Vágólapra másolva!
Nem csillapodnak a kedélyek a Red Bull és a Mercedes között, a szárnyvitát követően ugyanis most előbbi erőforrása körül alakult ki vita, miután Toto Wolff arra célzott, hogy a Honda szabálytalan eszközökkel lett erősebb.

Ahogy haladunk előre az idei szezonban és válik egyre kiélezettebbé a csata a Red Bull és a Mercedes között a pályán, a jelek szerint úgy lesz egyre puskaporosabb a légkör a két rivális között a pályán kívül is, a hátsó szárnyak hajlékonysága körül kialakult botrány után ugyanis már újabb frontokon zajlik a harc.

Az FIA a Magyar Nagydíjtól életbe lépően új technikai direktívát vezet be a kerékcserék lassítására, ami mögött a Red Bull egyértelműen a Mercedes közbenjárását sejti, eközben pedig a címvédő istálló csapatfőnöke a bikások hirtelen jött egyenesbeli tempófölényét firtatja, mire a felek a sajtóban kerültek szóváltásba.

Horner és Wolff most újabb frontokon esett egymásnak Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

A Red Bull a Francia Nagydíjon vetette be idei második belső égésű motorját (egy szezonban hármat használhatnak büntetlenül a csapatok), ezzel egyidőben pedig látványos előrelépést értek el az egyenesekben. Toto Wolff meg is jegyezte, hogy nagyot léptek előre az erőforrással, mire Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke értetlenkedni kezdett.

Wolff később a Speedweeknek tisztázta, hogy nem csalással vádolta az ellenfelet (új motor bevezetésénél csak a megbízhatóságot érintő módosítások engedélyezettek, a teljesítményt érintők nem), noha amellett kitartott, hogy ily módon is lehet erősebbé tenni egy motort, ellentétben azzal, amit Horner mondott.

Egyértelmű, hogy nagy előrelépést tettek, nagyobbat, mint mi. Ezt látni az egyenesekben. Jelenleg nem lehet megelőzni őket" – jelentette ki az osztrák üzletember.

A Stájer Nagydíj hétvégéje előtt Wolff előre jelezte, hogy nehéz dolguk lesz a Red Bull Ringen, mondván „többé nincs meg a korábbi előnyünk az egyenesekben, itt pedig az emelkedőn felfelé erőből előzni az egyetlen lehetőség. Vagy a következő egyenesben, de ehhez gyorsabbnak kell lenni, jelenleg pedig nem vagyunk azok."

Már nem a Mercedes a leggyorsabb autó az egyenesekben Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Ezzel azonban nem zárult le az ügy, Horner ugyanis Lewis Hamiltonba kötött bele Ausztriában. A hétszeres világbajnok ugyancsak előszeretettel hívja fel a figyelmet úton-útfélen a Red Bull egyenesbeli tempójára, amire Horner odaszúrt neki, és elmondta, amit már korábban is, azaz, hogy a Francia Nagydíjtól használt alacsony leszorítóerős aerodinamikai konfiguráció a gyorsulásuk oka.

Wolff erre válaszul védelmébe vette Hamiltont. „A pilóta ül az autóban, ő érzi azt, ő van tisztában a tapadással és azzal, hogy a másik miként húz el tőle, mivel különbség volt a DRS-zónák és a DRS nélküli egyenesek között. Eléggé világos, hogy a pilóta nézőpontja és érzete igen fontos. Különösen Lewisé, mivel nincs nála jobb – ecsetelte a Mercedes csapatfőnöke, majd ismét elmondta, hogy nem akarja a motor tiltott erősebbé tételére fogni a lemaradást. – Amit azonban ki kell mondanunk, hogy a teljes képet kell nézni egyben.

Alacsony leszorítóerős beállítással mentek, az autójuk is nagyon gyors volt, az időmérőn gyorsabb, mint a mienk. Ez van, helyre kell hoznunk a dolgot."

Wolff nem akarja nyíltan vádolni a Red Bullt Forrás: Daimler AG/Steve Etherington for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

„Az erőforrás homologizálva van, csak a megbízhatóságot érintő módosításokat lehet végezni, úgyhogy nem lehetne különbség. A Red Bull nagyon alacsony leszorítóerős hátsó szárny és aero konfiguráció mellett döntött, ami a Paul Ricardon nagy különbséget eredményezett az egyenesbeli tempóban."

Egyszerűen csak el kell végeznünk a házi feladatunkat és folytatnunk a fejlődést ahelyett, hogy ujjal mutogatunk a motorra. Ez mind az FIA hatáskörébe tartozik és nagyon korán van bármi olyasmit mondani, hogy erősebb lett a motorjuk. Olyan sok dolog van, ami szerepet játszik [a gyorsulásukban]."

Ezzel azonban még mindig nincs vége a történetnek, Max Verstappen ugyanis ismét megkapta a hirtelen jött sebességükre vonatkozó kérdést, miután megszerezte a pole-t a Stájer Nagydíj időmérőjére. A holland pilóta szemmel láthatóan nem volt elragadtatva attól, hogy továbbra is ez a téma. „Szerintem legközelebb ki fogom nyomtatni a hátsó szárnyak közötti különbséget, majd minden egyes újságírónak kiosztom” – felelte.

Természetesen a Honda remek munkát végzett a tavalyi évvel összehasonlítva, de az első és a második motor között csak megbízhatósági fejlesztések történtek, ami nem jelent tiszta előnyt a nyers erő terén. Úgyhogy legközelebb beizzítom a nyomtatómat és kiosztok néhány felvételt."

Verstappen a stájer időmérő után is magyarázkodni kényszerült Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Mindezek után a Mercedes sajtótájékoztatóján Wolffot szembesítették Verstappen szavaival, mire ő azzal vágott vissza, hogy már kissé furcsának tartja, hogy a Red Bull ilyen hevesen bizonygatja, motorja semmilyen teljesítménybeli fejlesztésen nem esett át.

A szabályok nagyon világosak. Homologizálva van az erőforrás és csak megbízhatósági módosítások engedélyezettek, és ennyi. Nyilván vannak bizonyos dolgok, amelyeken változtatni lehet, de használni kell hozzá a zsetonokat, úgyhogy nem kellene erőfölénynek lennie."

Jelenleg itt tart az ügy, egy dologban azonban szinte biztosak lehetünk: lesz folytatása.