A Pirelli kimondta: a Red Bull és az Aston Martin is magának köszönheti bakui defektjét

Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, baleset
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: The rear left tyre of Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda fails leading to a crash and his retirement during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Evgeniy Safronov/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke megerősítette azt, amit eddig is sejteni lehetett: a Red Bull és az Aston Martin is trükközött a guminyomással az Azeri Nagydíjon, és végül ez vezetett Max Verstappen és Lance Stroll defektjéhez.

Először szólalt meg a Pirelli F1-es főnöke az után, hogy a gyártó megvizsgálta a Bakuban Max Verstappen és Lance Stroll autóján defektet kapó gumikat, majd arra a megállapításra jutott, hogy a Red Bull és az Aston Martin versenyzőjének kiesését az abroncsok működtetésének körülményei okozták. Mario Isola kerek-perec kijelentette, hogy a két istálló gumijában alacsonyabb volt a nyomás az Azeri Nagydíj alatt, mint az előzetesen meghatározott határérték, ám egyikük sem vétett a szabályok ellen.

A Red Bull is alacsonyabb guminyomással ment, ami végül defekthez vezetett Forrás: Getty Images/Evgeniy Safronov/Evgeniy Safronov

A Red Bull és az Aston Martin is közleményben reagált a Pirelli vizsgálatának eredményére és egyaránt hangsúlyozta, hogy mindenben megfelelt a szabályoknak.

Ezt Isola sem vitatta, ugyanakkor most először az ő szájából hangzott el az, amit eddig is mindenki feltételezett, nevezetesen, hogy mindkét istálló alacsonyabb nyomással körözött, mint amit a Pirelli előírt a csapatoknak.

„Azt feltételezzük, hogy bizonyos nyomásértékkel és kerékdőléssel fognak menni, és természetesen ráhagyással ugyan, de olyan körülmények között futtatjuk a gumikat, amelyek rendben vannak. Ebben az esetben azonban nem értük el ezeket a körülményeket – ecsetelte Isola, hogy miként határozzák meg a minimum nyomást a versenyek előtt. – Nem azért, mert a csapatok szabályellenes dolgot tettek volna, hanem mert mint általában, teljesítményt kerestek, ez pedig más forgatókönyvet eredményezett, mint amire számítottunk.

Mindez azonban – noha szinte biztosan valamilyen trükközéssel érték el – nem volt szabályellenes, hiszen az eddig érvényben levő procedúra szerint csak a verseny előtt ellenőrzik a guminyomást, akkor pedig mindkét csapat a határérték felett volt. „Ha a szabályban nincs benne, hogy menet közben bizonyos nyomásérték felett kell maradniuk, akkor nem mondhatom, hogy szabályelleneset tettek, miközben a teljesítményt próbálták növelni. Ha tiszteletben tartják a rajt előtti nyomásértékeket, akkor megfelelnek a szabályoknak" – jelentette ki Isola, majd hozzátette, hogy jövőre ez már szabálytalannak fog számítani, hiszen 2022-től egységesített szenzorral fogják mérni a menet közbeni guminyomást is, így a határértéknek a verseny közben is meg kell majd felelni.

Nemcsak a Red Bull, hanem az Aston Martin is ludas volt Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Clive Rose

A Pirelli F1-es főnöke azt is részletezte, hogy tulajdonképpen az előzetes szimulációk és a későbbi valóság közötti eltérés is vezetett a meghibásodáshoz, azaz nemcsak az alacsonyabb guminyomás volt az ok, hanem a vártnál nagyobb terhelés, is. „Bakuban egyszerűen annyi történt, hogy a várt működtetési körülmények eltértek attól, mint amilyenek valójában voltak. Ez okozta a hibát. Amikor nagy energia hat a gumikra, a vártnál alacsonyabb nyomásértékek úgynevezett állóhullámokat eredményeznek. Ezek nagy energiával hatnak a gumi belső oldalfalára, egy bizonyos ponton pedig a gumi elreped. Ez, és ebből az okból kifolyólag történt Bakuban."

A gumigyártó minden verseny előtt a csapatok által biztosított adatokra is támaszkodik, és ezt is felhasználva határozza meg a minimum nyomás értékét. Ezt egyébként Bakuban a versenyhétvége során emelni kellett, azaz már ott látható volt, hogy elsőre túl alacsony nyomást határoztak meg, a Pirelli azonban csak az első gumik esetében változtatott. „A várt erőhatások, a leszorítóerő vagy a sebesség szimuláltak, úgyhogy nem pontosan ugyanakkorák, mint amekkorát a pályán tapasztalunk. Néhány paraméter Bakuban sem egyezett meg pontosan a pályán tapasztaltakkal" – ismerte be Isola.

A Pirelli előzetesen megbecsüli a szükséges minimum nyomást, Bakuban ez viszont a jelek szerint túl alacsonyra sikerült Forrás: Glenn Dunbar / LAT Images/Motorsport Images

Az olasz szakember azt is elmondta, hogy nem érte őket meglepetésként, hogy a csapatok a határon táncolnak a nyomásértékekkel, majd utalt rá, hogy több mint egy PSI eltérés is előfordult a különböző istállók között a menet közben tapasztalt guminyomás terén „Minden csapat pluszteljesítményt keres, hiszen versenyezni vannak itt, nem azért, hogy csak körözzenek. Tudjuk, hogy ha alacsonyabb a nyomás, az némi extra teljesítményt jelent."

A szakember elismerte, hogy visszatekintve a hátsó gumik minimumnyomását is elmelni kellett volna nagyjából 1,5 PSI-vel.

A Pirelli az FIA-val karöltve a Francia Nagydíjtól egy sor új szabályt vezet be a gumikra vonatkozóan, így próbálva meg elejét venni a trükközésnek.