Társoldalunk:

Verstappen szélsebes kanyarokkal teli pályán vághat vissza Hamiltonnak

2021.04.15. 10:29

Imolában a megszokottnál korábban rendezik meg az idei első európai futamot. A pálya jellegzetességeit ismerve inkább a Red Bull lehet optimista, a Mercedes viszont a bahreininél jóval kevésbé szélsőséges időjárásban bízhat. A stratégiának ezúttal is fontos szerepe lehet, de egy esetleges vasárnapi eső mindent felboríthat.

Három héttel a bahreini szezonnyitó után, ezen a hétvégén tartják a 2021-es Forma-1-es világbajnokság második versenyét, az Emilia Romagna Nagydíjat. A két esemény között szokatlanul hosszú idő telik el, utoljára 2007-ben, azelőtt pedig 1999-ben fordult elő, hogy legalább ennyit kellett várni az első viadal után a következőre. Ennek a bajnokság alakulására nézve vélhetően nincsen különösebb jelentősége, de a számmisztika hívei bizakodhatnak: mindkétszer az idényzárón dőlt el az egyéni világbajnoki cím, ráadásul végül egyik alkalommal sem az lett a befutó, aki a rajt előtt a tabella élén állt, vagyis az utolsó pillanatig lehetett izgulni. 

A tavalyi szezon után a mezőny idén is visszatér ImolábaForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Na de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen ha minden jól megy, az Abu-dzabi Nagydíj előtt még legalább 21 alkalommal alszanak ki a piros lámpák a rajtrácson, többek között ezen a hétvégén is. Normál esetben ennek a cikknek meg sem kellett volna születnie, ugyanis az eredeti versenynaptár szerint április 11-én, illetve 25-én tartottak volna futamot. A Kínai Nagydíjat azonban ezúttal is elsöpörte a koronavírus, a következő helyszínét pedig akkor még nem erősítették meg, ugyanis a vietnámi futam megrendezését nem csupán a járvány hátráltatta.

Így aztán a mezőny a 2020-as idény után ismét visszatér Imolába, mint ahogyan két hét múlva Portimaóba is ellátogat. A pályának nagy hagyományai vannak, hiszen 1980-tól 2006-ig minden évben volt rajta F1-es futam, az elsőt leszámítva San Marinói Nagydíj néven. A többségnek vélhetően a tragikus 1994-es hétvége ugrik be először, amelyen előbb Roland Ratzenberger, majd Ayrton Senna is életét vesztette, de az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari elnevezésű aszfaltcsík szerencsére pozitív emlékeket is tartogat, többek között Fernando Alonso és Michael Schumacher csatáját az utolsó két évből.

A tavalyi futam a legeseménydúsabb és a legunalmasabb futamok közé sem volt sorolható abban az idényben. Néhány pillanat sokakban megmaradhatott, mint például Max Verstappen vagy George Russell kiesése, a biztonsági autós fázis utáni újraindítást követő csaták, vagy éppen Daniel Ricciardo, aki – az Eifel Nagydíjjal ellentétben – nem felejtett el a cipőjéből inni a dobogón. Ugyanakkor az is nehezen vitatható, hogy ha ki kellene emelni három futamot 2020-ból, akkor az imolai keveseknél szerepelne.

A pilóták többsége örül neki, hogy legalább még egy alkalommal lehetőséget kapnak a versenyzésre ezen a klasszikus aszfaltcsíkon. Így van ezzel Alonso is, aki 2020-ban még nem volt tagja a mezőnynek, de ellátogatott a helyszínre, és úgy véli, élvezetes futamnak lehetett szemtanúja.

Alonso tavaly a helyszínen láthatta a futamot, és állítása szerint élvezte a versenytForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

„Kedvelem az imolai pályát, és örülök, hogy tavaly visszatért az F1-es versenynaptárba – jelentette ki. – 2020-ban izgalmas futamnak volt a helyszíne, emellett néhány változtatás javított a versenyzés minőségén azóta, hogy én több mint tíz éve itt voltam. Szintén szokatlan, hogy már ennyire korán Európában vagyunk, hiszen általában később érkezünk meg, amikor a kontinensen már közel van a nyár. Van néhány jó emlékem, főleg 2005-ből, amikor megnyertük a futamot, majd később a bajnokságot is.

Sok szempontból más jön, mint Bahreinben

Bár a motorteljesítmény sem elhanyagolható, Imolában sokkal nagyobb hangsúly van a leszorítóerőn, mint Bahreinben volt, ugyanis az olaszországi pályán számos gyors kanyar található, melyek közül a pilóták többet is padlógázon vesznek be. Ennek következtében a csúcspontokon mutatott átlagsebesség a 200 km/h-t is eléri.  Emellett csupán egy hosszabb szakasz van, aminek során a versenyzőknek nem kell fékezniük, és ez sem csak egy egyenesből áll.

Ami a fékezést illeti, a Brembo szerint a mezőny tagjainak körönként három nagyobb féktávval kell megküzdeniük, de ezek külön-külön nem jelentenek akkora megterhelést az első hétvégéhez képest. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy hiába állnak összességében rövidebb ideig a féken, a kevés hosszú egyenes miatt gyakrabban kell lassítaniuk, ami megnehezíti a hűtést.

„Ezen a pályán lenyűgöző a vezetés, de versenyzési szempontból lehetnek nehézségek, ugyanis elég kevés ponton lehet előzni. Fantasztikus, ha az ember elkapja a ritmust és autózik egy jó kört, főleg az egymásba fűződő kanyarok miatt. Van néhány gyors, technikás kanyar, valamint a kerékvetőket is használni kell” – foglalta össze Mick Schumacher, a Haas pilótája a pálya néhány jellegzetességét.

Szintén fontos eltérés bahreini hétvégéhez képest, hogy az összesen 4909 méter hosszúságú aszfaltcsík jóval keskenyebb, mint a szahíri, így szinte biztosan nem lesz annyi előzés, mint a szezonnyitón. Tavaly például az első kört és a safety car utáni újraindítást leszámítva csupán hat helycsere történt a pályán, amiből öthöz az állítható hátsó szárny segítségére volt szükség.

Annak érdekében, hogy a helyzet javuljon, az FIA változtatott a DRS-zónán tavalyhoz képest. Az érzékelési pontot a 18-as kanyar kijáratától áthelyezte a 17-es bejáratához, az aktiválási pont pedig nem a rajt-célvonal, hanem a bokszutca bejáratának magassága lesz.

Az imolai pálya nyomvonala (a DRS-zóna érzékelési pontja a 17-es kanyar előtt, míg az aktiválási pontja a bokszutca bejáratának magasságában lesz)Forrás: Mercedes

Várhatóan azonban így sem lesz sok helycsere, legalábbis a pályán, így az időmérős teljesítmény, valamint a stratégia szerepe egyaránt felértékelődik. Ami utóbbit illeti, a Pirelli a Bahreini Nagydíjhoz hasonlóan most is a C2-es, a C3-as és a C4-es keveréket bocsátotta a csapatok rendelkezésére. Mario Isola, az olasz gumigyártó sportigazgatója kijelentette, egy kiállásra számítanak, már csak azért is, mert a pilóták rengeteget veszítenek a bokszban.

Azon pályák közül, ahol a bokszutcai sebességkorlát 80 km/h, Imolában buknak a legtöbbet egy kerékcserével. A be- és kijárat közötti távolság ugyanis 528 méter, aminél nincs hosszabb a jelenlegi versenynaptárat figyelembe véve. A Mercedes számításai szerint mindez körülbelül 24,8 másodpercnyi időveszteséget jelent.

Az időmérő mellett természetesen a rajt sem elhanyagolható, ami Imolában kifejezetten jó lehetőséget kínál a hátrébbról indulónak. A pole pozíciót elfoglaló pilótának ugyanis 605 métert kell megtennie az első fékezési pontig, ami idén a harmadik leghosszabb távolságot jelenti. Ez pedig nagy esélyt kínál a mögüle rajtolóknak, hogy a szélárnyék segítségével lehagyják a kvalifikáción (valószínűleg) leggyorsabb versenyzőt.

Akkor ez most kinek is kedvez?

Ha a bajnokság végig annyira szoros lesz, mint amilyen a Bahreini Nagydíj volt, akkor ezt a kérdést minden forduló előtt fel lehet tenni. Imolában azonban korántsem egyértelmű a válasz, ugyanis bizonyos tényezők a Red Bull győzelmét vetítik előre, más szempontból viszont a Mercedes bizakodhat.

A szezonnyitó után többen is azt a következtetést vonták le, hogy az energiaitalosok a tempós kanyarokban gyorsabbak a címvédőnél, míg a lassabb fordulók esetében nagyjából egálban vannak. Ami pedig a motorteljesítményt illeti, az időmérőn egyértelműen a Honda a jobb, a futamon viszont egy kicsivel még mindig a Mercedesnél az előny, ami leginkább az energia-visszanyerés hatékonyságában mutatkozik meg.

Az imolai pálya kialakítása inkább a Red Bullnak kedvezForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Lars Baron

Ha szigorúan csak a pálya kialakítását vesszük figyelembe, akkor talán a Red Bull szurkolói örülhetnek, ugyanis Imolában arányaiban több a gyors kanyar. Emellett, ha a szombati fölényük továbbra is megmarad, akkor az előzéssel kapcsolatos kihívások miatt sincs okuk a panaszra. Persze ha taktikai szempontból is a szahíri forgatókönyv ismétlődik meg, akkor már sokkal inkább aggódhatnak.

Bár ezúttal kevésbé lesz hangsúlyos a motorteljesítmény, azért kétszer így is átlépik a 300 km/h-t. Ennek tudatában pedig mindenképpen meg kell említeni, hogy a Honda vizsgálja, hogy az idénynyitón tapasztaltak fényében érdemes-e agresszívabb beállításokat használni az energia-visszanyerés terén. Amennyiben arra jutottak, hogy mindez nem rejt magában túlságosan nagy kockázatot, úgy akár csökkenthetik is a hátrányukat ezen a téren.

Azonban a Mercedes drukkereinek sem kell aggódniuk, ugyanis van egy tényező, ami szinte biztosan a címvédő malmára hajtja a vizet, a kérdés csupán az, hogy milyen mértékben. Erről Russell beszélt nemrég, aki kijelentette, a Bahreinben tapasztalt erős széllökések nemcsak saját csapatát, a Williamset, hanem a brackley-i alakulatot is hátráltatták.

A brit pilóta arra alapozta kijelentését, hogy a sok lassú, ráadásul a légmozgásoktól védtelen kanyar miatt az erre érzékeny csapatok sokkal jobban szenvedtek, mint amennyire az idény nagy részében fognak. Ellenben a gyors kanyarokkal tarkított, emellett épületekkel és fákkal körülvett Imolában mindez sokkal kevésbé lesz meghatározó. Arról már nem is beszélve, hogy a 60-70 km/h-s széllökések helyett ezúttal szombaton 25-30, vasárnap körülbelül 20 km/h-s sebességű légmozgás várható.

Az idei adatok alapján azt már nehezebb megmondani, hogy a hőmérséklet csökkenése melyik istállónak kedvez. Ugyanakkor a mezőny tagjainak ezzel is számolnia kell, ugyanis a kvalifikáción 14, míg egy nappal később 16 fokos levegőre lehet számítani, ami jóval hűvösebb, mint három héttel ezelőtt volt.

Imolában kiderülhet, hogy a Mercedes gyengébb bahreini tempójában mekkora szerepe volt a szélnekForrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

Két tényezővel viszont egyik istálló sem tud kalkulálni: egyrészt a pálya klasszikus jellegéből adódóan nincsenek nagy bukóterek, így ha valaki kicsúszik és nem tud visszajönni, a versenyirányítás jó eséllyel beküldi a biztonsági autót. Tavaly láthattuk, hogy a dobogó harmadik fokának sorsa lényegében ekkor dőlt el, hiszen jó néhányan kereket cseréltek, a Renault viszont nem hívta ki Ricciardót. Ami pedig végképp megkavarhatja a sorrendet, az az esetleges vasárnapi eső, ugyanis az előrejelzések szerint aznap lehet számítani néhány kisebb záporra.

A középmezőnyt illetően talán még ennél is nehezebb jóslatokba bocsátkozni. Bahreinben úgy tűnt, hogy a McLaren, a Ferrari és az Alpha Tauri előrébb van, mint az Aston Martin és az Alpine, ugyanakkor könnyen lehet, hogy a 2020-as idényhez hasonlóan ezúttal is hétvégéről hétvégére változik a sorrend. A tavalyi Emilia Romagna Nagydíj alapján leginkább a hazai pályán versenyző faenzaiak és az enstone-iak bizakodhatnak.

Ha Russell jóslata beválik, akkor a kifejezetten biztatóan kezdő Alfa Romeo alighanem visszaesik, a Williams pedig valamelyest javul, így a két alakulat közelebb kerülhet egymáshoz. Ami vélhetően nem változik, hogy mindketten a Haas előtt lesznek, és az amerikaiak továbbra is a sereghajtó szerepét töltik be.

Utóbbi esetében fontos megjegyezni, hogy mindkét pilótájuk versenyzett már Imolában: Schumacher a 2016-os olasz Forma-4-es sorozatból ismerheti az aszfaltcsíkot, míg Nyikita Mazepinnek ugyanabból az évből, a Forma-3-as Európa-bajnokságnak köszönhetően vannak tapasztalatai. A harmadik újonc, Cunoda Juki viszont ennél jóval közelebbi és relevánsabb élménnyel rendelkezik, hiszen azok után, hogy tavaly a 2018-as Toro Rossóval tesztelt ott, az AT02-est is a központtól mindössze 15 km-re található helyszínen próbálhatta ki. A japán pilóta kiemelte, a számára teljesen új pályák, mint például Portimao vagy Monaco nagyobb nehézséget fognak neki okozni, mint a mostani hétvége.

Az Emilia Romagna Nagydíj programja

(A tervezett menetrendet Fülöp herceg temetése miatt megváltoztatták, alább a frissített időtervet láthatja.)

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:00
  • 2. edzés: péntek 14:30-15:30
  • 3. edzés: szombat 11:00-12:00
  • időmérő: szombat 14:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK