Társoldalunk:

Szárnyaszegett Red Bull ellen készül Hamilton a visszavágásra

2021.06.17. 09:23

Nem szokás azt a csapatot favoritnak tekinteni egy versenyre, amely két nagydíjon keresztül csak kereste önmagát, de a Paul Ricard pályán a Mercedes mérlege még hibátlan, és a legutóbbi hasonló helyszínen is felülmúlta a Red Bullt. Két fontos területen változnak a szabályok.

A tervezettnél korábban rendezik meg újra a Francia Nagydíjat, amely tavaly kimaradt a naptárból a járvány miatt, és a Török Nagydíj kiesésével előidézett programváltoztatás hozza egy héttel előrébb. Hogy ennek mennyire örülnek a szabadságukat és a szállásfoglalásukat máshogy időzítő nézők – naponta 15 ezren léphetnek be a létesítménybe, és a jegyek ötöde nem az eredeti vásárlóé –, vagy Romain Grosjean, aki IndyCaros részvétele miatt a nagydíj idején nem tehet meg bemutatóköröket egy W10-zel, nem tudjuk, de a Mercedes biztos nagyon várta már ezt a helyszínt az utcai pályákon átélt szenvedés után.

Monacóban és Bakuban sovány 7 pontot termeltek, és még örülhetnek, hogy Lewis Hamilton csak 4 pontos hátrányban várja a folytatást. Az előző versenyen a hajlékony szárnyak ügyét végül elnyomta a defektmizéria, de Franciaországban ismét előtérbe kerül a téma, hiszen lejár a türelmi idő, és innentől szigorúbb méréseken kell megfelelniük az eleddig látványosan deformálódó elemeknek. Legalábbis hátul, az egyesek által szintén kifogásolt első légterelők esetében egyelőre nincs változás. Igaz, a Red Bull az óvástól tartva már Azerbajdzsánban bevetett egy újfajta szárnyat, kérdés, az direkt a különleges leszorítóerő-igényt támasztó bakui aszfaltcsíkhoz készült-e.

Kritikák érték a Red Bull hátsó szárnyátForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

A hajlékony szárnyak vádlottainak padjára először őket szólították, de azóta kiderült, a mezőnynek akár több mint a fele is trükközhetett a szabályok feszegetésével. A Ferrari elismerte, kicsit módosítania kell az alkatrészen, de az Alpha Tauri, az Alpine, a Haas és az Alfa Romeo is érintett. Utóbbi felháborodott a nem kicsi költségvonzat miatt, a figyelem azonban természetesen elsősorban a Red Bull teljesítményére irányul, változik-e.

Hamilton még nem vesztett itt

Azt már most érdemes leszögezni, hogy ha nem szerzik meg zsinórban harmadik győzelmüket, az nem feltétlenül a szabályváltozás következménye, mert a Paul Ricard versenypálya többféle időtávot vizsgálva is a Mercedesnek kedvezhet.

Hamilton simán nyerte a közelmúltban a két Francia NagydíjatForrás: NurPhoto/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Azon belül is Hamiltonnak, aki az évezred két itteni futamán hozzánőtt az 1. helyhez. Valtteri Bottas néhány pályán kifejezetten jól szerepel csapattársa ellen, de ez speciel nem ilyen, 2018-ban és 2019-ben sem tartotta vele a lépést. 

„Most visszatérünk a normális helyszínekre. Már korábban is elmondtam, hogy a Mercedes biztosan nagyon erős lesz, utcai pályákon vannak nehézségeik, de Barcelonában is rettentő gyorsak voltak a futamon" – figyelmeztetett Max Verstappen.

Márpedig ott Hamilton megérdemelten behúzta a győzelmet, nem csupán az ajándék kerékcsere lehetőségével kivitelezett előzésnek köszönhette. A hosszabb tengelytávú autó, a hatékonyabb gumikezelés, a Hondáénál talán még mindig erősebb motor a Paul Ricardon biztos segíteni fog a Mercedesnek a formába lendülésben.

Hamilton és Verstappen keveset csatázott egymással az előző két futamonForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

„Monacóban és Bakuban a W12 (a 2021-es kocsi) működési tartományából egyszerre csak az egyik pilótánk tudta kihozni a megfelelő teljesítményt – nyilatkozta Toto Wolff. – Reméljük, ezúttal több szerencsénk lesz. Ezen a pályán jól mentünk korábban."

És ha a Red Bullnak nem lett volna elég a perpatvar a szárnyakkal, a héten kiderült, hogy a Verstappen győzelmébe kerülő defektet feltehetően a trükkös, a szabályok szellemével ellenkező (de konkrét előírást nem sértő) gumihasználat okozta. Az FIA közbelép, és már a hétvégétől szigorúbban ellenőrzi a guminyomásra vonatkozó kitételek betartását,  illetve új intézkedésekkel próbálják megakadályozni, hogy a csapatok menet közben az engedélyezettnél alacsonyabb nyomással futtassák autóikat.

ÍGY VÁLTOZNAK A SZABÁLYOK A GUMIKKAL

Az Aston Martin és Lance Stroll azonos problémája rámutatott, a mezőny ezen a területen is feszegeti a határokat, hiszen az alacsonyabb nyomásérték jobb tapadást eredményez, és az eddigi, kevésbé részletes mérések és előírások a biztonságot veszélyeztették. Azt nem tudni, a szezon első harmadában a Red Bull mennyi tempót nyert a vélelmezett trükközéssel, és hogy a változásoknak lesznek-e kárvallottjai. A Pirelli az első gumikra 21, a hátsókra 19,5 PSI-s minimum nyomást határozott meg.

Tágas bukóterek a vidéken, meddig a szem ellát puszta földön, égen

Paul Ricard korábban 1971-től 1990-ig (többször egy-egy esztendő kihagyással, más pályákkal rotálva) volt a Francia Nagydíj házigazdája, 2018-tól vette át újra ezt a szerepet. Ha ránézünk a térképre, rögtön feltűnik, miért beszélhetünk a barcelonaihoz hasonló körülményekről: bőven van nyújtott, gyors ív, néhol lassabb fordulók is akadnak.

A Paul Ricard alaprajzaForrás: Mercedes

Ami különbség, hogy itt több az egyenes – emiatt valamelyest laposabb szárnyállásra lesz szükség –, ez kedvez az előzéseknek. Főleg úgy, hogy az idei évre szélesítettek az aszfalton az első kanyarkombinációnál, az 5-ösnél és az utolsónál, hogy több járható út közül lehessen választani.

A mai vonalvezetés valamennyire átfedésben van a történelmivel, az egyik legfőbb különbség, hogy az anno rendkívül hosszú hátsó, Mistral egyenest megtörték egy sikánnal (8/9). A kanyaroknak vannak "rendes" nevei, de a köztudatban kevésbé ragadtak meg a közel három évtizednyi kihagyás következtében. Ismertebb a szomszédos településekről elnevezett jobbosak, a padlógázos Signes (10-es számmal) és a következő visszafordító, a Beausset. Itt 200-as tempó környékén mennek a pilóták, szinte négy kerékkel driftelve veszik be a kanyart,  amelybe egyszerre fékezve és kormányozva érkeznek, majd a tapadáshatáron gyakran alulkormányzottságtól küszködve próbálnak minél előbb padlógázt nyomni.

Giovinazzi a 2019-es Francia NagydíjonForrás: AFP/Gerard Julien

A gumik ezen a pontot nyüszítenek, de a Pirelli nem a legtartósabb keverékeket, hanem a C2-C3-C4 kombinációt választotta a hétvégére – ez jól is elsülhet a stratégiák szempontjából, hiszen a hasonló terhelést jelentő barcelonai pályán az eggyel keményebb leosztás volt terítéken. Már az időmérőn is döntő lehet, ki tudja jobban életben tartani az abroncsokat a kör végére.

