Vágólapra másolva!
Első ránézésre egyértelműen Nyikita Mazepin tűnhet felelősnek az Emilia Romagna Nagydíj időmérő edzésének első szakaszának végén történt jelenetekért, a dolgok mögé nézve azonban kiderül, hogy Antonio Giovinazzi hiába hibáztatta az orosz pilótát, valójában Mazepin sem tehetett semmiről.

A bahreini versenyhétvége után Imolában is sokat hibázó Nyikita Mazepin ismét a kritikák célpontjává vált az időmérő edzés után, mivel akárcsak a szezon első kvalifikációján, ezúttal sem állt be a sorba a Q1 hajrájában, hogy maga előtt helyet hagyva, másokat nem megzavarva vágjon neki az utolsó gyorskörének. De akárcsak három héttel korábban, az orosz pilóta most is a körülmények áldozatává vált.

Mazepint ismét kritizálták Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Mario Renzi - Formula 1

A közvetítésben is látható és hallható volt, ahogy Mazepin a szintén a Q1-ből továbbjutni próbáló, ugyancsak utolsó gyorskörét kezdő Antonio Giovinazzi Alfa Romeója mellé vág a célegyenesben, majd az első kanyar előtt megelőzi azt, miután a rádióban már ekkor szitkozódó olasz pilótának nem maradt hely a külső íven és kénytelen volt elvenni a gázt. Végül egyikük sem jutott tovább a Q2-be, de Giovinazzi szerint neki jó esélye lett volna erre, ha Mazepin nem rontja el a körét.

– forrongott az olasz az időmérő után. – Van egyfajta megállapodás a versenyzők között, hogy helyet kell hagynunk a kör kezdete előtt, ő azonban egyszerűen mellém jött az egyenesben. Szerintem a saját körét és az enyémet is tönkretette. Nem tudom, hogy miért csinál ilyeneket, ezt tőle kellene megkérdezni."

Mazepin Giovinazzi előzésébe fog a célegyenesben Forrás: F1 TV

Mazepin azonban a fedélzeti kamerás felvételek tanúsága szerint minden tőle telhetőt megtett, hogy lemaradjon Giovinazzitól, viszont akárcsak Bahreinben, a mérnöke itt is a fülére szólt, hogy mennie kell, különben nem lesz ideje elkezdeni a kört. „A bokszból kihajtva jelentős különbséget alakítottam ki, hogy amikor majd mindenki visszavesz az utolsó két kanyarban, legyen elég helyem – magyarázta Mazepin az időmérő után. – Megtanultam, hogy miként kell felmelegíteni a fékeket és a gumikat a 14-es és 15-ös kanyarban, majd amikor megérkeztem a 17-es kanyarhoz (a Rivazza 1 - a szerk.), hirtelen megláttam öt-hat autót, amint nagyon lassan megy. Elöl az egyik Mercedes haladt, azt hiszem ő is nagyon lassú volt. Nem tudom, hogy miért, de valószínűleg erre volt szüksége a gumijainak."

Mazepin állítja, hogy az utolsó pillanatig igyekezett tiszteletben tartani a pilóták közötti hallgatólagos egyezséget, de az utolsó kanyar előtt a mérnöke a fülére szólt, hogy mennie kell. „Ricciardo és Russell megérkezett mögém, mivel ők is el akarták kezdeni a körüket, úgyhogy elkezdtem gyorsítani.

– magyarázta az orosz. – Beszéltünk az íratlan szabályról, ezzel nyilvánvalóan nincs is problémám, de amikor három másodperc van hátra, akkor az ember vagy megindul, vagy bemehet a bokszba. Szerintem nem volt ezzel probléma. Azért vagyok itt, hogy teljesítsem a köreimet, mint ahogy mindannyian."

Russell és Ricciardo Mazepin nyakán az utolsó kanyar előtt Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

A fedélzeti kamerás felvételek alátámasztják Mazepin szavait. A Haas versenyzője még az első Rivazza után is tartotta a távolságot Giovinazzi mögött, és tényleg csak mérnöke utasítására taposott a gázba, mondhatni vezényszóra. Végül 5 másodperccel a piros lámpák kigyulladása előtt szelte át a célvonalat, valóban a határon volt tehát.

A közvetítésből kimaradó, de igen lényeges adalék a történtekhez még az is, hogy akárcsak Bahreinben (ott Vettel előzgette a sort Mazepinen kívül), itt sem az orosz volt az egyetlen, aki nem a hallgatólagos megállapodás szerint járt el,

a mért körre készülők közül utolsóként érkező George Russell ugyanis kifékezte a szintén felvezető körön levő Daniel Ricciardót (mindkettejüket sürgette a mérnöke, hgy minél hamarabb kezdjék el a körüket) az utolsó előtti kanyarban, majd Mazepint is megpróbálta átugrani, ám az orosz lezárta előtte a belső ívet.

A Williams pilótája végül két másodperccel az edzésszakasz vége előtt tudta megkezdeni a körét, az általa megelőzött Ricciardo pedig már nem ért fel, jóllehet, így is továbbjutott a Q2-be.

Ha tehát Mazepin úgy járt volna el, hogy abba senki ne köthessen bele, és türelmesen várakozik Giovinazzi mögött, akkor Russell őt is megelőzi, és valószínűleg nem tudta volna elkezdeni a mért körét. Ehelyett azonban végig a mérnöke utasításait követve vezetett, amiért aligha lehet őt kritikával illetni. Mindkét pilóta a körülmények áldozatává vált.