Vágólapra másolva!
Az első négy verseny után az Aston Martin nem azt a sikertörténetet írja, amire a gyártó mecénásai számítottak. Egyre több a negatív hang a csapat körül és a szabályokkal is szélmalomharcot vívnak.

Ha volt csapat, ami nagy lendülettel készült a 2021-es szezonra, az az Aston Martin volt, ennek ellenére az első négy verseny alatt a hőskör nem éppen kiemelkedő eredményeit sem sikerült felülmúlni. Ez persze megbocsátható lenne, de a silverstone-i istálló a tőkeinjekció, a mindent megnyerő Mercedestől származó technológia és a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel tapasztalatával sem tud pontokat szerezni, Lance Strollnak is csupán néhány lepattanó jött össze.

Megnyerő az új arculat és a Mercedesre emlékeztető autó, de az építőkockák egyelőre nem állnak össze Forrás: Motorsport Images/Glenn Dunbar

Azt nemrég egy külön cikkben elemeztük, hogy milyen nehéz helyzetben vannak idén a csapatot váltó pilóták, de Vettel még közülük sem tűnik ki a szereplésével, igaz, ebben technikai problémák és az autó általános koncepciója körüli visszásságok is szerepet játszanak. Az biztos, hogy

az AMR21-es nem az az autó lett, amit a csapatnál reméltek, de a vezetés még mindig a tagadás fázisában jár.

Bár többen is vitatják ezt (például a McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl is), úgy tűnik, az idei aerodinamikai szabályok valóban az alacsony padlószögű autóknak ártottak inkább. A Mercedes és az arról lemásolt Aston Martin (tavaly Racing Point) is ezt a filozófiát követi, Otmar Szafnauer csapatfőnök szerint már előre szóltak, hogy őket a többieknél nagyobb hátrány éri.

„Sok-sok évig magas padlószögű autót fejlesztettünk és mi vagyunk az egyetlenek, akik átváltottak az alacsony padlószögű filozófiára. Házon belül megvan a tapasztalatunk és a képességünk, hogy a CFD és a szélcsatorna segítségével megvizsgáljuk, hogy ez az egyiknek vagy a másiknak árt jobban. Tavaly augusztusban pontosan ezt hoztuk szóba és szerintem bebizonyosodott, hogy igazunk volt.”

Szafnauer rámutatott, hogy a Portugál Nagydíj során Lewis Hamilton a teljes versenytávon nettó 30 másodpercet vesztett Max Verstappenhez képest

a tavalyi versennyel összehasonlítva, és úgy vélte, ez az Aston Martinra is igaz, az időmérős és a versenytempó tekintetében is. Elárulta, javasoltak más megoldásokat is az autók lassítására, például a hátsó szárnyak méretének csökkentését, de ezek nem valósultak meg. A román származású amerikai csapatfőnök továbbra is kifogásolja, hogy álláspontja szerint nem az istállók képviselői mondták ki a végső szót a módosítások ügyében.

A Mercedes és az Aston Martin is vesztett a versenyképességéből, de a címvédőnek ez belefért Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

„A szabályok megváltoztak, megszavaztuk” – mondta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az FIA barcelonai sajtótájékoztatóján, majd Szafnauer rögtön pontosított: „Csak a jegyzőkönyv kedvéért, nem szavaztuk meg. A biztonságra hivatkozva vezették ezt be, egyoldalúan” – szögezte le. Erre Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke megemlítette, hogy a technikai munkacsoportban igenis volt szavazás a padlólemezek méretének csökkentéséről.

„A technikai munkacsoportban hárman ellene szavaztak és ez csak egy indikatív voksolás volt. A technikai munkacsoportnak nincs is szavazati joga. Ez csak egy szándéknyilatkozat volt, de aztán a biztonságra hivatkozva egyébként is bevezették. Ezt csak a pontosság kedvéért mondom” – nyomatékosított Szafnauer.

Az Aston Martin tehát azt kifogásolja, hogy hiába jelezték, az FIA a gumik biztonságára hivatkozva jogszerűen, de akkor is erőből átnyomta a padlólemezek visszavágására vonatkozó szabálymódosítást. Szafnauer szerint ezt megvitatták a szövetség képviselőivel, az egyeztetések „már szinte véget értek” már értik a folyamatot, és próbálják az idei autóval ledolgozni a hátrányukat.

Úgy tűnhet, hogy az Aston Martinnak csak savanyú a szőlő,

de a már mezőnyön kívüli Romain Grosjean is arról számolt be az F1 hivatalos podcastjában a Beyond the Gridben, hogy az idei szabályokkal valóban a Mercedest vették célkeresztbe, és ebből következhet az is, hogy Toto Wolff szavaival élve az Aston Martin csak járulékos veszteség.

Vettel négy versenyhétvége során még pontot sem szerzett, a csapatot váltó, rutinos versenyzők között ő az egyetlen, aki még 0 ponttal szerepel Forrás: Motorsport Images/Mark Sutton

„Ez már eléggé nyilvános, úgyhogy elmondhatom, a szabályokat úgy írták meg, hogy lelassítsák a Mercedest. Ez mindent összevetve jó dolog, mert nagyszerű látni az idei küzdelmet az élen. Az autók kissé idegesebbek, nehezebb uralni őket, nem is feltétlenül a lassabbakat, hanem az élcsapatok autóit, mert azoktól megszoktuk, hogy nagyon stabilak. Kicsit többet csúszkálnak, de ez nagyon látványos.”

Kiábrándultak a mérnökök?

A sporteredményektől egy pillanatra eltekintve az Aston Martin körül csupa pozitív fejlemény történt: erős hátterű tulajdonos érkezett, bővül a csapat létszáma, egy autógyár márkaneve állt mögéjük, új gyár épül, leigazoltak egy négyszeres világbajnokot, de a korábban szintén silverstone-ban dolgozó egykori csapatfőnök, Colin Kolles szerint nem ilyen a hangulat.

Szafnauer védi az Aston Martin érdekeit, Stroll megreformálta a csapat működését Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

„Hihetetlenül demoralizáltak és a levegőben lógnak. Nagy az elégedetlenség most a csapatnál” – nyilatkozta a német Sport1-nak. Szerinte ennek az az oka, hogy bár a Jordan-, Midland-, Spyker- és Force India korszakban mindig kicsi volt a költségvetés, a mérnökök fejlődhettek és hatékony, innovatív megoldásokat találtak ki, most viszont le kellett másolniuk a Mercedest.

– szögezte le. – A mérnökök igazából egy másmilyen autót akartak építeni, olyat, aminek a Red Bullhoz hasonlóan meredeken emelkedik a hátulja, mert a csapat évek óta ezt a filozófiát követve készítette az autóit. Stroll viszont egy Mercedes-másolatot akart, mert úgy tűnt, hogy ez a legkönnyebb út a céljai eléréséhez.”

Kolles korábban több kínos ügybe is belekeveredett, egyebek mellett zsarolni próbálta Toto Wolffot is, így nem meglepő, hogy az osztrák üzletember ezúttal is képbe került. Kolles szerint Stroll egyszerűen „megvett mindent Wolfftól” a saját csapata számára.

A Force India/Racing Point 2019-ig magas padlószögű autókat épített Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Nem ez volt az egyetlen negatív sztori a csapattal kapcsolatban, Imolában felmerült, hogy Szafnauer állása veszélybe kerülhet, de az érintett maga a Daily Mail kérdésére tagadta, hogy fejvadászok keresnének jelölteket a helyére. „Én vagyok a csapatfőnök és az ügyvezető igazgató, és én nem alkalmaztam fejvadászt, hogy ezt megtegye” – zárta rövidre a kérdést.

A többi újságíróhoz hasonlóan a paddockból még mindig kitiltott, de a versenyekre azért személyesen elutazó szakblogger, Joe Saward szerint hamis híresztelés volt, hogy Szafnauer leváltásáról pletykáltak, ehelyett ez „úgy tűnik, egy másik csapat bosszúja volt, ami nem tudta meggyőzni a Cognizantot, hogy csatlakozzon hozzájuk, mielőtt aláírtak az Aston Martinnal.”

A vártnál hosszabb lehet az út, mire az Aston Martin legalább a középmezőny élére kerül Forrás: Motorsport Images/Steven Tee

Látva, hogy az Aston Martin jogelődje, a Racing Point tavaly alaposan kihúzta a gyufát a csapatoknál és idén is megy a kötélhúzás a szabályváltozások következményei miatt, nem meglepő, hogy az üzleti színteret is belekeverve több szinten zajlik az acsarkodás az istállók között, és úgy tűnik, erre csak egy jó válasz van: önerőből sikeres csapatot és autót építeni.

Ez idén már biztosan nem aktuális, az Aston Martin a Mercedestől örökölt technológiával és „filozófiával” teljesíti az idei szezont, várhatóan az 5-7. helyért csatázva, a nagy megmérettetés jövőre esedékes, amikor az ideinél jóval átfogóbb szabálymódosítások miatt ismét önállósodni kell, és hagyni, hogy kiteljesedhessenek az istálló saját mérnökei.