Vágólapra másolva!
Már csak ketten maradtak hírmondónak, de a jelek szerint még egy ideig itt lesznek. Kimi Räikkönen és Fernando Alonso 20 éve a mai napon mutatkozott be a Forma-1-ben.

2001. március 4-e. Ez a dátum alighanem minden Kimi Räikkönen vagy Fernando Alonso-rajongónak ismerős, ezen a napon teljesítette ugyanis pályafutása első Forma-1-es versenyét a 2000-es évek elejének két meghatározó, 2021-ben még mindig az F1-ben versenyző pilótája. A Saubernél bemutatkozó 21 esztendős finn neve mellett ráadásul mindössze 23 db együléses formaautóval teljesített futam szerepelt, így nem is csoda, hogy állandó helyett csak ideiglenes superlicencet kapott. Ezzel szemben a 19 esztendős spanyol versenyző már bizonyította, hogy megérett az F1-re, neki így "csak" azért kellett aggódnia, hogy lesz-e mivel rajthoz állnia.

A 2001-es mezőny négy újonca, balról jobbra Räikkönen, Montoya, Alonso és Bernoldi Forrás: Getty Images/Clive Mason

Räikkönen egy 2000-ben, a finn tv-nek adott interjúban azt mondta, ha minden jól alakul, akkor négy éven belül a Forma-1-ben versenyezhet. Ezzel szemben már 2001-ben bemutatkozhatott, miután menedzserei rávették Peter Saubert, hogy adjon neki tesztlehetőséget, ő pedig egyből meggyőzte az istállót a rátermettségéről. Az FIA-nak azonban voltak fenntartásai (teljesen érthetően, hiszen 15 hónappal első F1-es futama előtt Räikkönen még gokartokkal versenyzett), így csak ideiglenes superlicencet voltak hajlandóak adni a tapasztalatlan pilótának.

Räikkönent azonban nem kellett félteni, amire legkésőbb az Ausztrál Nagydíj szabadedzésein mindenki rájöhetett. A pénteki első tréningen a 12., a másodikon pedig már a 11. időt autózta. Noha csapattársától, Nick Heidfeldtől ekkor még jócskán el volt maradva – ami nem meglepő, hiszen akárcsak a szezon legtöbb pályája, a melbourne-i aszfaltcsík is teljesen ismeretlen volt neki – de

már ekkor látszott rajta, hogy jelét sem mutatja az újoncokra sokszor jellemző bizonytalankodásnak.

A szombati első edzést műszaki hiba miatt kihagyta, a másodikon azonban már így is Heidfeld előtt volt, hogy aztán az időmérőn a 13. rajthelyet szerezze meg, és mindössze 3 tizedet kapjon a jóval tapasztaltabb korábbi Forma-3000-es bajnoktól.

Noha rengetegen voltak kíváncsiak arra, hogy miként teljesít ilyen kevés tapasztalattal, Räikkönen nem izgulta túl a bemutatkozását Forrás: Getty Images/Mark Thompson

Vasárnap aztán eljött a nagy nap, élete első Forma-1-es versenye. Räikkönen ugyanakkor finoman szólva sem izgulta túl a dolgot és Jégemberhez méltóan (ezt a becenevet csak később kapta) a nyugodtnál is nyugodtabb volt, ami miatt kis híján lekéste az Ausztrál Nagydíjat: a csapat fél órával a rajt előtt nem találta sehol. „Aludt” – idézte fel Räikkönen eltűnésének okát Josef Leberer, a Sauber fizioterapeutája az F1.com-nak.

Elképesztően higgadt volt. Az ilyesmit nem lehet megjátszani, ez belülről jön. Úgyhogy hagytam aludni még pár percet, elvégre a pihenés fontos."

A 13. rajtkockából indulva Räikkönen végül hibátlan versenyzéssel a hetedik helyre hozta be az autót, Olivier Panis utólagos büntetésével pedig előbbre lépett egyet, így végrehajtotta azt, ami csak keveseknek jött össze: pontot szerzett élete első Forma-1-es futamán. A szezon során később még nyolc egységet gyűjtött a neve mellé, így 9 ponttal a tizedik helyen zárta az évet.

Pontszerzéssel mutatkozott be Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Mindennek pedig már húsz éve, a Jégember azonban még mindig itt van (közben kihagyott két szezont), és 312 futammal később, 41 évesen karrierje 19. F1-es idényére készül. Bölcsebben, érettebben, tapasztaltabban azt gondolná az ember, hogy ha lehetősége adódna néhány szót váltani 21 éves énjével, akkor megtenné, hiszen biztosan tudna olyan tanácsot adni a fiatal Räikkönennek, amitől az könnyebben boldogulna. Ő azonban nem így gondolkodik.

– jelentette ki a GPhírek kérdésére az Alfa Romeo 2021-es autójának bemutatóján. – Repül az idő, elég régen volt már. Később, a pályafutásom közepén néhány évre elszakadtam az F1-től, úgyhogy nem érződik 20 évnek. Akkoriban nem igazán tudtam sokat az F1-ről. Nyilván az előző évben teszteltem, valamint részt vettem a 2001-es szezon előtti teszteken, de a legtöbb helyszín új volt. Csak próbáltam tanulni és a lehető legjobb teljesítményt nyújtani, és végül minden rendben ment. Úgyhogy nem lenne mit mondanom a fiatal énemnek."

Végülis, mint azt láthattuk, elég jól boldogult tanács nélkül is.

Alonso is aznap robbant be

Összesen négy újoncot avatott 2001. március 4-én az F1, Räikkönen mellett a CART-bajnokként és Indy 500-győztesként érkező Juan Pablo Montoya, illetve az Arrows színeiben bemutatkozó Enrique Bernoldi is aznap teljesítette első versenyét a királykategóriában. Na és persze ott volt Fernando Alonso, aki Montoya után a második legjobb pedigrével rendelkezett, mégis tőle várták a legkevesebbet.

Alonso és Räikkönen bemutatkozása dióhéjban

Ennek oka, hogy az akkor még csupán 19 esztendős spanyol a Minardi pilótája volt, azé a csapaté, amely már évek óta a túlélésért küzdött, a 2001-es szezon előtt pedig nem sok híja volt, hogy csődbe menjen. Végül Paul Stoddart ettől megmentette az istállót, és két hónappal a szezonrajt előtt megvásárolta azt. Egy probléma volt csupán: autó még sehol.

– emlékezett vissza Stoddart a Racefans-nek.

Alonso 1999-ben, megnyerte az Euro Open by Nissan sorozatot, majd 2000-ben a Forma-3000-ben versenyzett, ahol egy győzelmet ért el. Nem volt tehát annyira ismeretlen az F1-es csapatok előtt, mint Räikkönen, Flavio Briatore, a Benetton akkori csapatfőnöke pedig le is csapott rá. „Beszéltem Giancarlo Minardival (a Minardi alapítójával - a szerk.) Abban az időben a Renault eladásai nagyon erősek voltak Spanyolországban, talán Franciaország után a legjobbak. Giancarlo azt mondta nekem, hogy Fernando nagyon-nagyon jó, úgyhogy felhívtam Adrian Campost – idézte fel az eseményeket Briatore Peter Windsor YouTube-csatornáján arról, miként invitálta meg a fiatal versenyzőt és mentorát a lakásába. – Végül mindketten eljöttek a londoni házamba, és felajánlottam Fernandónak, hogy legyen a csapat tagja, és átveszem a menedzselését is.

Mindketten aláírták a megállapodást, majd felhívtam Minardit, hogy kölcsön adjuk neki Fernandót."

A Minardi autóbemutatója Melbourne-ben, az Ausztrál Nagydíj előtt Alonsóval és Marques-zel Forrás: Getty Images/Robert Cianflone

Alonsóból így F1-es pilóta lett, de azt még ő sem nagyon tudta, hogy mivel fog rajthoz állni Ausztráliában. „Úgy döntöttem, hogy nincs időnk legyártani az autót az Egyesült Királyságban, ahol volt egy nagyon jó gyárunk a megfelelő eszközökkel és felszereléssel. Csak egyetlen esélyünk volt időben elkészülni, ehhez pedig Faenzában kellett dolgozni – mesélte Stoddart. – Ledbury-ből elreptettem oda 17 emberemet, bedugtam őket egy helyi hotelba, amelynek nem volt 17 szobája, úgyhogy osztozniuk kellett.

A Gustav Brunner által tervezett PS01-es kódjelű autó végül éppenhogy kész lett, a második kasztnit már Ausztráliában, a futam helyszínén tudta csak összeszerelni a csapat. Stoddart már azt is világbajnoki címmel felérő sikernek tartotta volna, ha legalább az egyik kocsi befejezi az első versenyt, ami végül meg is történt, Alonso a 12. helyen végzett.

Alonsó szinte a teljes szezonban az autó képességei felett teljesített Forrás: Getty Images/Mark Thompson

Maga a kasztni egyébként nem volt rossz, a kozmetikázott Cosworth-motor, ami hajtotta, viszont ekkor már 3 éves volt, így a Minardi papíron sereghajtónak számított. Amennyiben Tarso Marues, vagy a Monzában őt váltó Alex Yoong eredményeit nézzük, az is volt, Alonso azonban még azt is kihozta a Minardiból, ami nem is volt benne. Az ausztráliai első szabadedzésen rögtön maga mögé utasított egy Benettont, mindkét Prostot, egy Arrows-t, egy BAR-t és a csapattársát, majd a szezon egésze során nem egyszer fordult elő, hogy a középmezőnyben csatázott. A pontszerzés azonban még nemi sem jött össze (akkor még csak az első hat kapott), legjobb eredménye a Német Nagydíjon elért, ma már pontot érő tizedik hely lett.

Räikkönenhez hasonlóan Alonsó is ott van még a mezőnyben (a 2001-es szezon tagjai közül már csak ők ketten), 39 évesen, 311 nagydíjjal a háta mögött pedig arra készül, hogy az Alpine-nal hozzátesz még párat az eddigi győzelmeihez.