Kiderült, miért nem tudták levenni Bottas autójának kerekét Monacóban

Forma-1, Monacói Nagydíj, Valtteri Bottas, Mercedes, kerékcsere
MONTE-CARLO, MONACO - MAY 23: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 makes a pitstop but his front right wheel is stuck on his car during the F1 Grand Prix of Monaco at Circuit de Monaco on May 23, 2021 in Monte-Carlo, Monaco. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes főstratégája részletesen elmagyarázta, mi ment félre Valtteri Bottas monacói kerékcseréje során. James Vowles elárulta, a kiesés egyik oka, hogy a finn pilóta nem pontosan állt be a helyére.

Drámaian alakult a Monacói Nagydíj Valtteri Bottas számára, ugyanis a Mercedes versenyzője a rajttól kezdve tartotta a 2. helyet, ám a bokszkiállása igencsak balul sült el. A felvételeken annyi látszott, hogy a jobb első kereket nem tudják levenni, azóta pedig arra is fény derült, hogy a kerékanyával volt gond.

Középen található a kerékanya, a Mercedes szerelője egy ilyen alkatrészt nem tudott eltávolítani Monacóban Forrás: DPPI via AFP/Florent Gooden

A címvédő istálló szokásos, futam utáni kérdezz-felelek videójában aztán James Vowles részletesen is kitért arra, hogy mi történt az azt követő másodpercekben, hogy Bottas megállt a bokszutcában. A Mercedes főstratégája általánosságban annyit mondott, hogy az egész folyamat csupán másfél másodperc, ezalatt eltávolítják a régi anyát, kicserélik a kereket, majd felteszik az újat. A brit szakember kiemelte, hogy

a legkisebb hiba is lelassítja a folyamatot, „katasztrofális esetben” pedig ez a következmény.

Vowles aztán lépésről lépésre elmagyarázta, mi történik a kerékanyával egy bokszkiállás alatt. „A kerékanya, amit mi »fogolynak« nevezünk, a keréken és a gumin belül található, vagyis az abronccsal együtt jön le [az autóról]” – kezdte.

Vowles részben meg is mutatta, hogy miről beszél, hiszen egy ilyen alkatrészt fogott a kezében. Külön felhívta a figyelmet a barázdás felületre, ahova a szerelő a kerékpisztolyt illeszti, amikor le akarja venni az anyát, majd magát a kereket.

„Amikor a pisztoly csatlakozik és eltávolítja a kerékanyát, akkor az meglazul, és a kerék lejön az autóról – magyarázta. – Ez az, amire általában számítunk. Ennek az anyának olyan szinten kell az autóhoz rögzítenie a kereket, hogy a féktávok során és az oldalirányból érkező 5 G-s terheléseknek is ellenálljon.

A 41 éves szakember kiemelte, hogy a pisztoly akkora erőt képes kifejteni, hogy a szerelőknek ellen kell tartaniuk annak érdekében, hogy a talajon maradjanak, és ne forgassa meg őket is az eszköz, ami a kerékanyát 4-5, kalapálásra hasonlító erőhatás után lazítja meg. Legalábbis normális esetben, ám Bottas kiállásánál nem ez volt a helyzet, aminek részben az volt az oka, hogy a finn versenyző nem pontosan a helyén parkolt le.

„Az történt, hogy egy kicsit szögletesen álltunk be, szóval a pisztoly is kissé szögletesen kapcsolódott a kerékanyához, ennek következtében pedig ahelyett, hogy a terhelés eloszlott volna a kerékanyán, csak egy kis részét érte, letépve ezzel a teljes fémfelületet – mondta. – Emiatt pedig továbbra is a helyén volt, és nem tudtuk leszedni.”

A Mercedes csak a brackley-i központjában tudta levenni Bottas kerekét

Az anya annyira megsérült, hogy a szerelők a helyszínen egyáltalán nem tudták eltávolítani a gumit a kocsiról. Ezt végül csak napokkal később, a brackley-i gyárban tudták megtenni, amit meg is örökítettek a nyilvánosság számára.