Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton számára örökkévalóságnak tűnt, mire az Emilia Romagna Nagydíjon hátramenetbe tudta kapcsolni Mercedesét, hogy visszatolasson vele a pályára. A manőver első ránézésre szokatlannak tűnt, de nem volt szabálytalan.

Többekben felvetődhetett a kérdés, hogy miért nem kapott büntetést, de még csak nem is vizsgálták Lewis Hamilton bukótérből való kitolatását az imolai futam 31. körében. A miértekhez elég lenne megnézi a sportszabályzat ide vonatkozó pontját, ha lenne ilyen, de nincs, Michael Masi versenyigazgató pedig nem ítélte veszélyesnek a helyzetet.

Hamilton kicsúszása és tolatása

Miután Hamilton a 31. körben, George Russell lekörözése közben a Tosa kanyarban ráment a még nedves ívre, majd azon megcsúszva elszánkázott a kavicságyban a falig, egy idei úgy tűnt, hogy ez a hiba a versenye végét jelentette. A Mercedes sokáig csak állt a bukótérben, Hamilton utólag pedig elmondta, hogy az autó egyszerűen nem akarta bevenni a hátramenetet.

– utalt a kormányon levő, hátramenetet aktiváló gombra. – Azt hittem, hogy nem fog összejönni. Kicsit hátratolattam, majd megpróbáltam a hátsó kerekeket kipörgetve irányba állni, de ismét a falban találtam magam. Utána megint sokáig tartott, mire hátramenetbe váltottam. Amikor tolattam, csak arra gondoltam, hogy nem szabad megállnom és így kell kikeverednem a kavicságyból. Ha nem ezt tettem volna, valószínűleg még most is ott lennék."

Hamilton tolatása közben sokakban felsejlhetett Nigel Mansell 1989-es Portugál Nagydíjon bemutatott bokszutcai tolatása, ami után kizárták az akkor a Ferrarinál versenyző britet. Amennyiben valaki ma ugyanezt teszi, ugyanez a sors vár rá, a sportszabályzat ugyanis titja, hogy az autók saját erejükből menjenek hátrafelé a bokszban, a pályán való tolatásról azonban nem rendelkezik. Akadnak ugyanis olyan helyzetek, mint ez a mostani, amikor a veszély elhárításához a tolatás az egyetlen megoldás, nem véletlen írják elő, hogy minden autóban kötelezően lennie kell hátramenetnek.

Hamilton a bukótérben Forrás: F1 TV

Az egyetlen követelmény, hogy ha valaki tolat, azt biztonságos módon tegye. „Ha egy autó elhagyja a pályát, a pilóta visszatérhet oda, de csak biztonságos módon teheti ezt, anélkül, hogy tartós előnyre tenne szert" – szól a szabályzat 27.3-as pontja, a 27.4-es pedig hozzáteszi, hogy „semmikor sem lehet egy autót szükségtelenül lassan, összevissza, vagy más pilótákra és személyekre potenciálisan veszélyes módon vezetni."

Ezek betartását pedig Michael Masi versenyigazgató folyamatosan ellenőrizte, és úgy ítélte meg, hogy Hamilton egyik pontot sem sértette meg a pályára való visszatéréssel.

„Visszatolatott a bukótérből a pálya szélére. Hallgatva a rádiózást közte és a csapat között, végig instruálták arról, hogy éppen hol tart, úgyhogy ebben az esetben nem tartottam megfontolandónak jelenteni ezt a felügyelőknek" – mondta Masi, aki szerint minden esetet egyénileg, minden körülmény figyelembe vételével bírálnak el.