Társoldalunk:

A Williams nem hagyott elég időt volt technikai igazgatójának az újjáépítésre

2021.04.28. 19:29

Paddy Lowe, a Williams korábbi technikai főigazgatója finoman, de egyértelműen világított rá, hogy miért nem tudta sikerre vezetni az évek óta a mezőny végén szenvedő, egykor szebb napokat látott istállót. Az összesen hét világbajnoki címet nyerő szakember elmondta, F1-es pályafutása minden évét élvezte, kivéve az utolsó kettőt, amelyet a Williamsnél töltött.

Először szólalt meg Williamstől való, barátinak semmiképpen sem nevezhető távozásáról Paddy Lowe, a grove-i istálló korábbi technikai főigazgatója. A 2014 és 2016 között a Mercedesnél vezető beosztásban dolgozó, az abban az időszakban nyert mindhárom világbajnoki címben kulcsszerepet játszó szakember egykori sikereinek színhelyére tért vissza azzal a céllal, hogy megpróbálja felvirágoztatni a mezőny második felébe visszaeső csapatot, ám végül szakítás lett a történet vége.

Paddy Lowe nem élvezte második williamses korszakátForrás: Williams Racing

A 2018-as Williams FW41 volt az első autó, amely teljes mértékben Lowe irányítása alatt készült, és óriási kudarcnak bizonyult. A súlyos aerodinamikai hiányosságokat felvonultató modellel a csapat utolsó helyen végzett a konstruktőri pontversenyben, 2019-re pedig még mélyebbre süllyed. Az FW42-es nem lett kész időben a barcelonai tesztelésre, majd néhány alkatrészét újra kellett tervezni, hogy megfeleljen a szabályoknak, mindennek tetejébe pedig reménytelenül lassú is volt. A hatalmas blamáért a Williams-család kimondva-kimondatlanul Lowe-ot tette felelőssé és szabadságra küldte, ami gyakorlatilag egyet jelentett a menesztésével (mivel részvényes volt, nem lehetett csak úgy kirúgni).

A szakember ezután nem vállalt újabb munkát az F1-ben és tulajdonképpen teljesen eltűnt a nyilvánosság elől, ami azt is jelentette, hogy nem kellett válaszolnia újságírók hadának kérdéseire a versenyhétvégéken, így a szakításról sem beszélt. Noha a Beyond the Grid podcastban most sem akart részletekbe bocsátkozni, mivel nem szívesen emlékszik vissza pályafutásának arra az időszakára, azért röviden beszélt második williamses korszakáról (korábban 1987 és 1993 között volt a csapat tagja).

A 2019-es Williams volt az utolsó autó, ami Lowe irányítása alatt készültForrás: Williams Racing

„Az F1-ben töltött időszakom minden egyes évét imádtam, mindet különböző okok miatt, és bizonyos módon egyre csak jobb és jobb lett. Azt a két évet a Williamsnél azonban nem élveztem, hogy őszinte legyek. Igazán kemény munka volt mindenfajta megtérülés nélkül. És valószínűleg minél kevesebbet beszélek róla, annál jobb."

Lowe szavaiból ugyanakkor érezhető, hogy milyen véleménnyel volt arról, hogy Claire Williams miként vezette az istállót az utolsó, családi tulajdonban töltött évek során. „Csak annyit mondanék, hogy a Forma-1 türelmetlen közeg és közben elképesztően nehéz küzdelem és kétségtelenül a legnehezebb verseny a Földön. Ez azt jelenti, hogy ha valaki nincs képben és hosszú ideig nem a megfelelő dolgokat csinálja, akkor ne számítson javulásra egyik napról a másikra. Ez nem emberi szempont."

Sok dologban jó vagyok, és szerintem ezt számos területen is bizonyítottam már, de nem tudok csodát tenni, az idő tekintetében pedig egészen biztosan nem. Mondok egy jó példát. Egy nyerő csapat alapjait az emberek adják. A legjobb emberek a Forma-1-ben pedig általában nem akarnak olyan csapatnál dolgozni, amelyik nincs valami jó formában. Úgyhogy már az is nehéz, hogy leigazolják a legjobb embereket. Ha pedig sikerül, akkor általában elég hosszú kényszerszabadságra kell menniük."

Lowe pályafutása során hétszer volt világbajnok csapat tagja, a Williamsszel egy, a McLarennel és a Mercedesszel pedig három-három címet nyert, így nem mondhatni, hogy ne értette volna a dolgátForrás: Getty Images/2015 Getty Images/Mark Thompson

„Utána pedig amint megérkeznek, egy, két, három évre van szükségük, hogy bármiféle hatásuk legyen az infrastruktúrára, mert az autó, amit a csapat előállít, és annak a teljesítménye, a szervezettől függ. Az emberek, a felszerelés, a technológia, a szoftverek és minden tudás, amit a produktumba lehet sűríteni. Úgyhogy ha lassú az autód, az nem csak azt jelenti, hogy lassú autót építettél, hanem hogy olyan a szervezeted, amelyik lassú autókat készít. A szervezetet kell rendbehozni, ami nagyon hosszú folyamat."

A beszélgetésből tehát egyértelműen kiderül, hogy Lowe szerint a Williams nem volt elég türelmes és nem hagyott elég időt neki ahhoz, hogy jó útra terelje a csapatot. A rossz teljesítmény pedig szerinte már kódolva volt a hibrid-korszak elején a mindenki másnál erősebb Mercedes-erőforrással szárnyaló, ezután évről évre lejjebb csúszó istállóba, és egyszerűen csak az ő érkezése után jutottak el arra a pontra, hogy utolsókká váljanak.A Williams 2014-ben élvezte a messze a legjobbnak számító motor előnyeit, ez pedig fals benyomásokat keltett a teljesítményről – utalt a hibrid éra első évére, amikor az istálló pole pozíciót és dobogós helyezéseket szerzett. – Számos olyan örökölt előnyből éltek, amelyek fokozatosan elfogytak. Amikor egy szervezet elkezdi elveszíteni az irányt, mert nem kapta meg a megfelelő befektetést vagy nem a helyes döntéseket hozta, akkor nem kezd el egyből rossz autókat csinálni. A lefelé ívelés ugyanolyan lassú, mint a felszálló ág. Ezért nagyon nehéz, amikor a csapatod elveszti a képességet annak megértésére, hogy milyen nehéz nyerni, hogy milyen hosszú és fontos folyamat ez."

A szakember a McLaren újjáépítését is felhozta példaként. A wokingiak 1992-ben még a világbajnoki címért harcoltak, utána azonban egészen 1998-ig nem tudták megtenni ezt. „És ők még nem is süllyedtek olyan mélyre" – mondta.

2014-ben nem volt ritka látvány a Williams az élmezőnybenForrás: Getty Images/2014 Getty Images/Mark Thompson

Ami a Williams jövőjét illeti, a Williams-család tavaly eladta a csapatot a Dorilton Capitalnak, amely azóta komoly átszervezéseket hajtott végre. Megerősítették Simon Robertset a csapatfőnöki pozícióban, valamint leigazolták Jost Capitót ügyvezető igazgatónak, Lowe 2019-ben megüresedett helyét pedig a korábban Capitóhoz hasonlóan a Volkswagennél dolgozó Francois-Xavier Demaison vette át.

Lowe üdvözölte a csapat eladását, még ha szerinte ezt már jóval korábban meg kellett volna lépnie a Williams famíliának. Régóta szükség volt már erre, és hogy őszinte legyek, hamarabb meg kellett volna tenniük mindenféle okból kifolyólag, aminek semmi köze az egyénekhez. Finanszírozási szempontból a csapat nagyon negatív spirálban volt, és az ott töltött időszakom alatt ez a spirál egyre nagyobb lett, ami eléggé lehangoló volt."

„Az ember megértette, hogy az eladáson kívül nincs más kedvező végkifejlet, úgyhogy talán véget kell vetni ennek, mielőtt késő lesz. Nagyon örülök neki, hogy méltányos áron vevőre talált a csapat, hogy Claire-nek és a testvéreinek maradt valami a jövőre nézve a nagyszerű dolgok után, amit a család az évek alatt elért, valamint a név is megmaradt. Jöttek új befektetők, akiknek megvan a pénze előremozdítani a csapatot és a másik irányba fordítani a spirált, ami hosszú folyamat lesz, de a türelmes emberek el fogják vezetni őket oda." 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK