Kitörhet a háború a Mercedes és a Red Bull között a tűz városában

Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Portugál Nagydíj
PORTIMAO, PORTUGAL - MAY 02: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 battle for position during the F1 Grand Prix of Portugal at Autodromo Internacional Do Algarve on May 02, 2021 in Portimao, Portugal. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az Azeri Nagydíjjal, vagyis egy újabb utcai, de a monacóinál jóval gyorsabb pályán folytatódik a Forma-1-es világbajnokság. A Mercedesnél és a Red Bullnál is úgy vélik, hogy a másik erős lesz ezen az aszfaltcsíkon, ezzel együtt könnyen lehet, hogy a szezon végkimenetelének szempontjából nem Lewis Hamilton és Max Verstappen újabb csatájának eredménye lesz a legfontosabb fejlemény a hétvégén.

A Monacói Nagydíj után újabb olyan helyszínre látogat a mezőny, amely eredetileg a tavalyi versenynaptárban is benne volt, a futamot viszont a koronavírus miatt végül mégsem rendezték meg. Az azeri pálya ráadásul más szempontból is hasonlít a hercegségbeli versenyre, hiszen a pilóták a főváros, Baku utcáin küzdenek meg egymással.

Bakuba látogat az F1-es mezőny Forrás: Getty Images/WTM

Azonban a pálya jellegzetességeit tekintve a következő helyszín jelentősen eltér az előzőtől. Korábban több pilóta is úgy fogalmazott, hogy a Baku City Circuit annyira összetett, mint Monaco, és annyira gyors, mint Monza. Ez azért mindkét oldalról túlzás, de tény, hogy

ezen az aszfaltcsíkon található az év legkeskenyebb pályarésze, valamint a leghosszabb padlógázas szakasza is.

Az első szektor három derékszögű bal- és egy, szintén kilencvenfokos jobbkanyarból, valamint az azokat összekötő egyenesekből áll, ebből a szempontból tehát még Szocsival is lehet párhuzamot vonni. A pálya középső, az óvárosban futó szakasza a legtechnikásabb rész, főleg a mindössze 7,6 méter széles 8-as kanyartól a 12-esig. Az utolsó szektort pedig gyakorlatilag teljes egészében padlógázon teljesítik, hiszen a pálya utolsó féktávja a 16-os kanyar előtt található.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a mérnökök számára nem ez a legegyszerűbb helyszín, hiszen meg kell találniuk a megfelelő egyensúlyt a nagy leszorítóerőt igénylő kanyargós rész, illetve az egyenesek között, amelyekben minél kisebb légellenállásra van szükség. Azt nyilvánvalóan lehetetlen elérni, hogy az autó mindenhol tökéletesen működjön, így a csapatok valószínűleg egy köztes megoldásra fognak törekedni.

A bakui pálya alaprajza Forrás: Mercedes

„Monacóhoz képest Baku nagyon más jellegzetességekkel rendelkezik, így más kihívásokkal nézünk szembe a hétvégén – nyilatkozta Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke. – A vonalvezetés tartalmaz egy szokatlanul hosszú egyenest, valamint számos lassú kanyart, ami lehetőség, de egyben nehézség is az istállók számára. Kulcsfontosságú lesz megtalálni az optimális egyensúlyt, hogy a legjobbat hozzuk ki az autóból.

A pilóták egy kör során az idő 64, míg a táv 77 százalékában állnak a gázon, ami összességében átlagosnak, de az utcai pályák között kiemelkedőnek mondható. A váltó nagyobb igénybevételnek van kitéve, mint általában, ugyanis egy körön 70 alkalommal használják, ami a legtöbb a versenynaptárban. Mindez a 6003 kilométer hosszúságú aszfaltcsíknak, a lassú kanyaroknak és a hosszú egyeneseknek köszönhető, de azt is hozzá kell tenni, hogy a versenytávot tekintve Monacótól és Szingapúrtól is elmarad.

A fékeket ugyancsak viszonylag nagy terhelés éri, még akkor is, ha az Azeri Nagydíj helyszíne a három pálya közül az egyik, amelyen egyetlen kemény féktáv sincs. Ez utóbbi a Mercedes meghatározása szerint legalább 4 tizedmásodpercen át tartó, 4 g-nél nagyobb erőhatást jelent. Ugyanakkor nyolc olyan szakasz is található, melynek során a versenyzőket minimum 2 g-s terhelés éri lassítás során.

Mivel a pálya nem tartalmaz igazi gyors kanyarokat, hanem inkább csak töréseket, a pilóták nem itt néznek szembe a legnagyobb fizikai megterheléssel. A maximális oldalirányú erő 3,8 g, ami a legalacsonyabb a versenynaptárban, ráadásul a sok egyenesben valamilyen szinten még ezt is ki tudják pihenni.

Ami a gumikínálatot illeti, a Pirelli változtatott a két évvel ezelőtti kiosztáshoz képest, hiszen ezúttal a C2-es helyett a C5-ös keveréket bocsátja a csapatok rendelkezésére.

Mario Isola, a gyártó sportigazgatója azzal indokolta a döntést, hogy 2019-es futamon senki nem használta a legkeményebb verziót, ráadásul az élmezőnyből csak Charles Leclerc ment ki egynél többször a bokszba, de a második kerékcseréjét csak azért teljesítette, hogy megfussa a leggyorsabb kört.

Az Aston Martinnál ennek ellenére is egy kiállásra számítanak, ugyanakkor kiemelték, hogy a bokszutca meglátogatása körülbelül 21 másodperces időveszteséggel jár, ami nem annyira sok. A silverstone-i alakulatnál úgy vélik, hogy

a kerékcserékre viszonylag korán sor fog kerülni, hogy a lágyak helyére a jóval strapabíróbb közepes vagy kemény abroncsok kerüljenek.

Ebbe persze elméletben a biztonsági autó és az időjárás is beleszólhat. Ami előbbit illeti, az eddigi négy futamból csupán kettőn kellett beküldeni a safety cart, igaz, ez összesen öt alkalmat jelent, 2017-ben ráadásul a futamot is megszakították. Eső nem várható, ebből a szempontból csak az arrafelé szokványos szél nehezítheti meg a pilóták és a mérnökök dolgát, ráadásul pont vasárnap lehet erősebb légmozgásra számítani.

Vajon visszaáll a rend?

Az eddigi négy azerbajdzsáni futamból kettő emlékezetesre, kettő pedig felejthetőre sikeredett, abból a szempontból viszont változatosak voltak a versenyek, hogy mindegyiket más pilóta nyerte. (Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, majd Valtteri Bottas.) Azok közül, akik még nem diadalmaskodtak Bakuban, egyértelműen Max Verstappen a legnagyobb esélyes, ám a holland pilóta nagyon óvatosan fogalmazott.

Verstappennek eddig nem ment jól Bakuban, 2018-ban például sokak szerint ő volt a hibás a Red Bullok kieséséért

„Arra számítok, hogy [Bakuban] ismét erős lesz a Mercedes. A pálya rendben van, de őszintén szólva nem a kedvencem. Még soha nem álltam ott dobogón, szóval ezen ideje lenne változtatni.”

A Mercedestől valóban javulás várható a Monacói Nagydíjhoz képest, bár Bottas lemaradása akkor sem volt nagy Verstappennel szemben, vagyis valójában Hamiltonnak kell visszatérnie az élmezőnybe. Az egyenesek vélhetően a címvédőnek kedveznek, ám Toto Wolff csapatfőnök szintén nem nyilatkozott optimistán. Szerinte a pálya

– jelentette ki. – A Red Bull erős lesz, a Ferrari és a McLaren pedig jelentősen előrelépett az utóbbi időszakban.” Hogy ez csak a szokásos, rá jellemző óvatoskodás, vagy valóban így gondolja, azt persze nem tudhatjuk, legfeljebb az eredmények alapján lehet majd következtetéseket levonni.

Az előző két fordulóval ellentétben a bakui időmérő nem lesz kulcsfontosságú, hiszen a gyorsabb pilóta könnyedén megelőzheti lassabb vetélytársát, ha máshol nem, akkor a célegyenesben. Aki pedig attól fél, hogy ezzel átesnek a ló túloldalára, és csak kikerüléseket láthatunk, annak sem kell aggódnia: a 2019-es futamon 37 olyan helycsere volt, amelyben a DRS nem játszott közvetlen szerepet, ez pedig az egyik legmagasabb szám volt abban az idényben.

Az állítható hátsó szárnyat egyébként a célegyenes mellett a 2-es és a 3-as kanyar között lehet használni.

A futam egyik fő kérdése, hogy visszaáll-e az első négy futamon megszokott rend, és ismét Hamilton-Verstappen csata lesz-e a győzelemért. Utóbbiról már esett szó, előbbi esetében pedig fontos kiemelni, hogy 2018-as futamgyőzelme lényegében az ölébe hullott, miután Bottas defektet kapott, egy évvel korábban viszont önhibáján kívül veszítette el a vezető helyet. A legrosszabb itteni hétvégéje viszont nem ez, hanem a 2016-os volt, amikor a két héttel ezelőtti alkalomhoz hasonlóan folyamatosan szenvedett, és a 10. rajtpozícióból indulva mindössze az 5. helyig volt képes felzárkózni az akkor még Európa Nagydíj néven futó versenyen.

Csapattársaik viszont a mindenkori autójukhoz mérten jobban teljesítettek Bakuban.

Bottas a győzelem és a már említett balszerencsés kiesés mellett a Williamsszel 6., majd immáron a Mercedesszel 2. helyet ért el, utóbbit ráadásul úgy, hogy az első kör végén visszaesett az utolsó pozícióba. Sergio Pérez pedig a 2016-os és a 2018-as viadalon is felállhatott a dobogó harmadik fokára, ami a Force Indiával szép eredménynek volt mondható.

Bottas az utolsó métereken szerezte meg a 2. helyet Lance Stroll-lal szemben a 2017-es futamon

A mexikói pilóta számára jelenthet némi előnyt, hogy Bakuban viszonylag könnyű előzni, így egy esetleges újabb időmérős bukta ezúttal talán nem kerül annyira sokba. Ugyanakkor a 31 éves versenyzőnek lassan muszáj lenne megtalálnia az egykörös tempóját is, hiszen eddig jobbára ennek hiánya miatt nem tudott segíteni Verstappennek a Mercedesek elleni küzdelemben.

A kérdést, miszerint helyreáll-e a világ rendje, nem csupán a pilóták, hanem a csapatok kapcsán is fel lehet tenni,

hiszen a Ferrari egyértelműen győzelemre képes autóval rendelkezett Monacóban, ami az első négy hétvége fényében szinte mindenkit meghökkentett. Nos, ha a maranellóiak akár csak megközelítenék azt a teljesítményt, az már-már csodaszámba menne.

„Bakuban nem mi leszünk a legjobbak a hosszú egyenesekben, de ha a szűk részen vissza tudjuk hozni az időt, akkor rendben leszünk” – vélekedett Carlos Sainz még a Monacói Nagydíj utáni sajtótájékoztatón, majd rögtön hozzátette, szerinte a McLaren és Lando Norris lehet az, aki nagyot villanthat Azerbajdzsánban.

A spanyol pilóta ezzel tulajdonképpen „visszaadta a kölcsönt” egykori csapattársának, hiszen a hercegségbeli hétvége előtt a brit versenyző volt az, aki már jó előre megmondta neki, hogy a Ferrari akár a győzelemre is esélyes lehet. Azért az hasonlóan nagy meglepetés lenne, ha ezúttal a wokingi istálló szorongatná meg az élcsapatokat, de az olasz alakulattal szemben valóban ők tűnnek az esélyesebbnek, hiszen a gyors pályákon eddig jobb tempóra voltak képesek riválisaiknál.

Barcelonában (a képen) és Monacóban a Ferrari volt a gyorsabb, de Bakuban a McLaren ismét felülkerekedhet a maranellóiakon Forrás: Getty Images/Eric Alonso

A maradék pontszerző helyekért, valamint az esetleges lepattanóért szokás szerint öldöklő lehet a küzdelem az „A-betűs” istállók, vagyis az Aston Martin, az Alpine, az Alpha Tauri és az Alfa Romeo között. Az előző futamon Sebastian Vettel vezérletével a silverstone-iak felléptek a konstruktőri tabella 5. helyére, ám a francia istálló akár már Bakuban visszavághat, hiszen egy kisebb fejlesztési csomaggal érkeznek meg Azerbajdzsánba. Persze mindez nem jelenti azt, hogy a többiek tétlenül ülnek.

Az újonc pilóták közül Cunoda Juki van a legnehezebb helyzetben, hiszen ő soha nem versenyzett még Bakuban.

A mezőny legfiatalabb tagja természetesen a szimulátoron keresztül már megismerkedett a pályával, és elárulta, sokkal könnyebb lesz alkalmazkodnia, mint két hete. A Haas versenyzői, valamint az F1-ben itt még ugyancsak nem induló Nicholas Latifi már szerzett némi tapasztalatot a Forma-2-ben. Utóbbi ráadásul meg is nyerte a 2019-es sprintversenyt, míg Mick Schumachernek és Nyikita Mazepinnek felemás emlékei lehetnek a helyszínről. A német pilóta a főversenyen hibázott és kiesett, de másnap egészen az 5. helyig zárkózott fel, jelenlegi csapattársa pedig fordított utat járt be: szombaton a 8. pozícióban végzett, vasárnap viszont az élről indulva fokozatosan visszaesett, majd belekeveredett egy balesetbe.

Kitörhet a háború az élcsapatok között

A rajongóknak felemás emlékeik lehetnek Bakuból az izgalmakat tekintve, ugyanakkor könnyen lehet, hogy a hétvége akkor is szolgáltat beszédtémát, ha a pályán unalomba fulladnak az események. Wolff ugyanis kijelentette, a Mercedes megóvja a Red Bull eredményét, ha a címvédő által szabálytalannak vélt alkatrészt Bakuban is használják, mire válaszként az energiaitalosok is ugyanezzel fenyegetőznek a címvédővel szemben.

A történet még a Spanyol Nagydíjon indult el, amikor Hamilton arra panaszkodott, hogy a rivális autó hátsó szárnya túlságosan hajlik. Mivel az FIA tesztjein megfelelt az alkatrész, a szövetség úgy döntött, hogy szigorít az ellenőrzéseken. Igen ám, de ezt csak a Paul Ricardon rendezett hétvégétől fogja megtenni, vagyis az érintett csapatok Monacóban és Azerbajdzsánban még gond nélkül használhatták, illetve használhatják a régi elemet.

Verstappen és Hamilton csatája mellett új frontvonal nyílhat a Red Bull és a Mercedes küzdelmében Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

Erre reagálva mondta azt az osztrák üzletember, hogy ha így tesznek, akkor a Mercedes jogi útra tereli az ügyet. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója úgy vélekedett, hogy a rivális istállónál csak blöffölnek, mert nekik sem érdekük, hogy botrányt robbantsanak ki. Ha mégis így lesz, akkor a 78 éves szakember kijelentése alapján a bikások válaszlépésként megóvják a Mercedes első szárnyát. Igaz, Wolff még az előbb említett interjújában elmondta, hogy

szerinte ez az alkatrész mindkét autón ugyanolyan mértékben hajlik, vagyis ebben az esetben ők is megtehetnék ugyanezt.

Ez a forgatókönyv már akkor is hatalmas botrányt kavarna, ha mindössze ez a két csapat lenne érintett az ügyben, de ez koránt sincs így. Amennyiben ugyanis a címvédő alakulatnál következetesek, akkor nemcsak a Red Bull, hanem a Ferrari, az Alpine és az Alfa Romeo, valamint valószínűleg az Alpha Tauri és a Haas eredményét is megóvják. Ez a névsor pedig lefedi az összes olyan istállót, amelynek autóját nem a Mercedes motorja hajtja.

Az Azeri Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 10:30-11:30
  • 2. edzés: péntek 14:00-15:00
  • 3. edzés: szombat 11:00-12:00
  • időmérő: szombat 14:00-
  • verseny: vasárnap 14:00-