Az F1 is figyeli a Szuperliga fejleményeit, de nem tartanak lázadástól

Forma-1, Portugál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Alpine, McLaren, Ferrari, mezőny
PORTIMAO, PORTUGAL - MAY 02: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda leads a line of cars during the F1 Grand Prix of Portugal at Autodromo Internacional Do Algarve on May 02, 2021 in Portimao, Portugal. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Forma-1-et is működtető Liberty Media vezérigazgatója szerint a vállalat tiszteletet érdemel, mert bevezették a költségplafont a sportágban és rendezték a viszonyukat a csapatokkal.

Megrázta a sportvilágot, hogy a leghíresebb európai labdarúgó klubok bejelentették, hogy önálló tornát hoznának létre Szuperliga néven, de az UEFA, a szurkolók és a kormányzatok haragja egyelőre lesöpörte a tervet. Hasonló próbálkozások korábban a Forma-1-ben és az IndyCarban is voltak, utóbbi alaposan meg is szenvedte a viszályt, de az F1 irányítói jelenleg nem tartanak ilyen fenyegetéstől.

Nem tartanak attól, hogy szétszakadna az F1 Forrás: Formula 1 via Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

„Nagy érdeklődéssel fogadjuk a Szuperligát, mert mielőtt beszálltunk a Forma-1-be, volt szó elszakadásról, de az nem valósult meg” – nyilatkozta Greg Maffei, a Liberty Media vezérigazgatója, aki az F1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali felettese. Domenicali maga is képben van, hiszen a 2009-es FOTA-bajnokság bejelentésében ő is részt vett a Ferrari csapatfőnökeként.

Maffei elmondta, magabiztosak azzal kapcsolatban, hogy megértették az elszakadási kísérlet mögötti motivációt

és „a Forma-1-ben nagyjából kizárhatjuk ezt a lehetőséget.” Ennek az alapja, hogy a jelenleg érvényben lévő kereskedelmi megállapodások szerint a csapatok nem indulhatnak hasonló jellegű sorozatokban, viszont március 1-ig minden évben jelezhetik, ha ki akarnak szállni az F1-ből.

Ez azt jelenti, hogy némi „felmondási idővel” elvileg lehetséges lenne rivális sorozatot indítani, de Maffei szerint az előző elnök-vezérigazgató, Chase Carey munkájának köszönhetően rendezték a kapcsolatot a csapatokkal, még úgy is, hogy

saját elmondása szerint az F1-ben „buta amerikaiaknak” tartották őket, amikor megpróbálták bevezetni a költségplafon intézményét.

„Chase lenyűgöző munkát végzett, megváltoztatta a hangnemet és a sportágat a helyes irányba állította, valamint mindenekelőtt rendezte a Concorde szerződést és a költségplafont” – méltatta Maffei a honfitársát, aki ügyvezetői jogkör nélküli elnökként továbbra is „értékes” munkát végez. Maffei harcosnak nevezte Carey-t, aki megszelídítette a „makacs” F1-es csapatokat.

Carey és Maffei a 2022-es Miami Nagydíj bejelentése alkalmával készített képen, a másik oldalon Tom Garfinkel, a verseny promótere és Domenicali látható Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

„Bernie Ecclestone hozta létre a terméket és hihetetlen elismerést érdemel ezért, de nem volt hosszútávú víziója, és nagyon civakodó viszony alakult ki a promóterek és az F1, a jogtulajdonos, vagyis közöttünk. Ugyanígy kötekedés ment a csapatok és az F1, vagyis köztünk.”

„Ez teljesen megváltozott, sokkal másabb lett, közös ökoszisztémát alkotva építünk dolgokat, és Chase képes volt összehozni az új Concorde szerződést, ami hatalmas vívmány a korábbiakhoz képest” – méltatta Maffei a tavalyi év végén leköszönt exelnököt egy tőzsdei elemzőknek tartott konferenciabeszélgetésen.