Az Azeri Nagydíjjal, vagyis egy újabb utcai, de a monacóinál jóval gyorsabb pályán folytatódik a Forma-1-es világbajnokság. A Mercedesnél és a Red Bullnál is úgy vélik, hogy a másik erős lesz ezen az aszfaltcsíkon, ezzel együtt könnyen lehet, hogy a szezon végkimenetelének szempontjából nem Lewis Hamilton és Max Verstappen újabb csatájának eredménye lesz a legfontosabb fejlemény a hétvégén.
A Monacói Nagydíj után újabb olyan helyszínre látogat a mezőny, amely eredetileg a tavalyi versenynaptárban is benne volt, a futamot viszont a koronavírus miatt végül mégsem rendezték meg. Az azeri pálya ráadásul más szempontból is hasonlít a hercegségbeli versenyre, hiszen a pilóták a főváros, Baku utcáin küzdenek meg egymással.

Azonban a pálya jellegzetességeit tekintve a következő helyszín jelentősen eltér az előzőtől. Korábban több pilóta is úgy fogalmazott, hogy a Baku City Circuit annyira összetett, mint Monaco, és annyira gyors, mint Monza. Ez azért mindkét oldalról túlzás, de tény, hogy ezen az aszfaltcsíkon található az év legkeskenyebb pályarésze, valamint a leghosszabb padlógázas szakasza is.
Az első szektor három derékszögű bal- és egy, szintén kilencvenfokos jobbkanyarból, valamint az azokat összekötő egyenesekből áll, ebből a szempontból tehát még Szocsival is lehet párhuzamot vonni. A pálya középső, az óvárosban futó szakasza a legtechnikásabb rész, főleg a mindössze 7,6 méter széles 8-as kanyartól a 12-esig. Az utolsó szektort pedig gyakorlatilag teljes egészében padlógázon teljesítik, hiszen a pálya utolsó féktávja a 16-os kanyar előtt található.
Ennek fényében nem meglepő, hogy a mérnökök számára nem ez a legegyszerűbb helyszín, hiszen meg kell találniuk a megfelelő egyensúlyt a nagy leszorítóerőt igénylő kanyargós rész, illetve az egyenesek között, amelyekben minél kisebb légellenállásra van szükség. Azt nyilvánvalóan lehetetlen elérni, hogy az autó mindenhol tökéletesen működjön, így a csapatok valószínűleg egy köztes megoldásra fognak törekedni.

„Monacóhoz képest Baku nagyon más jellegzetességekkel rendelkezik, így más kihívásokkal nézünk szembe a hétvégén – nyilatkozta Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke. – A vonalvezetés tartalmaz egy szokatlanul hosszú egyenest, valamint számos lassú kanyart, ami lehetőség, de egyben nehézség is az istállók számára. Kulcsfontosságú lesz megtalálni az optimális egyensúlyt, hogy a legjobbat hozzuk ki az autóból. Emellett, az utcai pályák természetéből fakadóan nincs lehetőség a rontásra.”
A pilóták egy kör során az idő 64, míg a táv 77 százalékában állnak a gázon, ami összességében átlagosnak, de az utcai pályák között kiemelkedőnek mondható. A váltó nagyobb igénybevételnek van kitéve, mint általában, ugyanis egy körön 70 alkalommal használják, ami a legtöbb a versenynaptárban. Mindez a 6003 kilométer hosszúságú aszfaltcsíknak, a lassú kanyaroknak és a hosszú egyeneseknek köszönhető, de azt is hozzá kell tenni, hogy a versenytávot tekintve Monacótól és Szingapúrtól is elmarad.
A fékeket ugyancsak viszonylag nagy terhelés éri, még akkor is, ha az Azeri Nagydíj helyszíne a három pálya közül az egyik, amelyen egyetlen kemény féktáv sincs. Ez utóbbi a Mercedes meghatározása szerint legalább 4 tizedmásodpercen át tartó, 4 g-nél nagyobb erőhatást jelent. Ugyanakkor nyolc olyan szakasz is található, melynek során a versenyzőket minimum 2 g-s terhelés éri lassítás során.
Mivel a pálya nem tartalmaz igazi gyors kanyarokat, hanem inkább csak töréseket, a pilóták nem itt néznek szembe a legnagyobb fizikai megterheléssel. A maximális oldalirányú erő 3,8 g, ami a legalacsonyabb a versenynaptárban, ráadásul a sok egyenesben valamilyen szinten még ezt is ki tudják pihenni.
Ami a gumikínálatot illeti, a Pirelli változtatott a két évvel ezelőtti kiosztáshoz képest, hiszen ezúttal a C2-es helyett a C5-ös keveréket bocsátja a csapatok rendelkezésére. Mario Isola, a gyártó sportigazgatója azzal indokolta a döntést, hogy 2019-es futamon senki nem használta a legkeményebb verziót, ráadásul az élmezőnyből csak Charles Leclerc ment ki egynél többször a bokszba, de a második kerékcseréjét csak azért teljesítette, hogy megfussa a leggyorsabb kört.
Az Aston Martinnál ennek ellenére is egy kiállásra számítanak, ugyanakkor kiemelték, hogy a bokszutca meglátogatása körülbelül 21 másodperces időveszteséggel jár, ami nem annyira sok. A silverstone-i alakulatnál úgy vélik, hogy a kerékcserékre viszonylag korán sor fog kerülni, hogy a lágyak helyére a jóval strapabíróbb közepes vagy kemény abroncsok kerüljenek.
Ebbe persze elméletben a biztonsági autó és az időjárás is beleszólhat. Ami előbbit illeti, az eddigi négy futamból csupán kettőn kellett beküldeni a safety cart, igaz, ez összesen öt alkalmat jelent, 2017-ben ráadásul a futamot is megszakították. Eső nem várható, ebből a szempontból csak az arrafelé szokványos szél nehezítheti meg a pilóták és a mérnökök dolgát, ráadásul pont vasárnap lehet erősebb légmozgásra számítani.
Vajon visszaáll a rend?
Az eddigi négy azerbajdzsáni futamból kettő emlékezetesre, kettő pedig felejthetőre sikeredett, abból a szempontból viszont változatosak voltak a versenyek, hogy mindegyiket más pilóta nyerte. (Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, majd Valtteri Bottas.) Azok közül, akik még nem diadalmaskodtak Bakuban, egyértelműen Max Verstappen a legnagyobb esélyes, ám a holland pilóta nagyon óvatosan fogalmazott.
The pivotal moment in Baku
— Formula 1 (@F1) April 29, 2018
Ricciardo and Verstappen collide in dramatic fashion
Recording a second double-DNF for Red Bull in three races#AzerbaijanGP#F1pic.twitter.com/OMwH9Ct9BV
„Arra számítok, hogy [Bakuban] ismét erős lesz a Mercedes. A pálya rendben van, de őszintén szólva nem a kedvencem. Még soha nem álltam ott dobogón, szóval ezen ideje lenne változtatni.”
A Mercedestől valóban javulás várható a Monacói Nagydíjhoz képest, bár Bottas lemaradása akkor sem volt nagy Verstappennel szemben, vagyis valójában Hamiltonnak kell visszatérnie az élmezőnybe. Az egyenesek vélhetően a címvédőnek kedveznek, ám Toto Wolff csapatfőnök szintén nem nyilatkozott optimistán. Szerinte a pálya
nem igazán passzol a W12-es tulajdonságaihoz – jelentette ki. – A Red Bull erős lesz, a Ferrari és a McLaren pedig jelentősen előrelépett az utóbbi időszakban.” Hogy ez csak a szokásos, rá jellemző óvatoskodás, vagy valóban így gondolja, azt persze nem tudhatjuk, legfeljebb az eredmények alapján lehet majd következtetéseket levonni.
Az előző két fordulóval ellentétben a bakui időmérő nem lesz kulcsfontosságú, hiszen a gyorsabb pilóta könnyedén megelőzheti lassabb vetélytársát, ha máshol nem, akkor a célegyenesben. Aki pedig attól fél, hogy ezzel átesnek a ló túloldalára, és csak kikerüléseket láthatunk, annak sem kell aggódnia: a 2019-es futamon 37 olyan helycsere volt, amelyben a DRS nem játszott közvetlen szerepet, ez pedig az egyik legmagasabb szám volt abban az idényben. Az állítható hátsó szárnyat egyébként a célegyenes mellett a 2-es és a 3-as kanyar között lehet használni.
A futam egyik fő kérdése, hogy visszaáll-e az első négy futamon megszokott rend, és ismét Hamilton-Verstappen csata lesz-e a győzelemért. Utóbbiról már esett szó, előbbi esetében pedig fontos kiemelni, hogy 2018-as futamgyőzelme lényegében az ölébe hullott, miután Bottas defektet kapott, egy évvel korábban viszont önhibáján kívül veszítette el a vezető helyet. A legrosszabb itteni hétvégéje viszont nem ez, hanem a 2016-os volt, amikor a két héttel ezelőtti alkalomhoz hasonlóan folyamatosan szenvedett, és a 10. rajtpozícióból indulva mindössze az 5. helyig volt képes felzárkózni az akkor még Európa Nagydíj néven futó versenyen.
Csapattársaik viszont a mindenkori autójukhoz mérten jobban teljesítettek Bakuban. Bottas a győzelem és a már említett balszerencsés kiesés mellett a Williamsszel 6., majd immáron a Mercedesszel 2. helyet ért el, utóbbit ráadásul úgy, hogy az első kör végén visszaesett az utolsó pozícióba. Sergio Pérez pedig a 2016-os és a 2018-as viadalon is felállhatott a dobogó harmadik fokára, ami a Force Indiával szép eredménynek volt mondható.
A mexikói pilóta számára jelenthet némi előnyt, hogy Bakuban viszonylag könnyű előzni, így egy esetleges újabb időmérős bukta ezúttal talán nem kerül annyira sokba. Ugyanakkor a 31 éves versenyzőnek lassan muszáj lenne megtalálnia az egykörös tempóját is, hiszen eddig jobbára ennek hiánya miatt nem tudott segíteni Verstappennek a Mercedesek elleni küzdelemben.
A kérdést, miszerint helyreáll-e a világ rendje, nem csupán a pilóták, hanem a csapatok kapcsán is fel lehet tenni, hiszen a Ferrari egyértelműen győzelemre képes autóval rendelkezett Monacóban, ami az első négy hétvége fényében szinte mindenkit meghökkentett. Nos, ha a maranellóiak akár csak megközelítenék azt a teljesítményt, az már-már csodaszámba menne.
„Bakuban nem mi leszünk a legjobbak a hosszú egyenesekben, de ha a szűk részen vissza tudjuk hozni az időt, akkor rendben leszünk” – vélekedett Carlos Sainz még a Monacói Nagydíj utáni sajtótájékoztatón, majd rögtön hozzátette, szerinte a McLaren és Lando Norris lehet az, aki nagyot villanthat Azerbajdzsánban.
A spanyol pilóta ezzel tulajdonképpen „visszaadta a kölcsönt” egykori csapattársának, hiszen a hercegségbeli hétvége előtt a brit versenyző volt az, aki már jó előre megmondta neki, hogy a Ferrari akár a győzelemre is esélyes lehet. Azért az hasonlóan nagy meglepetés lenne, ha ezúttal a wokingi istálló szorongatná meg az élcsapatokat, de az olasz alakulattal szemben valóban ők tűnnek az esélyesebbnek, hiszen a gyors pályákon eddig jobb tempóra voltak képesek riválisaiknál.

A maradék pontszerző helyekért, valamint az esetleges lepattanóért szokás szerint öldöklő lehet a küzdelem az „A-betűs” istállók, vagyis az Aston Martin, az Alpine, az Alpha Tauri és az Alfa Romeo között. Az előző futamon Sebastian Vettel vezérletével a silverstone-iak felléptek a konstruktőri tabella 5. helyére, ám a francia istálló akár már Bakuban visszavághat, hiszen egy kisebb fejlesztési csomaggal érkeznek meg Azerbajdzsánba. Persze mindez nem jelenti azt, hogy a többiek tétlenül ülnek.
Az újonc pilóták közül Cunoda Juki van a legnehezebb helyzetben, hiszen ő soha nem versenyzett még Bakuban. A mezőny legfiatalabb tagja természetesen a szimulátoron keresztül már megismerkedett a pályával, és elárulta, sokkal könnyebb lesz alkalmazkodnia, mint két hete. A Haas versenyzői, valamint az F1-ben itt még ugyancsak nem induló Nicholas Latifi már szerzett némi tapasztalatot a Forma-2-ben. Utóbbi ráadásul meg is nyerte a 2019-es sprintversenyt, míg Mick Schumachernek és Nyikita Mazepinnek felemás emlékei lehetnek a helyszínről. A német pilóta a főversenyen hibázott és kiesett, de másnap egészen az 5. helyig zárkózott fel, jelenlegi csapattársa pedig fordított utat járt be: szombaton a 8. pozícióban végzett, vasárnap viszont az élről indulva fokozatosan visszaesett, majd belekeveredett egy balesetbe.
Kitörhet a háború az élcsapatok között
A rajongóknak felemás emlékeik lehetnek Bakuból az izgalmakat tekintve, ugyanakkor könnyen lehet, hogy a hétvége akkor is szolgáltat beszédtémát, ha a pályán unalomba fulladnak az események. Wolff ugyanis kijelentette, a Mercedes megóvja a Red Bull eredményét, ha a címvédő által szabálytalannak vélt alkatrészt Bakuban is használják, mire válaszként az energiaitalosok is ugyanezzel fenyegetőznek a címvédővel szemben.
A történet még a Spanyol Nagydíjon indult el, amikor Hamilton arra panaszkodott, hogy a rivális autó hátsó szárnya túlságosan hajlik. Mivel az FIA tesztjein megfelelt az alkatrész, a szövetség úgy döntött, hogy szigorít az ellenőrzéseken. Igen ám, de ezt csak a Paul Ricardon rendezett hétvégétől fogja megtenni, vagyis az érintett csapatok Monacóban és Azerbajdzsánban még gond nélkül használhatták, illetve használhatják a régi elemet.

Erre reagálva mondta azt az osztrák üzletember, hogy ha így tesznek, akkor a Mercedes jogi útra tereli az ügyet. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója úgy vélekedett, hogy a rivális istállónál csak blöffölnek, mert nekik sem érdekük, hogy botrányt robbantsanak ki. Ha mégis így lesz, akkor a 78 éves szakember kijelentése alapján a bikások válaszlépésként megóvják a Mercedes első szárnyát. Igaz, Wolff még az előbb említett interjújában elmondta, hogy szerinte ez az alkatrész mindkét autón ugyanolyan mértékben hajlik, vagyis ebben az esetben ők is megtehetnék ugyanezt.
Ez a forgatókönyv már akkor is hatalmas botrányt kavarna, ha mindössze ez a két csapat lenne érintett az ügyben, de ez koránt sincs így. Amennyiben ugyanis a címvédő alakulatnál következetesek, akkor nemcsak a Red Bull, hanem a Ferrari, az Alpine és az Alfa Romeo, valamint valószínűleg az Alpha Tauri és a Haas eredményét is megóvják. Ez a névsor pedig lefedi az összes olyan istállót, amelynek autóját nem a Mercedes motorja hajtja.
Az Azeri Nagydíj programja
- 1. edzés: péntek 10:30-11:30
- 2. edzés: péntek 14:00-15:00
- 3. edzés: szombat 11:00-12:00
- időmérő: szombat 14:00-
- verseny: vasárnap 14:00-