Társoldalunk:

Hamilton hanyagolta, Vettel nem volt rest a szimulátorban gyakorolni

2021.03.07. 06:02

Sebastian Vettel elárulta, többek között a szimulátorozás segített neki abban, hogy még a bejáratás előtt megismerje az új Aston Martint. Vele ellentétben Lewis Hamilton alig körözött a virtuális pályákon a téli szünet alatt.

Manapság egy Forma-1-es csapat sikerében rendkívül fontos szerepet játszik a szimulátoros munka, hiszen a pilóták és a mérnökök ennek segítségével próbálják modellezni, hogy mi fog történni egy valódi versenyhétvégén. Mindez a fejlesztések irányát is meghatározhatja, ám adott esetben a pilótáknak is kifejezetten jól jöhet. Különösen a holtszezonban, amikor valaki új istállója színeiben készül a bemutatkozásra. 

Vettelnek nem sok ideje és lehetősége lesz hozzászokni az Aston Martin AMR21-eshez - GalériaForrás: Motorsport Images/Mark Sutton

Pontosan ilyen helyzetben van Sebastian Vettel, aki a Ferraritól szerződött az Aston Martinhoz. A négyszeres világbajnoknak nincs könnyű dolga, hiszen a bahreini tesztelésen legfeljebb másfél napot vezethet, így nem lesz sok ideje, hogy hozzászokjon az AMR21-eshez. Ennek tudatában különösen fontos lenne a kocsi virtuális változatával történő körözés, ám a koronavírus miatti korlátozások következtében Vettel jóval kevesebb időt töltött a gyárban, mint azt normál körülmények között tette volna. Elmondása szerint azonban a szimulátorozás így is hasznosnak bizonyult, hiszen máshol erre nem lenne lehetősége.

Otthon van egy [szimulátorom], de csak játék céljából, a mérnökök számára használhatatlan – nyilatkozta a Top Gearnek. – Ezzel együtt valószínű, hogy örömmel csatlakoznának hozzám egy kis szórakozásra. Az F1-es szimulátor azonban más kávéház, sokkal komplexebb, a háttérben pedig jóval több számolásra van szükség, mivel nyilvánvalóan a lehető legpontosabban akarjuk szimulálni, hogy az autó miként viselkedik, hogyan megy át a kerékvetőkön vagy a pálya bukkanóin. Módosítunk a beállításokon, és a gumikat is próbáljuk modellezni. Ez egy véget nem érő folyamat annak érdekében, hogy egy játékot minél realisztikusabbá fejlesszünk.”

Az idei technikai szabályok nem sokat változtak a tavalyiakhoz képet, de a csapatot váltó pilótáknak így is meg kell ismerniük egy, az előző munkahelyükön használthoz képest teljesen más koncepció mentén tervezett autót. Vettel szerint a gyárban eltöltött időszak sokat segített neki abban, hogy már azelőtt legyen valamilyen fogalma a versenygépről, hogy először beül a volán mögé.

Igen, a szimulátorozás, valamint a mérnököktől kapott információ alapján – válaszolta arra a kérdésre, hogy az elmúlt hetekben sikerült-e valamennyire megismernie az autóját. – Itt vagyok már egy ideje, úgyhogy van már elképzelésem.” Vettel időközben már a pályán is kipróbálhatta az AMR21-est a silverstone-i bejáratáson. Hozzátette, a március 28-án esedékes Bahreini Nagydíjig hátralévő időben az lesz a fő feladata, hogy hozzászokjon új kocsijához és környezetéhez.

A két világbajnok merőben másképp állt a szimulátoros munkáhozForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Mario Renzi

A 33 esztendős versenyzőhöz képest merőben más helyzetben van az a Lewis Hamilton, aki kilencedik idényére készül a Mercedes színeiben, így valószínűleg nem éri komoly meglepetés, amikor Szahírban pályára gurul a W12-essel. Ugyanakkor az autóban így is lesznek új fejlesztések, ezért elsőre azt lehetne gondolni, hogy a hétszeres világbajnok is sokat ment már vele, még ha csak virtuális formában is.

Ám ez a feltételezés távol áll a valóságtól.  

„Nem igazán végzek szimulátoros munkát, nem tettem meg túl sok kört – mondta a címvédő. – Tippre talán 30 lehetett, vagy valami hasonló. A szimulátorral többek között az a probléma, hogy idén új abroncsok lesznek. Elküldhetik, hogy milyen a felépítésük, de valójában nem fogjuk megismerni, ameddig pályára nem gurulunk, és nem teszteljük le Bahreinben. Utána adok némi információt, hogy milyen a gumik viselkedése a kanyarokban, és frissíthetjük a programot.”

Ugyan a Szahíri és az Abu-dzabi Nagydíj pénteki napján az akkori mezőny minden tagja kipróbálta a Pirelli 2021-re tervezett prototípus abroncsait, de egyrészt különböző keverékeket használtak, másrészt nem tudhatják, hogy a visszajelzéseik hatására az olasz gumigyártó mennyit módosított rajtuk. A másik fontos változtatás a szabályoknak megfelelően visszavágott padlólemez, aminek Hamilton szerint érdekes következményei lehetnek.

Hamilton még szimulátoron sem sokat tesztelte a Mercedes W12-est - GalériaForrás: Daimler AG/Steve Etherington/Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

„Veszítettünk a hátsó leszorítóerőből, ami jelentős szerepet játszhat, főleg ami az abroncsok teljesítményének csökkenését illeti, az új Pirellik esetében is – magyarázta. – Megbízhatóbbak, vagy legalábbis annak kellene lenniük, de kisebb tapadással rendelkeznek. Szerintem körülbelül nyolc tizedmásodperccel maradnak el a tavalyi gumiktól. Szóval az autó hátulja többet csúszkálhat, ami idén nagyobb mértékű kopáshoz vezethet, emiatt pedig lehetséges, hogy több kiállás lesz. Azonban mindez tényleg csak spekuláció, előfordulhat, hogy a többieknél kevésbé csökkent a leszorítóerő, és jobb pozícióban lesznek.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK