Vágólapra másolva!
Az elrontott kerékcsere nélkül Valtteri Bottast is megpróbálta volna Max Verstappen elé játszani a Mercedes a múlt vasárnap rendezett Bahreini Nagydíjon. James Allison eloszlatott egy tévhitet is.

Fordulatos versenyt hozott a múlt hétvégén rendezett Bahreini Nagydíj, amelyet a 2. rajtkockából kezdő Lewis Hamilton nyert meg, legyőzve a pole pozíciót megszerző Max Verstappent. A futam fontos eleme volt, hogy bár mindkét pilóta közepes keverékű gumikon rajtolt, Hamilton hamarabb kereket cserélt és két közepes szett helyett két keményet használt.

Bottas végül nagy hátránnyal a 3. helyezett lett, a csapat fontos pillanatban hibázott Forrás: Daimler AG/Jiri Krenek/Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

Hamilton az első kerékcserék után az élre került a sikeres elévágásnak köszönhetően és ellenfele végül nem is tudta őt megelőzni. A Mercedes hasonlóra készült a második kerékcserék alkalmával a végül 3. helyezett Valtteri Bottasszal is, de a finn pilóta lemaradt, mert

a jobb első légkulcsot működtető szerelő hibázott, és csak körülményesen tudták leszerelni a kerekét a bokszban.

James Allison, a Mercedes technikai igazgatója a csapat szokásos kérdezz-felelek videójában elárulta, a verseny előtt úgy ítélték meg, hogy bár egy kicsit lassabb, mégis érdemes a kemény keverékű gumikat használni, mert hosszabb az élettartamuk. Ez a kerékcserék pontos időzítésével nyerő húzásnak bizonyult.

„Emlékeznünk kell arra, hogy alig néhány hónappal ezelőtt jártunk ezen a pályán, és úgy ítéltük meg, hogy a tempókülönbség a közepes és a kemény között elég kicsi lesz ahhoz, hogy a hosszabb élettartamot többre értékelhetjük, mint az árnyalatnyi extra tempót, amit a közepes gumi biztosít. Arra készültünk, hogy ezt az extra élettartamot arra használjuk majd, hogy bátrak lehessünk a kerékcseréink időzítésével.”

„Ha tudjuk, hogy az új kemény gumiszettel sokáig elmehetünk a versenyen, akkor az magabiztosságot ad ahhoz, hogy az elévágás érdekében már korán bevetődjünk a bokszba. Ha a közepes keverékű gumit használtuk volna, és valaki más jött volna mögöttünk keménnyel, akkor aggódtunk volna, hogy elénk vág, tudva, hogy nekünk is csak közepeseink maradtak a garázsban, hiszen túl korán cserélünk kereket, és megszenvedhették volna az abroncsok, ha túl hosszú etapot futunk velük. Az etapok hosszára helyeztük a hangsúlyt, és utána ezt használtuk fel elég extrém módon ahhoz, hogy ebből előnyt kovácsoljunk. Ez lehetővé tette, hogy először megcsináljuk az elévágást, aztán védekezzünk egy elévágási kísérlettel szemben, miután megszereztük a vezetést a nagyon-nagyon agresszív, korai kerékcserével és hosszú utolsó etappal, amely révén Lewis megszerezte a győzelmet.”

Az volt a lényeg, hogy Verstappen ne tudja lerázni Hamiltont Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Allison kijelentette, bár a verseny során kívülről úgy tűnt, hogy három kerékcserére is szükség lehet, ez a Mercedesnél egyáltalán nem merült fel. Úgy fogalmazott, a három kiállásos taktika „hirtelen halál” lett volna ezen a pályán és egy grafikon segítségével mutatta be, hogy ez a megközelítés a teljes versenyidő szempontjából egyértelműen lassabb lett volna.

Egy nézői kérdésre felelve azt is elmondta, hogy Bottast nem akarták a második kerékcsere után mozgó útakadálynak használni Hamilton javára, abban gondolkodtak, hogy miként tudják a lehető legjobb eredményt elérni a finn pilótával.

„A kiálláshoz választott kör az volt, ami Valtteri számára a legjobb esélyt biztosította ahhoz, hogy Max elé kerüljön. Valtterinek volt egy jó kis kemény keverékű szettje a garázsban, ahogy Maxnak is, de a Red Bull nyugtalannak tűnt a hosszú etapokkal kapcsolatban, akkor is kint maradtak, amikor Lewis a verseny elején [Verstappen] elé vágott. Tudtuk, azáltal, hogy Valtterit kihozzuk, akkor, amikor terveztük, Maxot dilemma elé állítjuk.”

A Mercedes előrejelzése szerint a kék színnel jelölt kétkiállásos taktika gyorsabbnak ígérkezett a piros vonallal bemutatott három kiállásnál, azzal nem nyerhettek volna Forrás: Mercedes-AMG F1

„Ha jól sikerült volna a kerékcseréje, Valtteri ment volna néhány kört az új gumikon, és már fenyegette volna Maxot az elévágással, és be kellett volna jönnie, hogy védekezzen a Valtterivel szemben. Ha Max továbbra is a Red Bull által tanúsított nyugtalanságot folytatta volna az etap elnyújtásával kapcsolatban, akkor Valtteri megelőzhette volna egy elévágással. Valtteri ezzel Max elé került volna a pályán, és hasonló esélye lett volna védekezni Max ellen, mint amennyi Lewisnak volt a verseny végén. Ez persze nem jött össze, mert a kerékcsere túl lassú volt, ami szomorú Valtteri szempontjából, mert addig remek tempót diktált és később, felzárkózás közben is jól ment. Végül a leggyorsabb kör is az övé lett. Kár, hogy esélye sem volt megmutatni, hogy mi lett volna a stratégia végkifejlete.”