Verstappen kritizálja, Hamilton védi a Pirellit a trükközési vád után

Forma-1, Max Verstappen, Lewis Hamilton
LE CASTELLET, FRANCE - JUNE 17: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing and Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP talk in the Drivers Press Conference during previews ahead of the F1 Grand Prix of France at Circuit Paul Ricard on June 17, 2021 in Le Castellet, France. (Photo by Antonin Vincent - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Változtatásokat vezetnek be a Pirelli vizsgálata után a gumihasználatra vonatkozóan, miután a hivatalos szállító azt gyanítja, egyes csapatok szándékosan az előírtnál alacsonyabb guminyomással üzemeltették a pályán az autót. A célkeresztbe kerülő Red Bull pilótája kifogásolta az eredményt, Hamilton azonban kivételesen védelmébe vette a gyártót.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) számos újítást vezet be a küszöbön álló nagydíjhétvégétől a gumihasználattal kapcsolatos ellenőrzésekben és szabályokban, miután a Pirelli arra a következtetésre jutott a bakui defektek után, hogy egyes csapatok különböző praktikákkal az engedélyezettnél alacsonyabbra viszik le az abroncsokban a nyomást, így javítva a tapadást.

Csakhogy ennek bizonyítása verseny közbeni mérések híján nem egyszerű, a rögzített határértékeknek eddig elég volt a rajt előtti mérések pillanatában megfelelni. A friss változtatások sem teszik lehetővé a menet közbeni ellenőrzést, helyette egyéb szigorítások mellett

például azt vezetik be, hogy fél percnél hosszabb ideig tilos lesz kivenni a melegítőpaplanból a gumikat, vagy hogy a futam után már lehűlt állapotban is megmérik a bennük lévő nyomást.

A Francia Nagydíjon a Pirelli minimálisan 21 PSI-t ír elő az első gumikban és 19,5-t a hátsókban, legalábbis jelen állás szerint.

Stroll (Aston Martin) autójának roncsa a defektből származó baleset után. Később Verstappen Red Bullja is defektet kapott Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Joe Portlock

A Red Bull tagadta, hogy trükközött volna – az egyik defektet szenvedő az autó az övék, a másik az Aston Martiné volt –, de annyi biztos, hogy minden csapat feszegeti a határokat és nem menekülnek el attól, ha lehetőségük van cseles módon növelni a teljesítmény anélkül, hogy megszegnék a hivatalos előírásokat.

Verstappen a Francia Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján finoman szólva sem volt elragadtatva a Pirelli vizsgálatának konklúziójától.

– értékelte. – A saját házuk táján is körbe kellene nézniük."

„Természetesen kifejtették, hogy a verseny közbeni mérésre nincsenek eszközeik, de mi odaadtuk nekik az adatainkat, amelyek megfeleltek az előírt határértékeknek."

A Red Bull állítja, hogy nem trükközött Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

„Ha a küszöbértékek nem jók, azzal mi semmit sem tehetünk. Csak azt tesszük, amit a szabályok keretein belül lehet. Ha növelni kell a nyomást, megtesszük. A futam után odaadtuk az adatainkat, megmutattuk, hogy semmi rosszat sem csináltunk. Ahogy az Aston Martin sem."

Szerinte árulkodó a rosszul megválasztott nyomásértékkel kapcsolatban, hogy Bakuban péntekről szombatra már növelte a küszöböt a Pirelli. „Talán nem eléggé" – mondta.

„A csapat szerintem mindent úgy csinált, ahogy kell, minden iránymutatást követtek a guminyomással. Éppen ezért nem is lehetett kifogásolnivalót találni. Nem értem. 100%-ig biztosra veszem, hogy itt is emelni fogják a hétvége során a minimális értéket."

Adam Cooper szakújságíró információi szerint ugyanakkor a riválisok megfigyelték, hogy a Red Bull szerelői eddig rendszeresen nagyon hamar kiveszik a gumikat a paplanból, ezt jelezték is az FIA felé.

Hamilton védelmébe vette a gyártót

Verstappen a balesete után azt jósolta, hogy a Pirelli törmelékkel magyarázza majd a defekt okát, ez először így is lett. A hivatalos beszállítót sűrűn kritizálja Lewis Hamilton is, amiért a termékeik nem segítik az élvezetes versenyzést, de ezúttal nem kiáltja ki őket bűnbaknak a Bakuban történtekért.

Verstappen és Hamilton a Francia Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján Forrás: Getty Images/Antonin Vincent/Antonin Vincent

„Szerintem kiváló munkát végeztek az idei gumikkal, ellenállóbbak, mint korábban. Ebben az esetben nem hiszem, hogy a Pirelli hibázott." Hozzátette, ilyen eseteknél rendszeresen felmerül, hogy a gumik szétesését a túlságosan alacsony guminyomás okozza.

Az Alpine-t aggasztja, hogy a biztonságot kockáztatták mások

Az Alpine technikai igazgatója nem örül, hogy egyáltalán szükség lett a változtatásokra. „Fontos volt utánajárni a történteknek, mert a biztonság kulcsfontosságú – közölte Marcin Budkowski. – Az FIA intézkedései nem okoznak jelentős változást az üzemeltetési folyamatokban, inkább több dolgot tisztáztak és szűkítették a működtetési lehetőségeket."

„Szigorúbb működtetési feltételeket és ellenőrzéseket vezetnek be, melyek azonban alapvetően nem térnek el a korábbiaktól. Örülünk az alaposabb vizsgálatoknak, mert ilyesmivel mi nem akarunk trükközni. A Pirelli okkal határoz meg minimális nyomásértékeket, és ha valakik nem tartják be, az meghibásodásokhoz vezet."