A 30 fok körüli meleg és a hozzá társuló gyakran 50 fokos aszfalt ellenére az egyetlen kiállásos taktika várható kitűzöttnek, mert a bokszutcában a 60 km/h-s sebességlimittel jelentős az időveszteség. Külön érdekesség, hogy a tágas bukóterek jellegzetes kék és piros csíkozása speciális anyagból van, ami segít a kicsúszó kocsik lelassításában, egyúttal dörzsöli a gumit.

Itt aztán bőven van bukótérForrás: AFP/Boris Horvat

„Nagyon nyílt a pálya, rengeteg a bukótér, hogy finoman fogalmazzak – nyilatkozta Mick Schumacher, aki alacsonyabb kategóriákból már ismeri a helyszínt. – Van lehetőség különböző nyomvonalakat kipróbálni és kísérletezni anélkül, hogy komoly következményektől kellene tartani." 

Itt szerintem mindenki megtalálja a határokat mindegyik kanyarban, hiszen párszor túl lehet lőni a célon a kísérletezéssel. 

Többek közt Cunoda Juki lájkolja ezt, aki bevallottan nem mindig érzi még, mikor mennyi ráhagyást hagyhat a volán mögött, ennek többször karambol lett a vége idén. Most azért nagyobb bravúr lenne a mezőnytől, ha valaki összehozna egy piros zászlót okozó törést.

A környezet kanyarlevágásra csábít, amiről bizonyára nem ezekben a sorokban hallunk utoljára. Legutóbb a kör eleji gyorsabb kanyarokban, valamint a sikánnál bójákat és terelőelemeket helyeztek ki meghatározott instrukciókkal, hogy merre kell haladnia tovább annak, aki mögöttük fordul el.

A McLaren is visszavágásra készül

A Ferrari 2 pontos hátrányból 2 pontos előnyt kovácsolt a McLarennel szemben Monacóban és Bakuban, ám a két pole pozíciót figyelembe véve aligha járnak a fellegekben a fordítás mértékétől.  Az említett rokon pályán, Barcelonában a Ferrari volt gyorsabb, de csak kicsivel,  így megint szoros küzdelem várható köztük.

Visszaelőzi a McLaren a Ferrarit?Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

Tekintve, hogy őket nem vagy csak kevésbé érintette korábban a szárnyak túlzott hajlékonysága, és Sebastian Vettel is elkapta a fonalat, az Aston Martint a módosítások nyertese lehet a középmezőnyben, míg az Alpine-t a meleg vetheti vissza. Érdemes megemlíteni, hogy az idén egyelőre nem túl szerencsés, a mutatott teljesítményéhez képest méltatlanul kevés ponttal álló Alfa Romeo a Paul Ricardon 2018-ban és 2019-ben egyaránt pontot szerzett.

A 2021-re új istállóhoz szerződő pilóták kezdik elkapni a fonalat, a közéjük tartozó Daniel Ricciardo arra számít, hogy innentől még látványosabb lesz a folyamat. „Tovább kísérletezem és követek el hibákat, hogy kiküszöböljem a hiányosságokat. Várom a nyílt, hibákat jobban megbocsátó pályákat, ez valószínűleg gyorsítja a tanulásom” – mondta az ausztrál. 

Ráadásul három egymást követő hétvégén is lesz verseny, így jobban ritmusban maradok. 

Merthogy három évvel ezelőtt hiába ellenezte mindenki a Forma-1 első, szintén Franciaországban kezdődő triplázását, idén is lesz belőle: június utolsó és július első hétvégéjén a Red Bull otthonába, Ausztriába látogat majd a mezőny. Ott voltak problémás versenyei a Mercedesnek, ezért is fontos lenne megtörniük riválisuk lendületét Franciaországban.

A Francia Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:30-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:00
  • 3. edzés: szombat 12:00-15:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK