Új technológia nyithat utat a Porschének a Forma-1-be

Forma-1, Porsche, embléma, logó
28 May 2019, Baden-Wuerttemberg, Stuttgart: The Porsche logo can be seen in front of an automobile manufacturer's building. During a raid this morning, the public prosecutor's office, tax investigators and the state criminal investigation office searched various locations of the VW subsidiary Porsche and financial authorities. Photo: Christoph Schmidt/dpa
Vágólapra másolva!
Ismét felmerült, hogy a Porsche érdeklődhet az F1-es részvétel iránt, amennyiben az újgenerációs motorszabályok összhangba kerülnek a gyártó fejlesztési terveivel.

Időről időre napirendre kerül, hogy a Porsche vagy a Volkswagen csoport (VAG) beszállhat a Forma-1-be, ez azonban a sportautógyár és a McLaren 30 évvel ezelőtti együttműködése óta sohasem valósult meg. A Porsche kapcsán korábban olyan pletykák jelentek meg, hogy készítettek egy prototípust a jelenlegi hibrid erőforrásokkal kapcsolatos szabályok szerint, a VW-ről pedig úgy hírlik, a dízelbotrány előtt közel állt a Red Bull Racing felvásárlásához.

Évtizedek óta téma, hogy a Porsche rajthoz állhat az F1-ben Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christoph Schmidt

A német autóipar, azon belül a két márka határozottan elindult az elektromos mobilitás felé, de a VAG-hoz tartozó Audi nemrég bejelentette, hogy az év végén elhagyja a Formula E-t, a Porsche pedig karbonsemleges, szintetikus, ún. e-üzemanyag előállításába fektet, hogy az utcai autókba továbbra is lehessen belsőégésű motorokat szerelni.

Itt jön képbe az F1, ami szintén állást foglalt a belsőégésű motorok és az e-üzemanyagok mellett. Bár döntés még nincs, várhatóan 2025-től e-üzemanyagokkal hajtott belsőégésű motorok és hibrid rendszerek is helyet kapnak az F1-es erőforrásokban. Ebben az esetben a Porsche is érdeklődhet a szerepvállalás iránt.

„Nagyon vonzóvá tenné a helyzetet, ha a fenntarthatóság kérdése szerepet játszana, például az e-üzemanyagok bevezetése. Amennyiben megerősítik ezeket a szempontokat, részletesen is kiértékeljük a VW csoporton belül, és megtárgyaljuk a további lépéseket” – nyilatkozta a BBC-nek Fritz Enzinger, a Porsche Motorsport alelnöke.

A brit közmédia tudósítója úgy tudja,

a Porsche és az F1 magas beosztású dolgozói egyeztetnek az új szabályokról, és a gyártó előzetes tárgyalásokat folytatott a Red Bull-lal, a McLarennel és a Williamsszel.

Személyi kötődések mindhárom esetben vannak, Enzinger a Red Bull felsővezetőihez hasonlóan osztrák, Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke és Jost Capito, a Williams Racing ügyvezetője pedig korábban a Porsche és a VW sportprogramját irányította. A Williams és a McLaren nem kommentálta az értesüléseket, Helmut Marko a Servus TV műsorában elismerte, hogy volt kapcsolatfelvétel, de azt mondta, semmi sem dőlt el.

Fritz Enzinger, a Porsche Motorsport alelnöke Forrás: Porsche AG/Juergen Tap

„A Porsche és a Volkswagen AG világszerte minden versenysorozat kapcsán figyelemmel követi a folyamatosan változó szabályokat. Ez a helyzet a formálódó, új motor- és hajtáslánc szabályokkal kapcsolatban is, amelyek 2025-ben jelennek meg a Forma-1-ben – mondta Enzinger a BBC-nek.

A német autógyártó a Siemensszel együttműködve Chilében épít e-üzemanyaggyárat,

a tervek szerint a termék már 2022-től rendelkezésre állhat. A Porsche szóvivője, Peter Gräve a Deutsche Welle megkeresésére elmondta, az e-üzemanyag „lehetővé teszi a belsőégésű motorral szerelt járművek szinte karbonsemleges működtetését.”

Arra számítanak, hogy az e-üzemanyag 85%-kal tisztább lehet a szén-dioxid kibocsátás terén az elektromos autóknál, figyelembe véve, hogy azokhoz nehezen újrahasznosítható akkumulátorokra is szükség van. Gräve elmondta, az új fejlesztést először a versenypályákon hasznosítanák, utána pedig az utcai autók számára is kínálnák. „Középtávon az e-üzemanyagok lehetőséget teremtenek, hogy összekapcsoljuk a jövőt a hagyományokkal” – vélte.

Hazai szakértő is lát ebben fantáziát

A világsajtóban megjelent hírektől függetlenül, 2021 januárjában interjút készítettünk a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria járműmérnöki karának dékánjával, Dr. Hanula Barnával, aki évtizedes tapasztalatokat szerzett különböző hajtásláncok fejlesztése terén. A beszélgetés második fele kifejezetten a versenymotorok és a különböző mobilitási megoldások jövőjéről szólt, köztük a szintetikus üzemanyagok hasznosítási lehetőségeiről. A cikk itt olvasható el.