Nem tudja a Mercedes, miért vált vezethetetlenné az idei autója

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Bahrein teszt 2. nap, 2021
BAHRAIN, BAHRAIN - MARCH 13: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 spins on track during Day Two of F1 Testing at Bahrain International Circuit on March 13, 2021 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Komoly feladat előtt áll az első verseny előtt a világbajnoki címvédő Mercedes-istálló, jelenleg ugyanis a csapatnak nincs válasza az idei autó furcsa viselkedésére.

Nem úgy alakult az előszezoni teszt a Mercedesnek, ahogyan azt a csapat és a közvélemény várta. Amellett, hogy a címvédő istálló teljesítette a legkevesebb kilométert, a W12-es feltűnően kiszámíthatatlanul viselkedett, amit egyelőre a mérnökök sem értenek, fedte fel az Auto Motor und Sport egyikük megszólaltatásával.

Bottas és Hamilton rengeteget küzdött az autóval Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Joe Portlock

A német szaklap szerint a kevés kör nem zavarta a címvédőt, mivel akárcsak a McLaren és az Alpine, ők sem terveztek versenyszimulációt. Ennek oka, hogy az autó nagy része megmaradt tavalyról, így kevesebb az ismeretlen, viszont a szabályváltozások által érintett területek és az új gumik megértéséhez minél több beállítást célszerű kipróbálni, amit a rövidebb etapok közötti változtatásokkal érhetnek el.

A legnagyobb fejtörést még csak nem is a megbízhatósági gondok okozták, hanem az autó hátsó részének instabilitása.

Ezt mindkét pilóta tapasztalta, mindkettejük számtalanszor csúszott le emiatt a pályáról, Hamilton pedig kétszer meg is forgott. A csapat elmondása szerint a W12-es hátulja külön életet él, és ami a legrosszabb, teljesen váratlan pillanatokban tör ki.

– idézte az egyik csapattagot az AMuS.

Hamilton kétszer is megpördült, egyszer pedig a kavicságyban ragadt Forrás: Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

A Mercedes tehát három tesztnap alatt sem tudott rájönni, hogy miért ideges az idei autó hátsó része. Olykor semmi probléma nem volt vele, majd egyszer csak kitört, és olyan is előfordult, hogy a csapat azt hitte, végre megtalálta a jó egyensúlyt, majd megváltozott a szélirány, és az autó megint ideges lett.

A szaklap forrása szerint „valószínűtlen", hogy mondjuk a felfüggesztéssel van valami gond, hiszen az nem változott tavaly óta.

A problémát minden bizonnyal az új szabályok szerint átalakított padlólemez, vagy az új abroncsok okozzák.

„Nem tudjuk megmondani, hogy mi okozza az instabilitást. Az aerodinamika, az új abroncsok, vagy a kettő együtt?" – tette fel az egyelőre a csapat által sem ismert kérdés az alkalmazott.

Miként azt Andrew Shovlin vezető versenymérnök is elmondta a teszt végén, a következő 10-12 napban minden erejükkel a megoldás megtalálásán lesznek, óriási kapkodásba azonban nem fognak kezdeni. Többekben felmerült, hogy esetleg a Mercedes által követett alacsony padlószögű filozófia nem jó út az új padlólemez-szabályokkal, a német szaklap forrása szerint azonban nincs bizonyíték arra, hogy a többek között a Red Bull által is alkalmazott ún. high rake, azaz magas padlószög lenne most a nyerő.

„Ezt a szélcsatornában kellene megvizsgálni egy összehasonlító teszttel, jelenleg azonban nincs arra utaló jel, hogy az alacsony padlószögű autók, mint a miénk, hátrányos helyzetben lennének. Annak örülnénk, ha lenne erre utaló jel, mert akkor már egy lépéssel közelebb lennénk a megoldáshoz."

A Red Bull egyértelműen jobb jelenleg, a kérdés, hogy az első versenyig talál-e megoldást a Mercedes Forrás: Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

A W12-es tehát elegendő leszorítóerőt generál, és az adatok hirtelen leszorítóerő-veszteséget sem mutattak azelőtt, hogy a kocsi hátulja kitört. Ami pedig az egyenesekben mutatott látványos tempóhiányt illeti, a csapat állítja, nem altattak, hanem nagyobb szárnyakat használtak, mint például a Red Bull, amelyeknek értelemszerűen nagyobb volt a légellenállása.