Társoldalunk:

Megint nüanszokon fog múlni a Mercedes és a Red Bull csatája

2021.05.01. 08:04

Az előző két versenyhez hasonlóan a Portugál Nagydíjon is szoros küzdelem várható Lewis Hamilton és Max Verstappen között, még Valtteri Bottas is jó eséllyel beleszólhat a győzelem sorsába. Gyenge az aszfalt tapadása, sok múlik majd a gumik előkészítésén és életben tartásán.

A pénteki portugáliai gyakorlások eredményei újabb izgalmas futamot vetítenek előre. A bajnokságban tavaly bemutatkozó pályán ilyenkor 6 tizedmásodperc volt a leggyorsabb Mercedes és a leggyorsabb rivális autója közt, most nyolc pilóta is ennél közelebb férkőzött a késő délután élen végző Lewis Hamiltonhoz.

Az eddigi két 2021-es hétvége természetesen valószínűsítette, hogy így lesz, és a várakozásoknak megfelelően Hamilton és Max Verstappen küzdelme látszik kibontakozni az élen. Az időmérő szimuláción bő 1 tized választotta el őket, de mindketten elsősorban a tapadás hiányáról beszéltek.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

„Megint nagyon feladja a leckét az aszfalt, borzasztóan csúszik" – mondta Verstappen arra utalva, hogy a tavaly lefektetett új réteg még mindig gyenge tapadást biztosít, hiába melegedett néha közel 40 fokra. Hamilton szerint kicsit javult a helyzet 2020 óta, de pénteken így is „nagy kihívás volt az autót a pályán tartani."

Túl kemények a gumik, szerintem a kínálat középső elemeiből kellett volna hozni, a C2-C3-C4 kombinációt.

Verstappen csapattársa, Sergio Pérez kifejtette, „roppant nehéz működésre bírni a gumikat ilyen körülmények között", és ez eltérő mértékben sújtja a pilótákat, hiszen egyesek könnyebben, mások nehezebben birkóznak meg a kihívással. A kvalifikáció kulcsfontosságúnak ígérkezik, ugyanis több okból problémásnak tűnik a futamon az előrelépés. Leginkább azért, mert a versenyszimulációkon sem jött ki nagy különbség az éllovasok közt.

Szoros időmérő várható

Szombaton sok múlik azon, ki rakja össze nyugodtabban a döntő kísérletét a kvalifikáción. A precizitás különösen fontos, a rövid körön könnyű tizedeket eldobni a dombok cseles, hol emelkedő, hol lejtő kanyarjaiban, főleg a viszonylag erős szélben. Elképzelhető, hogy a Mercedes két gyorskörrel fog próbálkozni, az ő autójukon a jelek szerint talán alkalmas lesz két lövésre a piros színű lágy (C3) keverék: Hamilton péntek délután a második gyorskörén alig több mint 1 tizeddel maradt el saját legjobbjától, jóllehet, Valtteri Bottas hátránya már a kör felénél a többszörösére hízott és a finn megszakította az újabb csúcstámadást.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Az éllovasok bizonyára megpróbálnak a közepes gumin továbbjutni a Q2-ből a Q3-ba, hogy a futamon egyetlen kerékcserére játszva a kemény keveréken teljesítsék majd a második etapot, de kérdés, a sűrűbb mezőnyben van-e mozgástér erre. Egyébként igencsak zűrösnek tűnik, hogy a bokszban elévágást lehessen végrehajtani: mint szó esett róla, nehéz felmelegíteni a gumit. Tavaly például Verstappen hiába váltott új közepes gumira a versenyen és haladt tiszta pályán, sokáig egyáltalán nem közeledett a kopottabb abroncsokon vezető Mercedesekhez.

A szezon egyik legrövidebb pályáján érdemes odafigyelni arra is a kvalifikáción, hogy amint Fernando Alonso rámutatott, lehet probléma a forgalommal. Mindkét 2021-es időmérőn akadt perpatvar abból (leginkább a sereghajtóknál), hogy egyesek a gyorskörre készülődés közben nem tartották be a protokollt és megelőzték az előttük haladót, különben nem értek volna fel időben a rajtvonalig. A nagy gumimelegítés közben számíthatunk újabb csetepatékra, feltartásokra.

Bottas bekavarhat az éllovasoknak

A versenyszimuláción a Mercedes a lágy és a közepes keveréket is használta, a Red Bull csak utóbbit; ez arra utal, hogy ők a közepes gumis továbbjutásra bazíroznak a Q2-ben. Valtteri Bottas megjegyezte, az a keverék „tűnik a legjobban működőnek."

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/Gabriel Bouys

A Mercedes pilótái 5-5 mért kört tettek meg a lágy gumin, eleinte Bottas, utána Hamilton ment gyorsabban, az értékelhető eredmények átlagában szinte egyformán végeztek (Bottas: 1:23.395, Hamilton: 1:24.415.). A közepes keverékre váltva a finnél volt az előny, de a csapat mérnöke, Andy Shovlin elárulta, hogy mindkét autó megsérült, és ez Hamilton problémáit felnagyította a hosszú etapon.

Az ábrán látható, hogy a két élcsapatot nüanszok választják el. Verstappen kivételével mindenkinél a lágy és a közepes gumis etap látható, a váltást a vékonyabb vonal jelzi. (Némelyik köridőt törölték a pálya kiszélesítése miatt, az egyszerűség kedvéért mi nem tettük meg ezt.)

A lágy keverék egyébként nem hullik szét, ha vigyáznak rá, Pierre Gasly 10, Esteban Ocon 12 kört pakolt beléjük, és az etap végén hasonló/jobb tempót diktáltak, mint az elején.

Izmosodott a Ferrari

A két élcsapat mögött történt egy kis kavarodás az erősorrendben a pénteki edzések alapján: az üldöző boly élére a Ferrari ugrott, amely egyik legjobb célba érését itt jegyezte tavaly, és a hosszú etapok eredményei is megerősítették a tabellán elfoglalt jó pozíciót (Carlos Sainz 4., Charles Leclerc 7. lett).

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Leclerc és Sainz a lágy keveréken a legyorsabbnak bizonyult a Mercedes párosa mögött körönként átlagosan 0,8 mp hátránnyal, a bolyban a McLarenre (Lando Norris) és az Alpha Taurira (Gasly) 3, illetve 7 tizedet vert. Gasly elismerte, hogy a bikások kisebbik csapata nem találja a ritmust. „Nem érződik annyira jónak a kocsi, este sok mindent kell kielemeznünk, hogy mivel fejlődhetünk. Egyelőre nem használtuk ki a lehetőségeinket. Az előző futamokhoz képest szenvedünk a lassú kanyarok féktávjain" – nyilatkozta.

Norris is attól tart, hogy a McLaren kiszorul a Q3-ból. „A balansz nem olyan kellemes, mint az előző hétvégéken, egyértelműen dolgoznunk kell, hogy a legjobb tíz között lássuk magunkat. Nehezebb a helyzet, mint vártuk."

Csendben meghúzódva viszont bitang jól ment Kimi Räikkönen, Alfa Romeójával szinte ugyanolyan átlagot futott a lágy gumin, mint Sainz.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Nem ment viszont olyan jól az Alpine a hosszú etapokon, mint a rövideken: Ocon vonala többnyire a többi fölé emelkedik, igaz, Fernando Alonso a közepes gumin 1:24 közepi átlagot jegyzett, hasonlót, mint Cunoda Juki az Alpha Taurival, illetve néhány tizeddel gyorsabb volt az Aston Martinoknál.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK