Társoldalunk:

Égszakadás teremthet teljes káoszt a Red Bull és Verstappen felségterületén

2021.06.24. 06:38

A hétvégén rendezik a két ausztriai futamból az elsőt, a Stájer Nagydíjat. A legutóbbi diadal után a Red Bull hazai pályán mérhet újabb csapást a Mercedesre, ám mindkét élcsapatnak számolnia kell a vasárnapra jósolt viharral.

Az idei szezon első tripla hétvégéjének a második felvonása következik, hiszen a Francia Nagydíj után egy héttel jön a Stájer Nagydíj. Ebből máris ki lehet találni, hogy Ausztriában idén is két futamot rendeznek, amelyek közül az elsőt a tartományról, a másodikat az országról nevezik el. Az F1 azok után döntött így, hogy előbb Kanadai, majd a helyére beugró Török Nagydíjat is törölni kellett. 

Festői környezetben rendezik a következő két F1-es futamotForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula Motorsport Ltd/Clive Mason - Formula 1

Nem mintha a végeredményt bármilyen mértékben is befolyásolná, de sokakban felmerülhet a kérdés, hogy miért nem fordított sorrendben tartják meg a versenyeket. Tavaly nem csupán Spielbergben, hanem Silverstone-ban és Szahírban is kétszer csaptak össze a pilóták, és mindhárom alkalommal az első volt a hagyományos elnevezésű viadal. Nos, hivatalos magyarázat nincs, de a választ minden bizonnyal az eredeti versenynaptárnál kell keresni, amelyben az Osztrák Nagydíjnak ugyanazon a hétvégén volt a helye, mint most. Innentől kezdve pedig nyilvánvalóan kevesebb adminisztrációs feladatot igényelt, hogy azt nem tolták el más időpontra.

A pálya először az Österreichring, majd az A1-Ring nevet viselte, 2014-ben viszont már Red Bull Ringként tért vissza az F1-be, hiszen korábban Dietrich Mateschitz, az energiaitalos vállalat társalapítója és -tulajdonosa megvásárolta és felújította az aszfaltcsíkot, illetve az azt körülvevő komplexumot.

Ami magát a pályát illeti, a versenyzők egy kör alatt 4318 métert tesznek meg, ami az ötödik legrövidebb távolság az idei versenynaptárban. Ennek ellenére a köridő tekintetében már első helyen áll, ami leginkább annak köszönhető, hogy a versenyzőknek nem kell sokszor lassítaniuk. A pálya ugyanis 10 kanyarból áll, ami a legkevesebb a mostani szezon helyszínei közül, ráadásul a 2-est, az 5-öst és a 8-ast a versenyzők padlógázon teljesítik. Ennek következtében a köridő 73 százalékában állnak a gázpedálon, ez a szám pedig csak Monzában magasabb.

A kevés kanyar ellenére a fékeket viszonylag nagy terhelés éri, hiszen a pályán három nagyobb féktáv is található, amiből kettő kifejezetten kemény. Utóbbi a Mercedes meghatározása szerint azt jelenti, hogy a pilótára legalább 4 tizedmásodpercen keresztül minimum 4 g-s erő hat. Erről a Haasnak vannak a legkellemetlenebb emlékei, hiszen a tavalyi idénynyitót Kevin Magnussennek és Romain Grosjeannak is fékhiba miatt kellett feladnia.

A pilótákra azonban nem csupán a lassulás, hanem a kanyarodás miatt is komoly erők hatnak. A 9-es kanyar ebből a szempontból egyáltalán nem kíméli a nyakizmokat, hiszen a versenyzőknek 5,1 g-t kell kibírniuk, amikor áthaladnak ezen a szakaszon. Ez a harmadik legmagasabb érték az év összes kanyarját figyelembe véve.

A mezőny dolgát a 69 méteres szintkülönbség sem könnyíti meg, de az agresszív rázókövek ennél sokkal nagyobb fejfájást okozhatnak, hiszen a felfüggesztés és a padlólemez is könnyen megsérülhet. 2020-ban a Mercedes küszködött nagyon ezzel a problémával, olyannyira, hogy az Osztrák Nagydíjon mindkét versenyzőjüket utasították, hogy kerüljék a kerékvetőket.

„A Red Bull Ring kiváló tesztet jelent egy Forma-1-es autó számára, hiszen erőre, valamint aerodinamikai és fékezési hatékonyságra is szükség van – foglalta össze a Red Bull Ringgel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat Dave Robson, a Williams vezető teljesítménymérnöke. – A stájer hegyek lenyűgöző kilátást nyújtanak, ugyanakkor az autót is hatalmas kihívások elé állítják. A nagy szintkülönbségek, illetve a tengerszint feletti magasság jelentősen hat a kocsi teljesítményére. A pálya felülete pedig a gumikra ró nagy terhet.”

Robson utolsó mondatának némileg ellentmond, hogy a Pirelli egy kiállást jósol, mint ahogyan a tavalyi Stájer Nagydíjon is ez volt a helyzet. Franciaországban azonban mindenkit megviccelt a váratlan mértékű gumikopás, így óvatosnak kell lenni ezzel a kijelentéssel, főleg annak tudatában, hogy az olasz gyártó ezúttal is a C2-es, a C3-as és a C4-es keveréket bocsátja a csapatok rendelkezésére.

A Red Bull Ring pályarajzaForrás: Mercedes

Az időmérőn, azon belül is főleg a Q1-ben rendkívül fontos lesz, hogy a versenyzők jól helyezkedjenek, ugyanis a rövid pálya miatt könnyen előfordulhatnak feltartásos esetek. A futammal kapcsolatban pedig annyit érdemes megjegyezni, hogy az eseménytelenségtől vélhetően senkinek nem kell tartania, hiszen a három DRS-zóna bőven biztosít előzési lehetőséget. Persze az sem biztos, hogy lehet majd használni az állítható hátsó szárnyat, de erre majd később térünk ki.

Az egész hétvége egy nagy káosz lehet

Múlt héten a Red Bull hatalmas pofont osztott ki a Mercedesnek, hiszen Max Verstappen révén olyan pályán győzték le a címvédőt, amelyen Lewis Hamilton az előző két alkalommal simán diadalmaskodott. Christian Horner, a bikások csapatfőnöke meg is jegyezte, hogy innentől kezdve bárhol felülkerekedhetnek riválisukon, és bár lehet, hogy az optimizmus kissé elhamarkodott, a mostani hétvége előtt kétségtelenül bizakodhatnak.

A Red Bull ugyanis az elmúlt években kifejezetten jól ment hazai pályáján. Verstappen 2018-ban és 2019-ben is megnyerte a futamot, a tavalyi első versenyen pedig a 2. pozícióban autózott, mielőtt műszaki hiba miatt kiszállt a harcból. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy bár a biztonsági autós fázisok miatti eltérő taktika is kellett hozzá, Alexander Albonnak jó esélye volt a győzelemre a 2020-as szezonnyitón, amíg Hamilton meg nem forgatta.

Verstappen kétszer is nyert már SpielbergbenForrás: Getty Images/2019 Johannes Schedl/Johannes Schedl

A koronavírus-járvány előtt ráadásul nemcsak a Red Bull, hanem valamilyen szinten Verstappen is hazai pályaként tekinthetett a Red Bull Ringre, hiszen rengeteg honfitársa látogatott ki a helyszínre. Kérdés, hogy a Holland Nagydíj visszatérése és a jelenleg is tartó pandémia mennyit változtat ezen. Ennek kapcsán le kell szögezni, hogy a jelenlegi ausztriai törvények értelmében ezen a hétvégén még nem lehet teltházas futamot rendezni.

A Mercedes ugyan tavaly mindkét versenyt megnyerte, de az első a már említett okok miatt közel sem volt sima, az azt megelőző két év pedig kifejezetten problémás volt számukra: 2018-ban mindkét pilóta kiesett, egy évvel később pedig túlmelegedés miatt nem hozhatták ki a maximumot az autóból.

Toto Wolff csapatfőnök a szokásos futamelőzetesében kiemelte, hogy tavaly jól szerepetek a Red Bull Ringen. Az osztrák üzletember emellett hozzátette, szerinte örömteli, hogy nincs szünet az előző és a következő nagydíjhétvége között, hiszen így azonnal meglesz az esélyük a javításra.

A Mercedesnek az elmúlt években rendre akadt valamilyen gondja ezen a pályán, még akkor is, amikor megnyerték a versenytForrás: AFP/Joe Klamar

Ha a csapat számára nem is kedvezőek az előjelek, Valtteri Bottas bízhat a jó eredményben. A finn pilóta ugyanis azóta, hogy a Mercedeshez igazolt, csupán egyszer kapott ki Hamiltontól a Red Bull Ringen rendezett versenyen, ráadásul 2017-ben és tavaly megnyerte az Osztrák Nagydíjat.

Le Castellet-ben egyértelműen látszódott, hogy normál pályán a többi istálló messze elmarad a Red Bull és a Mercedes szintjétől, és normál körülmények között most is szinte biztosan ez lenne a helyzet. Azonban nagyon úgy tűnik, hogy ez a hétvége sok minden lehet, csak normális nem.

Az előrejelzések alapján ugyanis mindhárom napon eső várható. A prognózisok szerint szombaton lesznek a legkevésbé extrém körülmények, aznap délutánra ugyanis enyhe, de állandó csapadékot jósolnak. Pénteken és vasárnap ellenben zivatarokra lehet számítani.

Ha pedig valóban így lesz, akkor az akár a többi csapatnak is esélyt adhat, hiszen a szintén esőben induló Emilia Romagna Nagydíj is bebizonyította, hogy ilyen körülmények között Verstappennél és Hamiltonnál is megnő a hiba esélye, a csapattársaikról nem is beszélve.

Ennek következtében az eső akár egy dobogós hely megszerzésére is lehetőséget adhat a középcsapatoknak. A Ferrari esetében különösen fontos lenne egy szép eredmény, hiszen az előző versenyen nagyon csúnyán leszerepeltek, és az is bebizonyosodott, hogy nem ők az esélyesei a konstruktőri bajnokság 3. helyéért folytatott csatának.

Verstappen tűnik a hétvége esélyesének, de az eső mindent boríthatForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A hátsó régióból alighanem George Russell örülne a legjobban az extrém körülményeknek, hiszen Olaszországban kiválóan szerepelt ilyen helyzetben, és a pontszerzés felé haladt, amikor megtörtént az emlékezetes ütközése Bottasszal. A brit pilóta azonban abból a szempontból mindenképpen hátrányban lesz, hogy a Francia Nagydíjhoz hasonlóan ezúttal is kihagyja az első szabadedzést, és Roy Nissany ül be a helyére.

Az Alfa Romeo szintén rendszeresen cserél pilótát a péntek délelőtti gyakorlásra, azonban most nem ezért kerülnek szóba, hiszen végig Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi lesz a volán mögött. Amellett viszont nem lehet elmenni, hogy a márka ezen a napon ünnepli fennállásának 111. évfordulóját.

Erről természetesen az F1-es csapat is meg fog emlékezni, ami az autó festésén is látszódik majd. A csapat tájékoztatása szerint a két pilóta még a mai napon lerántja a leplet az ideiglenes külsőről. A jubileumról egyébként a pilóták sem feledkeztek el. „Remélem, szerzünk pár pontot ezen a hétvégén, szép születésnapi ajándék lenne ez az Alfa Romeónak” – jelentette ki Räikkönen.

A Stájer Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:30-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:00
  • 3. edzés: szombat 12:00-15:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK