Társoldalunk:

A Mercedes óvással fenyeget, a Red Bull szerint viszont ők sem különbek

2021.05.22. 10:16

Fokozódik a vita a hajlékony hátsó szárnyak miatt a Forma-1-ben. A Mercedes csapatfőnöke úgy látja, hogy a többek között a Red Bull által is használt, szerintük szabálytalan elem miatt akár óvhatnak is, a rivális szerint viszont a címvédő istállónak is van hajlékony aerodinamikai eleme, ami ráadásul még nagyobb hatással is van a teljesítményre, mint az ő hátsó szárnyuk.

A Monacói Nagydíj hétvégéje során a hajlékony hátsó szárnyak uralják a pályán kívüli történéseket. Mint korábban beszámoltunk róla, az FIA a Spanyol Nagydíj után szigorított a hátsó szárnyak hajlékonyságának ellenőrzésén, de az új tesztek csak a Francia Nagydíjtól lépnek érvénybe, azaz Monacóban és Bakuban még minden marad a régiben. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint ez a döntés zavaros helyzetet eredményezhet és utat adhat az óvásoknak. A címvédő istálló legnagyobb riválisa szerint viszont az egész ügy fel lett nagyítva, miközben ha az autó más területét vizsgálnák, a Mercedes is bajban lenne.

A Red Bull hátsó szárnya a Spanyol Nagydíjon került a figyelem középpontjábaForrás: Formula 1 via Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke után Toto Wolff is felszólalt amiatt, hogy az FIA négyhetes átfutási időt adott a csapatoknak (nemcsak a Red Bull, hanem több másik istálló, köztük a Ferrari is hajlékony hátsó szárnyat használ) a hátsó szárnyuk megerősítésére, amelynek majd csak a Francia Nagydíjtól kezdve kell kiállnia az új terheléses tesztet.

Wolff szerint a pontosítást tartalmazó technikai direktívában egyértelműen leszögezték, hogy ezek a szárnyak túlságosan hajlékonyak, ezért nem felelnek meg a szabályoknak,

azzal azonban, hogy az ezt ellenőrző szigorúbb tesztekig két versenyt is teljesítenek a csapatok, zavaros vizekre tévedhetnek.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

„A szigorítás bevezetése jogilag légüres térbe helyez minket, és nyitva hagyja az ajtót az óvások előtt – jelentette ki az osztrák üzletember. – Nemcsak mi, hanem valószínűleg még két másik csapat is érintett, talán több is. Egy óvás pedig nyilván a Nemzetközi Fellebviteli Bíróságra kerülhet. Mindez zavaros helyzetet szülhet és hetekbe telhet, mire döntés születik. Nem kellene ilyen szituációba kerülnünk, amikor van négy hetünk addig a versenyig, amely a leginkább releváns a versenynaptárban a hajlékony hátsó szárnyak szempontjából."

A Mercedes attól tart, hogy a Red Bull Bakuban nagy előnyben lehet a hajlékony hátsó szárnyávalForrás: Dan Istitene/Getty Images

A Mercedes mellett a McLaren az a csapat, amely kijelentette, hogy az ő szárnyuk jelenleg is elég merev, a másik két istálló pedig a Williams és az Aston Martin lehet, amelynek nem kell megerősítenie az elemet.

Wolff egyébként bizonyos helyzetben megértené, hogy nem egyik versenyről a másikra kell módosítani, a négy hetet azonban túl soknak tartja, miközben a monacói futamot követő, gyors egyenesekkel tarkított Bakuban többet profitálhatnak a hajlékony szárnyat használó csapatok, mint máshol. „Világos, hogy ha egymást követő héten van verseny, vagy akár csak két hét van a következőig, akkor az mindenkinek túl kevés idő az alkalmazkodáshoz, az viszont érthetetlen, hogy négy hét alatt nem lehet megerősíteni a hátsó szárnyakat arra a pályára, amelyen valószínűleg a legnagyobb előnyt jelenti, ha valakinek hajlékony szárnya van. Ez a senki földjére vezet minket, mivel a technikai direktíva kimondta, hogy egyes csapatok szárnyának túlzott a mozgása. Ezért azok a csapatok, akik ilyen szárnyat használnak, megóvhatók."

A Red Bull állítja, nem tud csak úgy egyik napról a másikra módosítani az autójánForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Christian Hornert is megkérdezték arról, hogy szerinte miért szükséges ilyen sokáig várni, mire ő elmondta, hogy nem lehet egyszerűen csak úgy megerősíteni a szárnyat, mivel mint egy F1-es autón minden, ez is mindennel összhangban dolgozik, ezért időbe telik nekik kiszámolni a megoldást.Amikor szabályváltozás történik, akkor kell lennie átfutási időnek. Az ember nem tud a semmiből új elemeket varázsolni. Szerintem ha például megváltoztatnák az első szárnyra vonatkozó teszteket ezen a héten, az minden egyes csapatot érintene. Egyeseket jobban, mint másokat. Úgyhogy lennie kell átfutási időnek. Nem számíthatunk arra, hogy egyik napról a másikra elővarázsolunk új alkatrészeket a felmerülő költségek mellett. Az autónk megfelel az elmúlt 18 hónapban érvényben levő szabályoknak, aztán megváltoztatják a tesztet vagy a szabályt, a módosításra pedig időt kell hagyni" – mondta a Red Bull csapatfőnöke.

Egyetértett ezzel Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke is. „Bármi is történik, ez a megszokott folyamat része az F1-ben. Mindenki igyekszik kitolni a határokat, az FIA pedig igyekezett tisztázni a szabályokat. Biztos vagyok benne, hogy az FIA behatóan ellenőrizte, hogy mi volt a helyes és mi nem, és a dátum meghatározásához kielemezték a helyzetet. Én teljes mértékben megbízom bennük – jelentette ki a svájci-olasz szakember. – Ferrariként örülünk a tisztázásnak, amihez nekünk és mindenki másnak is alkalmazkodnia kell. Az időpontot tekintve tiszteletben kell tartanunk az FIA döntését, mert biztos vagyok benne, hogy a legnagyobb körültekintéssel hozták meg."

A Ferrarinak is hajlik a hátsó szárnyaForrás: AFP/Valery Hache

A Red Bull a Mercedes első szárnyára mutogat

Természetesen amellett, hogy az átfutási idő szükségességét hangsúlyozta, Christian Horner visszavágott a Mercedesnek, érvei pedig eléggé meggyőzőek voltak. A Red Bull csapatfőnöke először is megjegyezte, hogy „nyilvánvaló okokból fel lett nagyítva" ez az egész ügy, majd nevetségesnek titulálta Lewis Hamilton azon kijelentését, hogy Bakuban 6 tizedet nyerhet a Red Bull a hajlékony szárnyának köszönhetően (a Mercedes világbajnoka valószínűleg továbbra sincs tisztában vele, hogy Barcelonában a Red Bull nem csak a hajlékony szárnyának köszönhetően gyorsult nagyot péntekről szombatra az egyenesekben, hanem azért, mert a pénteki szárnya nagy leszorítóerős változat volt). Horner szerint már az is meglepő lenne, ha akárcsak 1 tizedet is jelentene nekik körönként a szárny hajlása.

Az imolai futamon Valtteri Bottas autóján elhelyezett fedélzeti kamera remekül megmutatja, hogy miről beszélt Horner: míg a célegyenesre vezető kanyarból kigyorsítva (alacsony sebességnél) meredeken állnak a légterelő elemek Bottas W12-esének első szárnyán, addig a célegyenes végére a menetszél jócskán lejjebb nyomja azokat, ezzel pedig csökken az autó légellenállása és nő a sebessége az egyenesben

A csapatfőnök emellett pedig reagált a Wolff által előszeretettel emlegetett szabálypontra, amely kimondja, hogy nem lehet mozgó aerodinamikai elem az autókon. Horner úgy látja, hogy ez sem a Mercedes, sem a mezőny egyetlen autója esetében nem valósul meg, ráadásul a Mercedesen például az első szárny hajlik látványos mértékben, aminek még nagyobb hatása is lehet a teljesítményre, mint a hátsó szárny hajlékonyságának.

„Jelenleg nagy figyelem irányul az autók hátsó részére, de biztos vagyok benne, hogy kellő időben ez a figyelem más területekre is rá fog irányulni és más csapatok is vizsgálat alá kerülnek" – tett egyértelmű célzást Horner.

Elég csak megnézni a versenytársunk imolai fedélzeti kamerás felvételeit, amelyen világosan látszik, hogy ott egy hajlékony aerodinamikai elem. És mint tudjuk, az első szárny sokkal érzékenyebb területe az autónak, mint a hátsó. Válasszuk ki az autót egy részét, ami elkerülhetetlenül mozogni fog, az FIA-nak pedig természetesen nagyon nehéz ezt ellenőriznie. Ezért fejlesztik folyamatosan ezeket az ellenőrzéseket és folyamatokat, amelyeknek aztán minden csapatnak meg kell felelnie.”

A Mercedesnek a hátsó szárnya nem, az első viszont hajlik, mint feltételezhetően az összes többi csapatnak is, a kérdés csak az, hogy kinek milyen mértékbenForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Clive Rose

„Tévedés lenne azt hinni, hogy mindenkinek minden aerodinamikai felülete teljesen merev. Egyetlen autó esetében sem ez a helyzet, ezt szemmel is lehet látni. – jelentette ki Horner. – Az ember a szabályok szerint építi az autóját, ami átmegy az FIA összes tesztjén, és ez a döntő. De most csak az autók egyetlen komponensét nézzük, miközben ha a kamera a másik irányba mutatna a riválisunk autóján, akkor ugyanezt a párbeszédet le lehetne folytatni."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK