Vágólapra másolva!
Zsinórban harmadik éve nem meghatározó erő a Ferrari a Forma-1-ben, és akadnak jelek, amelyek arra utalnak, hogy a Scuderia közel sem lesz olyan jelentőségteljes, mint eddig volt. Az új ügyvezetőn nagyon sok múlhat, de úgy tűnik, a jövőt nem a versenyzésre, hanem a luxusra építenék. 

Sok érdekes történetszál felbukkant már az idei, rendkívül izgalmas Forma-1-es szezon során, de Charles Leclerc monacói drámájától eltekintve egyik sem szólt igazán a mezőny leghíresebb csapatáról, a Ferrariról. A Scuderiát idén a középszerűség jellemzi, nem olyan megdöbbentően rossz, mint tavaly volt, de a két pole pozíción kívül nem sok fellángolása van.

Enzo Ferrari számára minden a versenyzésről, egy idő után az F1-ről szólt Forrás: Ferrari

Ez persze részben magyarázható a tavalyi motorbotrány utórengéseivel, és elképzelhető, hogy az olaszok 2022-re összekapják magukat az új autóval, de intő jel lehet, hogy Mattia Binotto csapatfőnök a napokban kénytelen volt beismerni, két év alatt sem jöttek rá, hogy miért bizonyultak teljesen esélytelennek a Paul Ricardon.

Az, hogy Binotto és közvetlen környezete az elmúlt két és lassan fél szezon mélyrepülése ellenére még mindig hivatalában van, rámutat a lényeges különbségre a Ferrari mostani aszályos időszaka és a korábbi eredménytelen korszakok között.

Sergio Marchionne 2018-as haláláig a mindenkori vezérigazgató a Ferrarinál minden követ megmozgatott azért, hogy az F1-es csapatnak jól menjen, most viszont a stabilitásra hivatkozva a vezetés tétlenül nézi az agóniát.

Az közismert, hogy Enzo Ferrarinak az élete volt a versenyzés, utcai sportautókat is csak azért gyártott, hogy előteremtse a szükséges pénzt, utódja, Luca di Montezemolo befolyásos olasz üzletember lett azáltal, hogy nemzeti kinccsé fejlesztette a Ferrari elsősorban a versenysportra épült kultuszát, és Marchionne is koronaékszerként kezelte a Ferrarit a FIAT-Chrysler megmentése mellett.

A láthatatlan elnök

Az erős kezű néhai válságmenedzser viszont 2018 nyarán meghalt, a helyére az Agnelli-család leszármazottja, az amerikai John Elkann került az elnöki székbe, a vezérigazgatói posztra pedig az üzleti körökben nagyra tartott, de az F1-ben és az autóiparban semmilyen tekintéllyel nem rendelkező egykori dohányguru, Louis Camilleri került.

Elkann számára a versenyzés nem meghatározó szempont, legalábbis a hivatalba lépése óta nem mutatta ennek jeleit Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Őket, de főleg Elkannt azóta is alig lehet a Forma-1 közelében látni, a Getty Images fotósai legutóbb a tavalyi Emilia Romagna Nagydíjon látták az elnököt Imolában, pedig Camilleri váratlan lemondása után átmenetileg a vezérigazgatói feladatokat is magához vette. Az interregnumként is értékelhető időszaknak hamarosan vége, 2021. szeptember 1-től új vezérigazgatója lesz a Ferrarinak, Benedetto Vigna személyében.

Ismerős, nem? Nem. Az 52 éves Vigna az STMicroelectronics nevű vállalat rendkívül sikeres csúcsvezetőjeként érkezik a Ferrarihoz,

több, mint 200 szabadalommal, számos szakmai kitüntetéssel, EU-s programok igazgatótanácsi pozícióival az önéletrajzában. Nem mellesleg a félvezetőgyártás, valamint az ipari és lakossági környezetben egyaránt használt MEMS és szenzortechnológiák szakértője is. Beszállítóként van autóipari tapasztalata elsősorban a gyártás terén, a pályafutásában viszont nyoma sincs annak, hogy bármi köze lenne az autósporthoz vagy a luxusiparhoz.

Ez a két kulcsszó régóta meghatározza a Ferrarit és a márka jövőjét is irányba fogja állítani. Camilleri kiválásával meggyengült az olasz gyártó és a jellegzetes életstílust is népszerűsítő dohányipari partnerük közötti kapocs, amelyet korábban Marchionne és az általa kinevezett, majd Elkann hivatalba lépése után leváltott Maurizio Arrivabene is erősített.

Vigna jelentős eredményeket ért el a technológiai szektorban, de a versenysportban és a luxusiparban nincs tapasztalata Forrás: Ferrari

Binotto ugyan nemrég arról beszélt, egyeztetnek a szerződéshosszabbításról, de felmerültek olyan pletykák is, hogy véget ér az 1973 óta meglévő együttműködés. Ez a személycserék mellett szimbolikus jelentőséggel bír, de a Ferrari ettől még nem távolodik el a luxustól és az imázs fenntartásától, épp ellenkezőleg.

Modellkedik a versenyző, luxusétteremmé vált a menza

A Ferrari üzletileg a koronavírus közepette is rendkívül sikeres, 3,4 milliárd dolláros forgalmat generált, elsősorban természetesen az átlagosan 300 ezer eurós sportkocsiknak köszönhetően, de látványos lépéseket tesznek afelé, hogy a Ferrari az ajándéktárgyak és a márkaboltok után valódi luxusmárkává váljon, az autókon túlmutatva.

Ennek egyértelmű megnyilvánulása a Rocco Iannone irányítása alatt létrejött első divatkollekció, ami az olasz márka nevéhez fűződik. Beszédes, hogy az utcai autós gyártósorhoz szervezett bemutató sajtóanyagában a Ferrarit „a kollektív képzelőerő” részeként jellemzik, „egy mítosz, ami a teljesítmény, az innováció, az esztétika és a kézművesség értékein alapul.”

Az Armani modelljeként is alkalmazott Charles Leclerc ugyan megjelent a bemutatón, de a versenyzésről egy szó sem esett, ahogy a Maranellóban nemrég átadott, teljesen felújított új márkakereskedés leírásában is a belsőépítészeti megoldások kapják a legnagyobb hangsúlyt. Ezek között alig akad olyan motívum, ami konkrétan a Ferrari versenypályákon kialakult legendájára utal.

Ez a gyárkapuval szemben lévő, június 15-én szintén újra megnyitott Il Cavallino vendéglő esetében már nehezen megkerülhető, hiszen maga a Commendatore is ide járt egyeztetni a munkatársaival és üzletfeleivel, itt nézte a versenyeket, és a legenda szerint 1987-ben itt hangzott el Bernie Ecclestone és Jean-Marie Balestre részéről, hogy „Uram, Ön írja a szabályokat”, miután Enzo Ferrari visszautasította a turbómotorok kivezetését a sportágból.

Az Il Cavallinóban a Ferrari stílusa visszaköszön, a gyökerei kevésbé Forrás: Ferrari

Mégis, a három Michelin-csillagos Massimo Bottura modenai éttermével együttműködésben újranyitó vendéglő „olyan emberek helye lesz, akik osztoznak a Ferrari és az Osteria Francescana iránti szenvedélyükben: márkaimádók, Ferrari ügyfelek, ínyencek, valamint a helyi vendégek.” Enzo Ferrari szobája ugyan megmaradt, de azt is modern vendéglátóhellyé alakították.

Nem ördögtől való, hogy a Ferrari sokat tesz azért, hogy az autóik vagyonos vásárlói minőségi kiszolgálást kapjanak,

ha kapcsolatba kerülnek a márkával, de talán nem véletlen, hogy az autósport terén híresen hagyománytisztelő Sebastian Vettel nem tudta megállni, hogy kifogásolja volt főnökei dizájnorientáltságát, miután a Ferrari egyik versenytársához, az Aston Martinhoz szerződött.

A Ferrari marketing gépezete jelenleg nem a márka igazi gyökereiből, a versenypályákon elért sikerekből merít, és ez akkor sem kedvező a Scuderiára nézve, ha hozzátesszük, az elmúlt években nem sok oldalt írtak a dicső múlt fejezeteihez.

Majd akkor a sportautók

Ha a márkaépítés kapcsán kevésbé is, a technológia-transzfer terén a versenyzés továbbra is hasznos a Ferrarinak, legalábbis egyelőre. Épp a napokban jelentették be az új 296 GTB típusú sportautót, amiben V6-os hibrid erőforrás működik, az első vezetőszárnyhoz hasonló spoilert helyeztek el rajta és a padlólemeze is szívóhatást generál a versenyautók mintájára.

Az új Ferrari 296 GTB erőforrásának szellemisége a Forma-1-ből jön, de a márka jövőjében SUV és elektromos autó is szerepel, ami már kevésbé kötődik az F1-hez Forrás: Ferrari

Itt még tetten érhető a viszonylag közvetlen összefüggés az F1-es technológia és az utcai sportautózás között, de elkerülhetetlennek tűnik, hogy a Ferrari is SUV-t gyártson (már tesztelik a nevében is ironikus Purosangue koncepcióautót) és Elkann a részvényeseknek azt is bejelentette, hogy 2025-től tisztán elektromos autót is piacra dobnak.

Látható tehát egy határozott elmozdulás a luxusipar felé a versenysportra való utalás nélkül, érkezik egy autóiparban nem, de a technológiák terén igencsak jártas ügyvezető, és az utcai sportautók is kezdenek a kényelem, valamint az e-mobilitás felé tartani, ami jelenleg szöges ellentétben áll az F1 koncepciójával, az ugyanis a szintetikus üzemanyagokkal hajtott belsőégésű motorokra épít.

Ebből jelenleg az a kép áll össze, hogy a Scuderia boldogulása közel sem olyan központi kérdés a Ferrarinál, mint például Montezemolo idején volt, mert vele ellentétben a jelenlegi menedzsment nem a sportsikereket használja érdekérvényesítés céljára, hanem a luxusiparban rejlő potenciált igyekeznek készpénzre váltani.

Nem úgy tűnik, hogy a Scuderia van a fókuszban a Ferrarinál Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato

Ezt egyelőre a tőzsde is díjazza. A részvényárfolyamra a sporteredményeknek nincs érdemi hatása, a sikerek elmaradása ellenére a bevezetés óta a papírok ára megnégyszereződött, így racionális érvekkel még vitatkozni is nehéz a vezetés hozzáállásával. A Ferrari jelenleg sokkal több a Forma-1-nél, de pont ebből adódóan lehetséges, hogy továbbra is hiányozni fog a valódi akarat ahhoz, hogy legyőzhessék a sportágra specializálódó és egyre profibbá váló ellenfeleket, például a saját motorgyárat építő Red Bullt.

Érdekes lesz látni, hogy a szeptember elején, tehát pont az Olasz Nagydíj előtt megérkező Vigna terveiben hol szerepel a Scuderia. Elsőre akár jó jel is lehet, hogy megjelentek az AWS logói autón és a pletykák szerint az egész Amazon is felbukkanhat náluk, ez arra utalhat, hogy a versenyistállónak továbbra is megvan a Raison d'être, ami talán a múlt helyett már a jövőbe mutat.