megszerezhették volna, amivel csupán 4 pont lenne a hátrány a McLaren mögött. Ezzel együtt a wokingiak számára figyelmeztető jel, hogy a rivális nem feltétlenül csak a városi pályákon lehet gyorsabb náluk.

Ha pedig továbbra is ennyire kiegyenlített lesz a küzdelem a két alakulat között, akkor Daniel Ricciardónak össze kell szednie magát. Az ausztrál pilóta közel sem nyújt kiegyensúlyozott teljesítményt: az előző négy alkalomból kétszer is nullázott, de Bakuban is csak Verstappen kiesésének és Hamilton hibájának köszönhetően szerzett 1-nél több pontot. Egyedül Franciaországban volt jó versenye, ahol csapattársa mögött a 6. pozícióban ért célba.

Ami a Stájer Nagydíjat illeti, a 32 éves versenyző kétségtelenül jól kezdte a futamot, hiszen a rajtnál négy pozíciót javított, de átmenetileg erőt vesztett, ezt követően pedig nem volt sansza a pontszerzésre. A nagyobb gond az, hogy a 13. pozícióból kezdte meg a versenyt, miközben Norris (Bottas büntetésének is köszönhetően) a 3. helyről indult. A fő probléma itt is a tendenciával van, hiszen a fent vizsgált időszakban mindössze egyszer jutott be a Q3-ba, és akkor is a 10. rajtkockát szerezte meg.

Ha viszont a Ferrari a nagydíjhétvégék jelentős részén minimum egyenrangú partnere lesz a McLarennek, akkor utóbbi istállónál nem fog beleférni, hogy gyakran csak egy pilótával harcolnak a pontokért. Ha valahol, akkor Wokingban ezzel pontosan tisztában vannak, hiszen tavaly annak ellenére szerezték meg a konstruktőri 3. helyet, hogy a jobbik pilóták összevetésében csak az 5. pozícióban végeztek volna.

Ezúttal is sokat számítanak a lágyabb gumik?

A Stájer Nagydíj végeredménye, és főleg futamképe alapján nyilvánvaló, hogy a Red Bull joggal reménykedhet a duplázásban. Verstappen ugyanakkor már a leintés után kijelentette, hogy nem dőlhetnek hátra, hiszen egyrészt bizonyos tekintetben náluk is van min javítani, másrészt az autók teljesítménye valószínűleg közelebb lesz egymáshoz.

Verstappen szerint a fölényes győzelem ellenére is oda kell figyelniük a következő hétvégénForrás: AFP/Andrej Isakovic

Utóbbi nyilvánvalónak tűnik, hiszen a csapatok már nagyjából ismerik a megfelelő beállításokat. A Mercedes esetében érdekes lesz, hogy kitartanak-e az általuk radikálisnak titulált megközelítés mellett, és ha igen, milyen hatékonysággal teszik.

A mérnökök és a pilóták számára azonban így is akad kihívás, hiszen az istállók ezúttal a Pirelli három leglágyabb keverékeiből válogathatnak. Ez a stratégiára komoly befolyással lesz, hiszen a korán kieső Gaslyt leszámítva mindenki feltette a C2-es abroncsokat, amelyek most nem fognak rendelkezésre állni. Ebből kiindulva könnyen lehet, hogy kétkiállásos versenyre kell számítani, ami már önmagában változatosabbá teheti a versenyt. Emellett a csapatok sem a megszokott módon készülnek a hétvége tétre menő részére.

„Ott lesz a C5-ös gumi, amivel Ausztriában még soha nem mentünk, szóval ez némileg ismeretlen tényező – jelentette ki Ciaron Pilbeam, az Alpine vezető versenymérnöke. – Normál versenyhétvégéken a péntekre vonatkozó tervünk nem nagyon változik, és a begyűjtendő információmennyiségek nem igazán különböznek. Ez a hétvége viszont más lesz, hiszen a C3-as és a C4-es abroncsokról már van adatunk, és most a C5-öst kell megvizsgálni. Nagyobb tapadása lesz, mint a C4-esnek, és vélhetően jobban fog kopni.”

Tavaly hasonló volt a forgatókönyv a két silverstone-i futamon azzal a különbséggel, hogy ott a legkeményebb kiosztásról a közepesre váltottak. Ez akkor a Red Bullnak és Verstappennek kedvezett, hiszen az RB16-os sokkal jobban kezelte az abroncsokat. Ez alapján a Mercedes is reménykedhetne, hogy most ők győzik le ennek köszönhetően a gyorsabb riválist, de az előző hétvégén pont a W12-es használta el sokkal inkább az abroncsokat, olyannyira, hogy Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója kijelentette, Verstappen még tíz kört is meg tudott volna tenni azután, hogy Hamilton kiállt. Ez alapján nem túl biztatóak a brit versenyző kilátásai, hiszen a különbség lágyabb keverékek esetén még jobban kiütközhet.

Ettől tarthat a Ferrari is, hiszen a Paul Ricardon bebizonyosodott, hogy a maranellóiak autója bizonyos esetekben nem a leghatékonyabban bánik a gumikkal. Sainz szerint ugyan a probléma pályaspecifikus, de egyáltalán nem biztos, hogy a leglágyabb keverékkel nem lesz gondjuk. Persze meg lehet oldani, hogy a futamon egyáltalán ne kelljen használni őket, de akkor az időmérőn kell jól teljesíteni, hogy ne kerüljenek a legutóbbihoz hasonló helyzetbe.

Pérez jubileumra készülForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Ha már a gumik minden bizonnyal a hétvége egyik központi témáját fogják képezni, akkor mindenképpen meg kell említeni a közvélemény által az abroncsok kezelésében kiválónak tartott Pérezt, akinek az Osztrák Nagydíj lesz a 200. futama, már ha el tud rajtolni. A mexikói versenyző az F1 történetének 19. pilótája, aki eléri ezt a mérföldkövet, egyben Brazíliát leszámítva az első az amerikai kontinensről.

Bizonyos szempontból szintén ünnepi hétvége elé néz az a három tesztpilóta, aki lehetőséget kap az első szabadedzésen. Az F2-es bajnokság élén álló Csou Kuan-jü Fernando Alonso, a tavalyi 2. helyezett Callum Ilott Giovinazzi, míg a mostani kiírásban a 14. pozíciót elfoglaló Roy Nissany Russell helyére ülhet be. Csou a második kínai pilóta, aki nagydíjhétvégén F1-es autót vezethet: 2012-ben és 2013-ban Ma Csing-hua ötször is átélhette ezt.

Az időjárással kapcsolatban a múlt hét után érdemes óvatosan fogalmazni, hiszen a Stájer Nagydíj idejére vihart jósoltak, ami végül nem érkezett meg, bár nem sokkal a leintés után valóban eleredt az eső. Ami tény, hogy az előrejelzések szerint ismét záporok várhatóak délutánonként, főleg pénteken és vasárnap, de könnyen lehet, hogy térben vagy időben elkerülik a pályán zajló eseményeket.

Az Osztrák Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:30-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:00
  • 3. edzés: szombat 12:00-15:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK