Társoldalunk:

Szándékosság nélkül is veszélyben lehet Leclerc monacói pole-ja

2021.05.22. 18:23

Az F1-ben érdekeltek nem hiszik, hogy Charles Leclerc szándékosan törte össze az autóját a Monacói Nagydíj időmérője végén azért, hogy bebiztosítsa a pole pozícióját. Egyelőre nem tudni, hogy az autóját sikerül-e büntetés nélkül megjavítani.

Charles Leclerc balesete zárta a Monacói Nagydíj időmérőjét, a Ferrari versenyzője az utolsó mért köre során az uszodánál a falnak ütközött, ezért le kellett állítani az edzést, így az ellenfelei sem tudtak már javítani. Leclerc korábban a leggyorsabb kört futotta, Max Verstappennek és Valtteri Bottasnak lett volna esélye arra, hogy felülmúlja a monacói pilóta eredményét, erre azonban a piros zászló miatt már nem volt lehetőségük.

Leclerc az autója nélkül ért vissza a bokszutcába az időmérő végén - GalériaForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Clive Rose

A helyzet emlékeztetett Michael Schumacher 2016-os és Nico Rosberg 2014-es esetére, mindkét alkalommal az élen álló pilóta miatt nem tudtak mért köröket teljesíteni az ellenfelek. Schumachert megbüntették, Rosberg megtarthatta a pole pozíciót, a Mercedes pilótája meg is nyerte a versenyt.

A korábbi példákkal ellentétben Leclerc összetörte a Ferrarit, és a cikk írásakor még nem tudni, hogy a csapat a sebességváltó cseréje nélkül meg tudja-e javítani az autót. Amennyiben nem, Leclerc-t automatikusan hátrasorolják, az ellenfelek részben ezért nem hiszik, hogy a monacói pilóta szándékosan ment a falnak az utolsó percek során.

„Egy ilyen baleset valós veszélyt jelent, ha ki kell cserélni a sebességváltót, akkor tíz hellyel hátrasorolják – utalt Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke tévesen az öthelyes rajtbüntetésre a Sky Sports műsorában. – Nem csupán apró súrolás volt, hanem rendesen összetörte” – mutatott rá az osztrák üzletember.

A csatorna szakértőjeként dolgozó Nico Rosberg rögtön rámutatott, hogy Leclerc balesete nagyon hasonlított Nicholas Latifi délelőtti ütközésére, a kanadai pilóta kapcsán a Williams a sebességváltó cseréje nélkül is meg tudta javítani az autót, a Ferrarinál ebben nem voltak biztosak az időmérő után.

„Igen, aggódunk, de ellenőriznünk kell, még túl korai erről beszélni. Hagyjuk a szerelőket és a mérnököket, hogy megvizsgálják a sebességváltót a következő órák során” – jelentette ki Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke közvetlenül az időmérő edzés után.

A The-Race.com újságírója, Scott Mitchell az időmérő utáni sajtótájékoztatón rámutatott arra, hogy baleset okozása esetén az IndyCarban törlik az érintett legjobb két körét, az első három helyezett versenyző viszont úgy vélte, ez a Forma-1-ben nem lenne helyes, ezáltal lényegében védelmükbe vették Leclerc-t.

„Szerintem van különbség aközött, hogy valaki hibázik vagy szándékosan tesz ilyet. Más lenne a sztori, ha Charles leparkolt volna egy törött első szárnnyal. Megcsípte a falat, aztán ott landolt, ahol már én is kétszer megtettem – utalt Max Verstappen a saját korábbi baleseteire. – Ez egyszerűen balszerencsés, kár, hogy nem volt meg az utolsó lehetőségem, de ilyen az élet. Nem hiszem, hogy a jövőben törölni kéne a köröket ilyen esetben. Nem lenne sportszerű, mindannyian nagyon igyekszünk és a határon autózva könnyű hibázni.”

Leclerc autója a becsapódás után - GalériaForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Clive Rose

A szabályokon Valtteri Bottas sem változtatna, szerinte egyszerűen balszerencsés helyzet volt, hogy Leclerc számára rosszkor szenvedett balesetet. Természetesen a monacói pilóta is tagadta, hogy direkt ment volna a falnak a kulcsfontosságú pillanatban.

„Megértem, hogy ez miért merül fel, de az biztos, hogy ha direkt csináltam volna, akkor kissé kevésbé keményen mentem volna a falnak. Nyilvánvalóan nem volt szándékos. A határon autóztam. Most az autó hátulja miatt aggódom, remélem, hogy rendben van, nem úgy néz ki, de várjuk ki a végét. Ahogy Max is mondta, egy városi pályán előfordulnak hibák. Más kérdés, ha szándékos a tett, de szerintem ez most elég egyértelmű.”

Leclerc a sajtótájékoztatón elismerte, vegyes érzései vannak, mert még nem tudja, pontosan milyen pozícióból rajtolhat a vasárnapi futamon. „Ez az autó sérüléseitől függ. Nagyon remélem, hogy nem érte akkora kár, hogy az utolsó helyről kell indulni, ha ez a helyzet, akkor hihetetlenül boldog leszek a baleset előtt történtek miatt. Az utolsó köröm nem indult jól és az utolsó szektorból próbáltam egy kicsit többet kihozni, de nyilvánvalóan túl sok időt próbáltam behozni. Túl sok volt. Hozzáértem a szalagkorláthoz a belső íven, aztán egyenesen a falnak mentem. Kár a végéért, nagyon nehéz volt kezelni az edzést, mert a Q2-után nagyon lelkes voltam, látva, hogy van esélyem a pole pozícióra. Lenyugodtam, futottam egy remek kört az első Q3-as etap során, aztán történt, ami történt.”  

Leclerc bizakodhat, a Ferrari elsőre nem talált hibát

A Ferrari szombat este a Twitteren közölte, hogy az első vizsgálatok alapján úgy tűnik, Leclerc autójának sebességváltója nem sérült meg komolyabban, de csak vasárnap délelőtt döntik el, hogy Leclerc autójába beszerelnek-e egy új egységet.

Binotto kijelentette, nem akarnak kockáztatni, inkább a biztos pontszerzésre törekednek. „Számunkra egy ilyen jó időmérő után az a fontos, hogy próbáljuk a lehető legtöbb pontot gyűjteni a bajnokságban és ehhez nyilvánvalóan be kell fejezni a versenyt.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK