Újabb részletek szivárogtak ki a szombati F1-es sprintfutamokról

Forma-1, Mick Schumacher, Haas, Ferrari, Charles Leclerc, Bahrein teszt 1. nap
Haas F1's German driver Mick Schumacher (L) vies for position with Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc during the first day of the Formula One (F1) pre-season testing at the Bahrain International Circuit in the city of Sakhir on March 12, 2021. - Formula One teams take the wraps off their 2021 cars over three days of pre-season testing starting today at Bahrain's Sakhir International Circuit. Tickets for Formula One's season-opening Bahrain Grand Prix later this month will only be available to fans who have either been vaccinated or have recovered from coronavirus, organisers said. (Photo by Mazen MAHDI / AFP)
Vágólapra másolva!
A bahreini F1-es tesztelés során is folytatódtak az egyeztetések a három idei nagydíjhétvégére tervezett szombati sprintfutamokról. A jogtulajdonos és a csapatok támogatják az ötletet.

Döntés még nem született, de egyre több jel utal arra, hogy a júliusi F1-es Brit Nagydíjon kipróbálják a Liberty Media által erőltetett új lebonyolítási szisztémát, amelynek lényege, hogy az eddig megszokott időmérő edzést már pénteken megtartják, annak eredménye egy szombati sprintfutam rajtsorrendjéről dönt, majd a vasárnapi nagydíjat a sprintfutam befutója alapján indítják el.

Szombatra is F1-es versenyeket akarnak Forrás: AFP/Mazen Mahdi

A jogtulajdonos azzal érvel a módosítás mellett, hogy így több tartalmat adhatnak a közönségnek (ráadásul főműsoridőben), sokan emlegetik azt is, hogy érdemes kipróbálni a változtatást, mások viszont amellett érvelnek, hogy

a szombati sprintfutam csökkentené a nagydíj presztízsét és megzavarná a sportág folytonosságát, ami mindig is a vasárnapi versenyre épült.

Épp ezért a bennfentesek már nem sprintfutamként, hanem „sprint kvalifikációként” hivatkoznak az állórajttal, de a nagydíjnál rövidebb távval tervezett eseményre, amelynek távja maximum 100 kilométer lesz a nagydíjakon megszokott 305 helyett, és az Auto Motor und Sport szerint az első három helyezett 3-2-1 eloszlásban pontokat is kap majd, de dobogós díjátadást nem tartanak.

A bevezetést eredetileg a Kanadai Nagydíjra tervezték, de a csapatok állítólag nem akarnak a sprintfutam miatt az eddigieknél több pótalkatrészt átszállítani a tengerentúlra, és lapértesülések szerint keveslik a Liberty Media által felajánlott extra 100 ezer dollárt, ami a plusz amortizációt fedezhetné.

Nem tisztázott az sem, hogy egyáltalán milyen szabálymódosítások szükségesek a sprintfutamok megrendezéséhez,

hiszen jelenleg a szombati időmérő edzés után külön engedély nélkül nem lehet érdemi módosításokat végezni az autókon, ráadásul idén már a költségplafon szigora is csökkenti a csapatok mozgásterét a gazdálkodás kapcsán.

Idén 23 nagydíjat terveznek, ehhez jöhet még három sprintfutam Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Mario Renzi - Formula 1

Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője korábban fordított rajtrácsos versenyeket akart bevezetni a sportágban, az is népszerűtlennek bizonyult, majd elsősorban a Mercedes közbelépése miatt meghiúsult. Most úgy véli, a sprintversenyek révén sokkal átfogóbb hétvégét nyújthatnak péntektől vasárnapig.

„Ha nem működik, feltesszük a kezünket és feladjuk az ötletet, de el kell mondanom, hogy eléggé optimista vagyok. Szerintem, ha belegondolunk, sokkal többet is ki lehet hozni az egész hétvégéből – mondta a veterán szakember. – Úgy gondolom, kritikus, hogy megóvjuk a nagydíjat. Azt akarjuk, hogy a nagydíj győztese továbbra is a legerősebb és a legsikeresebb résztvevő legyen a hétvégén.”

Elemzésünk szerint erre jó esély van, mert a formátum várhatóan még jobb helyzetbe hozza az egyébként is jó helyzetben lévő csapatokat és pilótákat, akik a pluszpontok révén még nagyobb előnybe kerülhetnek az üldözőikkel szemben.