Társoldalunk:

A sajtóban veszett össze a Ferrari és a Mercedes csapatfőnöke

2021.05.05. 09:32

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke megkérdőjelezte Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének szavait, mire utóbbi indulatosan reagált, mondván el sem tudja hinni, hogy kollégája azt mondta, amit.

Jelentős múltra tekint vissza Toto Wolff, a Mercedes, és Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnökének kapcsolata, amely a tavaly év elején kirobbant motorbotrány után mérgesedett el igazán. Az osztrák üzletember többször bírálta nyilvánosan a svájci olaszt és nem egyszer marhaságnak nevezte a szavait, miközben azt is kijelentette, hogy vannak olyan emberek az F1-es paddockban, akik örökre elveszítették a tiszteletét a tisztességtelen viselkedésükkel. Nem nehéz kitalálni, hogy az egyik ilyen személy Binotto, aki most ismét felhúzta Wolffot.

Wolff és Binotto még 2019-benForrás: Picture-Alliance/AFP

A csapatok vezetői nemrég az F1-es bizottság ülésének keretén belül tanácskoztak, ezen az ülésen pedig az idei szezontól életbe léptetett, első évében 145, másodikban 140, harmadikban pedig 135 millió dollárban meghatározott költségplafonnal kapcsolatos büntetési tételek is szóba kerültek.

Wolff elmondása szerint a legtöbb istálló azt szeretné, hogy ha valamelyik csapat pénzügyi szabályszegést követ el, és mondjuk túllépi az éves limitet, akkor az ne csak pénzbüntetést kapjon, hanem valamilyen, az eredményeivel kapcsolatos szankció is érje.

Ez a leginkább pontlevonást jelenthet. A Mercedes csapatfőnöke azonban szomorúan tapasztalta, hogy három istálló nem így gondolja.

„Csapatok egy nagy csoportja, tízből hét istálló arra szavazott, hogy legyenek a sportszabályzatba foglalt büntetések a költségplafon megsértésére vonatkozóan, mivel jelenleg csak pénzügyi büntetések vannak. Három csapat azonban ez ellen szavazott, mondván a pénzügyi büntetést vállalják, a sportszabályzatba foglaltat azonban nem. Ez egy kicsit furcsa. Arra a kompromisszumra jutottunk, hogy meg kell értenünk, miért van ez, és mely szabályokat nem érzik teljesnek vagy kényelmetlennek."

A Ferrari volt az egyik nemmel szavazó istállóForrás: Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Wolff elmondta, hogy néhány hetet adtak maguknak arra, hogy tisztázzák a helyzetet és remélhetőleg ezután mindenki megérti majd, hogy „a büntetések terén a pénzügyi szabályok áthágására ugyanúgy kellene tekinteni, mint a technikai kihágásokra."

Amikor azonban Mattia Binottót szembesítették Wolff szavaival, a Ferrari csapatfőnöke úgy tett, mint aki egyáltalán nem érti, hogy kollégája miről beszélt. „Biztos vagyok benne, hogy Totót rosszul idézték, mivel ő is ott volt az F1-es bizottság ülésén és tudja, hogy a párbeszéd nem így zajlott" – kontrázott Binotto, majd kijelentette, hogy a Wolff által szorgalmazott büntetések már benne vannak a pénzügyi szabályzatban, amelyeket a Ferrari is megszavazott 2019-ben.

A Ferrari csapatfőnöke szerint az F1-es bizottság ülésén ráadásul nem is arról szavaztak, amit mercedeses kollégája állított,

hanem arról, hogy milyen lépéseket kell tenni akkor, ha a költségplafon betartását dokumentáló és bizonyító papírmunkában találnak valamilyen hibát. „Amit megvitattunk a találkozón, miközben formális szavazás nem is volt napirenden ebben a kérdésben, az csak a lehetséges procedurális szabálysértésekre vonatkozott. Az olyan hibákra, amelyek felmerülhetnek a tranzakciókról szóló jelentésekben. A pénzügyi szabályokkal kapcsolatos pénzügyi büntetésekről pedig már megegyeztünk."

A topcsapatoknak nagy nehézséget jelent alkalmazkodni a költségplafonhoz és mostantól minden fillért beosztaniForrás: AFP/Patricia De Melo Moreira

Binotto utóbbi mondatával arra utalt, hogy valamilyen komoly szabálysértés esetén természetesen lenne következménye a dolognak, amit egyébként a költségplafon bevezetésekor az F1 is hangoztatott. Azaz ha mondjuk a szabályok szándékos kijátszásán kapnak valakit, akkor adott esetben akár a teljes szezonból is kizárhatják a csapatot. Mindannyian egyetértünk abban, hogy komoly kihágás esetén lennie kell a sportoldalt érintő büntetésnek is, de mi és mások is úgy hisszük, hogy először szükséges tisztázni minden felmerülő kételyt az irányelvekkel kapcsolatban – ecsetelte az olasz. – Ez egy olyan feladat, amelynek mi és az FIA is részesei vagyunk, és reméljük, hogy a lehető leghamarabb teljesítjük is. Remélhetőleg ezek a tisztázások és az azt követő új szavazás a sportszabályzatba foglalt büntetésekről még májusban meg fog történni."

Binotto értetlenkedése és Wolff szavainak megkérdőjelezése („biztos vagyok benne, hogy rosszul idézték Totót") ezután igencsak felmérgelte a Mercedes csapatfőnökét, aki a Ferrari csapatfőnökének mondandójára indulatosan reagált és a lehető legkonkrétabban elmondta, hogy miként is nézett ki az erről zajló vita az F1 Commission legutóbbi ülésén.

Wolff nem volt elragadtatva attól, hogy hülyének néztékForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

„Szerintem Mattiának szelektív lehet az emlékezete, vagy nem volt ott azon a szavazáson, amelyiken én. Két szavazás volt. Kettő. Az emberek feltették a kezüket a levegőbe, és volt egy elektronikus szavazás. Az elektronikus szavazáson a Ferrari, a Toro Rosso és a Red Bull a sportszabályzatba foglalt büntetések ellen szavazott. Ez tény. Nem tudom, hogy mi az f-betűs szóról beszél. Talán meg kellene őt kérdezni újra. Ellenőrizzék le, amit nyilatkozott, mert el nem tudom képzelni, hogy azt mondta, nem volt szavazás, amikor kettő is volt! Egy elektronikus szavazás, majd azt követően egy olyan, amelynél mindannyian egy szobában voltunk" – fakadt ki az osztrák.

Binotto egyelőre nem reagált Wolff újabb nyilatkozatára, de legkésőbb a Spanyol Nagydíjon alighanem kénytelen lesz, így ott majd akár tovább folytatódhat a szócsata a két csapatfőnök között.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK