Társoldalunk:

Valami a mai napig nem hagyja nyugodni a Mercedes kulcsembereit Schumacherrel kapcsolatban

2021.04.08. 07:33

Nagyon sokra tartják a Mercedes utóbbi években mutatott sikerszériájában is szerepet játszó Michael Schumachert az istálló jelenlegi kulcsemberei, egy dolgot azonban a mai napig bánnak a hétszeres világbajnokkal kapcsolatban.

Michael Schumacher Forma-1-es visszatérése egyáltalán nem volt sikeresnek mondható. A Ferrarival rekordot rekordra halmozó hétszeres világbajnok nagy reményekkel érkezett 2010-ben a Mercedeshez, de három éve alatt mindössze egyszer állt dobogón, nyernie pedig nem sikerült a csapattal. A brackley-ieknél húsz éve, vagy még annál is régebb óta dolgozó keménymag viszont így is úgy emlékszik a németre, mint aki példát mutatva elindította a siker felé vezető úton azt a csapatot, amely azóta szinte az összes rekordot megdöntötte. Éppen ezért sajnálják a mai napig, hogy Schumachernek nem sikerült velük nyernie.

Schumacher nagy reményekkel csatlakozott a 2009-ben még Brawn GP-ként világbajnoki címet nyerő istállóhozForrás: AFP/Patrick Hertzog

A Beyond the Grid podcastban a jelenlegi, 2014 óta minden évben duplázó Mercedes-istálló vezető szakemberei: Simon Cole vezető versenymérnök, Andrew Shovlin mérnökigazgató, James Vowles vezető stratéga és Ron Meadows sportigazgató elevenítette fel többek között Michael Schumacher Mercedesnél töltött időszakát és világított rá arra, hogy mennyit jelentett a pályafutása zenitjén túllevő hétszeres világbajnok náluk töltött három éve.Michael érkezése nagy pillanat volt a csapat fejlődésében. Itt volt egy olyan pilóta, aki tudta, mi kell a bajnoki címhez, aki tudta, hogy milyen szinten kell teljesíteni ehhez. Egyfajta ébresztő volt nekünk az érkezése, mert igazán hajtotta a csapatot, hogy dolgozzon keményebben és teljesítsen, amitől mindannyian magasabb fokozatba kapcsolunk" – ecsetelte Shovlin.

„Egy kicsit ijesztő volt nekem. Ross [Brawn, a Mercedes akkori csapatfőnöke] arról beszélt, hogy jönni fog Michael és mindent meg fog változtatni, csak várjátok ki. Azt gondoltam, hogy ez többféleképpen is megtörténhet, úgyhogy egy kicsit aggódtam, hogy nem fog tetszeni. De aztán megérkezett és az összes várakozást felülmúlta. Ő volt az etalon a professzionalizmusban és segített nekünk fejlődni csapatként" – tette hozzá Cole.

Schumacher és Shovlin 2010-benForrás: Getty Images/2010 Getty Images/Mark Thompson

A hétszeres világbajnokot 2010-ben versenymérnökeként segítő Shovlin beszélt arról is, hogy Schumacher versenyzőként szerinte abban volt kiemelkedő, hogy nagyon jól felismerte azokat a dolgokat, amelyek gyorsabbá tehetik őt a pályán, és folyamatosan arra kérte a mérnökeit, hogy "dolgoztassák meg" miközben vezet, azaz folyamatosan lássák el olyan információkkal, amelyek birtokában javulhat.

Schumacher azonban leginkább a pályán kívül nyújtott olyat a Mercedesnek, amit aztán a csapat továbbvihetett a német pilóta visszavonulása után kezdődő sikerkorszakra.

„A mérnökökkel is úgy dolgozott együtt, amit azelőtt még nem láttunk. Új volt nekünk, hogy milyen sok időt töltött az edzések között és a téli teszteken a kamion belsejében kialakított irodában – mesélte Cole. – Ennek a nagy része adatelemzés volt, de minden érdekelte és mindenben részt akart venni az autóbeállítástól kezdve addig, hogy miért így épül fel a programunk és nem úgy. Nem csak ült ott és hagyta, hogy elmondjuk neki a tervet, hogy utána megpróbálja megvalósítani, vagy csak a felénél elkezdjen panaszkodni. Részese volt a program kialakításának, annak megértésének, amit éppen próbáltunk tanulni. Rengeteg időt ölt ebbe, ami igazán kifizetődött, mert elkezdtük megérteni, hogy miként vonjuk be a versenyzőket a tervbe."

Minden részleten rajta tartotta a szemétForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Clive Mason

Akárcsak korábbi csapatainál, Schumacherre a Mercedesnél is jellemző volt, hogy nagyon szoros kapcsolatot alakított ki a munkatársaival. „Azt gondolom, hogy mindannyiunknak nagyon személyes kötődése volt Michaelhez. Mindenkinek tudta a nevét a garázsban, mindenkinek ismerte az életét, a hátterét, a szokásait. És nem azért, mert megjátszotta magát, hanem őszintén érdekelte az emberek élete – mondta James Vowles, akinek közös szenvedélye is volt Schumacherrel. – Az az öröm ért, hogy Paul Ricardon egy teljes napon át motoroztunk együtt két fokban. Ilyen kapcsoltunk volt, ami Lewis-zal is megvan, de vannak dolgok, amiket normál esetben az ember nem tapasztal meg egy pilótával."

Vowles azért mesélte el mindezt, hogy kontextusba helyezze, mit jelentett neki a 2012-es Monacói Nagydíj időmérő edzése. Schumacher gyakorlatilag a semmiből megszerezte a pole pozíciót a futamra, csakhogy Bruno Senna kilökése miatt öt helyes rajtbüntetést cipelt az azt megelőző versenyről, így hiába lett az övé a legjobb idő, nem foglalhatta el az első rajtkockát vasárnap.

2012-ben Monacóban megmutatta, hogy 43 évesen is képes a leggyorsabb lenniForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Mark Thompson

„Majd kibújtam a bőrömből. Valószínűleg az volt az egyik legnagyszerűbb kör, amit életében futott – emlékezett Vowles. – De közben megszakadt a szívem, őszintén megszakadt. Ez a srác – akit az itt ülők közül és a gyárban dolgozók közül is mindenki a dobogó tetején akart látni, mivel őszintén megérdemelte – annyi erőfeszítést tett a csapatért, az életéből annyit szentelt a csapatnak. Ez kárpótolhatta volna. Ez volt a nagy lehetősége abban az évben. Megszakadt a szívem, hogy pont ezen a versenyen sorolták hátra. Együttéreztem vele, a mai napig együttérzek. Nem érte el azokat az eredményeket, amiket megérdemelt volna, tekintve, hogy mennyit tett hozzá a csapathoz."

Ron Meadows sportigazgatóban is mély nyomot hagyott Schumacher sikertelensége. „Elnézve, hogy miként segített nekünk fejlődni, egyértelműen azt bánom a legjobban, hogy nem láttam őt nyerni nekünk egy versenyt. Más szinten állt, mint bárki, akivel azelőtt együtt dolgoztunk. Őszintén hiszem, hogy mindannyian azt akartuk, hogy nyerjen. De ez sosem történt meg. Néhány évvel később aztán már nem tudtuk abbahagyni a nyerést, ő pedig megérdemli ezeknek a sikereknek egy részét, mivel nagy szerepe van abban, hogy ma nyerünk, mivel jobbá tett minket."

Monacóban a pole-ból nyerhetett volna, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a futamon a benzinpumpa hibája miatt kiesett, így alighanem az első helyről rajtolva sem látta volna meg a kockás zászlótForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Paul Gilham

Schumacher végül közel 44 évesen akasztotta szögre végleg a sisakját, Vowles pedig elmondta róla, hogy alighanem már a kora is szerepet játszott abban, hogy nem tudta a maximumot kihozni az autóból. Ugyanakkor szerinte az egyik hatalmas erőssége pont emiatt mutatkozott meg. „Ismerte a gyengéit és elfogadta azokat, miközben egyfolytában próbált javulni ezeken a területeken. Voltak hiányosságai Nico [Rosberghez] képest abban, hogy miként tudta vezetni az autót, de nagyon is tudatában volt ezeknek és mindent megtett, hogy orvosolja ezeket."

Vowles úgy véli, Schumacher pont ezek miatt tudta, számára elérkezett az idő arra, hogy végleg lezárja F1-es karrierjét. „Csak azt kívánom, bárcsak nyert volna egy versenyt, mert ha marad még egy évet, az fantasztikus szezon lehetett volna neki."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK