Társoldalunk:
Hírlevél

Újabb fronton háborúzik egymással a Red Bull és a Mercedes

2021.06.27. 09:49

Nem csillapodnak a kedélyek a Red Bull és a Mercedes között, a szárnyvitát követően ugyanis most előbbi erőforrása körül alakult ki vita, miután Toto Wolff arra célzott, hogy a Honda szabálytalan eszközökkel lett erősebb.

Ahogy haladunk előre az idei szezonban és válik egyre kiélezettebbé a csata a Red Bull és a Mercedes között a pályán, a jelek szerint úgy lesz egyre puskaporosabb a légkör a két rivális között a pályán kívül is, a hátsó szárnyak hajlékonysága körül kialakult botrány után ugyanis már újabb frontokon zajlik a harc.

Az FIA a Magyar Nagydíjtól életbe lépően új technikai direktívát vezet be a kerékcserék lassítására, ami mögött a Red Bull egyértelműen a Mercedes közbenjárását sejti, eközben pedig a címvédő istálló csapatfőnöke a bikások hirtelen jött egyenesbeli tempófölényét firtatja, mire a felek a sajtóban kerültek szóváltásba.

Horner és Wolff most újabb frontokon esett egymásnakForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

A Red Bull a Francia Nagydíjon vetette be idei második belső égésű motorját (egy szezonban hármat használhatnak büntetlenül a csapatok), ezzel egyidőben pedig látványos előrelépést értek el az egyenesekben. Toto Wolff meg is jegyezte, hogy nagyot léptek előre az erőforrással, mire Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke értetlenkedni kezdett.

Wolff később a Speedweeknek tisztázta, hogy nem csalással vádolta az ellenfelet (új motor bevezetésénél csak a megbízhatóságot érintő módosítások engedélyezettek, a teljesítményt érintők nem), noha amellett kitartott, hogy ily módon is lehet erősebbé tenni egy motort, ellentétben azzal, amit Horner mondott.Ez lehetséges. Ha az ember növeli a tartósságot, akkor nagyobb teljesítményt is elérhet még úgy is, ha a hardware szinte teljesen ugyanaz marad. Egyértelmű, hogy nagy előrelépést tettek, nagyobbat, mint mi. Ezt látni az egyenesekben. Jelenleg nem lehet megelőzni őket" – jelentette ki az osztrák üzletember.

A Stájer Nagydíj hétvégéje előtt Wolff előre jelezte, hogy nehéz dolguk lesz a Red Bull Ringen, mondván „többé nincs meg a korábbi előnyünk az egyenesekben, itt pedig az emelkedőn felfelé erőből előzni az egyetlen lehetőség. Vagy a következő egyenesben, de ehhez gyorsabbnak kell lenni, jelenleg pedig nem vagyunk azok."

Már nem a Mercedes a leggyorsabb autó az egyenesekbenForrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Ezzel azonban nem zárult le az ügy, Horner ugyanis Lewis Hamiltonba kötött bele Ausztriában. A hétszeres világbajnok ugyancsak előszeretettel hívja fel a figyelmet úton-útfélen a Red Bull egyenesbeli tempójára, amire Horner odaszúrt neki, és elmondta, amit már korábban is, azaz, hogy a Francia Nagydíjtól használt alacsony leszorítóerős aerodinamikai konfiguráció a gyorsulásuk oka.Érdeklődéssel hallgatom, és olykor egyes teóriák, amelyekkel Lewis előáll, messze vannak a valóságtól. Kisebb légellenállással és keskenyebb szárnnyal megyünk, ennek eredményeként pedig olykor egy kicsit gyorsabbak vagyunk az egyenesekben."

Wolff erre válaszul védelmébe vette Hamiltont. „A pilóta ül az autóban, ő érzi azt, ő van tisztában a tapadással és azzal, hogy a másik miként húz el tőle, mivel különbség volt a DRS-zónák és a DRS nélküli egyenesek között. Eléggé világos, hogy a pilóta nézőpontja és érzete igen fontos. Különösen Lewisé, mivel nincs nála jobb – ecsetelte a Mercedes csapatfőnöke, majd ismét elmondta, hogy nem akarja a motor tiltott erősebbé tételére fogni a lemaradást. – Amit azonban ki kell mondanunk, hogy a teljes képet kell nézni egyben. Nincsenek csodák. Nem lehet egy második, homologizált erőforrással három tizedet nyerni. Alacsony leszorítóerős beállítással mentek, az autójuk is nagyon gyors volt, az időmérőn gyorsabb, mint a mienk. Ez van, helyre kell hoznunk a dolgot."

Wolff nem akarja nyíltan vádolni a Red BulltForrás: Daimler AG/Steve Etherington for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

„Az erőforrás homologizálva van, csak a megbízhatóságot érintő módosításokat lehet végezni, úgyhogy nem lehetne különbség. A Red Bull nagyon alacsony leszorítóerős hátsó szárny és aero konfiguráció mellett döntött, ami a Paul Ricardon nagy különbséget eredményezett az egyenesbeli tempóban."

Alacsony leszorítóerős szárnnyal is ugyanolyan versenyképesek voltak a kanyarokban, ami megmutatja, hogy az autójuknak van elég leszorítóereje. Egyszerűen csak el kell végeznünk a házi feladatunkat és folytatnunk a fejlődést ahelyett, hogy ujjal mutogatunk a motorra. Ez mind az FIA hatáskörébe tartozik és nagyon korán van bármi olyasmit mondani, hogy erősebb lett a motorjuk. Olyan sok dolog van, ami szerepet játszik [a gyorsulásukban]."

Ezzel azonban még mindig nincs vége a történetnek, Max Verstappen ugyanis ismét megkapta a hirtelen jött sebességükre vonatkozó kérdést, miután megszerezte a pole-t a Stájer Nagydíj időmérőjére. A holland pilóta szemmel láthatóan nem volt elragadtatva attól, hogy továbbra is ez a téma. „Szerintem legközelebb ki fogom nyomtatni a hátsó szárnyak közötti különbséget, majd minden egyes újságírónak kiosztom” – felelte.Két-három hete megkapom azokat a kérdéseket, hogy mennyire gyorsak vagyunk az egyenesekben. Igen, azok vagyunk. De nézzék meg a hátsó szárnyunkat! Nem hinném, hogy pontosan ugyanolyan. Természetesen a Honda remek munkát végzett a tavalyi évvel összehasonlítva, de az első és a második motor között csak megbízhatósági fejlesztések történtek, ami nem jelent tiszta előnyt a nyers erő terén. Úgyhogy legközelebb beizzítom a nyomtatómat és kiosztok néhány felvételt."

Verstappen a stájer időmérő után is magyarázkodni kényszerültForrás: AFP/Andrej Isakovic

Mindezek után a Mercedes sajtótájékoztatóján Wolffot szembesítették Verstappen szavaival, mire ő azzal vágott vissza, hogy már kissé furcsának tartja, hogy a Red Bull ilyen hevesen bizonygatja, motorja semmilyen teljesítménybeli fejlesztésen nem esett át.Kíváncsi lennék, hogy ez miért ekkora ügy, miközben mindannyian tudjuk, hogy az erőforrást homologizálni kell. Igazán meglep, hogy a red bullos srácok továbbra is ennyire hangosan tiltakoznak erőforrásügyben. Ez egy kissé furcsa. A szabályok nagyon világosak. Homologizálva van az erőforrás és csak megbízhatósági módosítások engedélyezettek, és ennyi. Nyilván vannak bizonyos dolgok, amelyeken változtatni lehet, de használni kell hozzá a zsetonokat, úgyhogy nem kellene erőfölénynek lennie."

Jelenleg itt tart az ügy, egy dologban azonban szinte biztosak lehetünk: lesz folytatása.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK