Társoldalunk:

A Ferrari támogatja a sprintfutamokat, Verstappen szerint nem ez a megoldás

2021.02.28. 15:55

Stefano Domenicali kijelentette, az F1-es sprintfutamok ötlete jó visszajelzéseket kapott. A Ferrari csapatfőnökének és pilótáinak szavai igazolják a sorozat elnök-vezérigazgatójának állítását, ám vannak kétkedő hangok is.

Az F1 Commission legutóbbi ülésén szóba került a sprintversenyek ötlete, ám döntést akkor még elnapolták. Az elképzelés értelmében a Kanadai, az Olasz és a Brazil Nagydíj szombati napján egy 100 km-es futamot rendeznének, aminek eredménye a másnapi, hagyományos viadal rajtrácsát adná. Az időmérőt pénteken tartanák, a pilóták az ott megszerzett helyezésnek megfelelően állnának fel a sprintfutamra. 

Jó visszajelzéseket kapott a sprintversenyek ötleteForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A szavazást elsősorban azért napolták el, mert még számos részlet kidolgozásra vár. A témát mi is körbejártuk, azóta pedig számos szereplő megszólalt az ötlettel kapcsolatban. Stefano Domenicali kijelentette, hogy az elképzelést alapvetően mindenki támogatja.

Az a célunk, hogy valami izgalmasat nyújtsunk a helyszíni nézőknek, az eseményeket a televízión keresztül követőknek, valamint minden F1-es szurkolónak – mondta a Forma-1 elnök-vezérigazgatója a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Media részvényeseinek. – Az ötletünk, ami minden érintettől remek visszajelzéseket kapott, abból áll, hogy megpróbálunk kidolgozni egy formátumot, amiben a kvalifikációt pénteken, a sprintfutamot szombaton rendezik, és utóbbi eredménye határozza meg a vasárnapi verseny rajtsorrendjét. Ez nagyszerű hétvégét jelentene, amiből mindenki profitálna.”

Domenicali leszögezte, az F1 menedzsmentje jelenleg is tárgyal a csapatokkal és az FIA-val annak érdekében, hogy a következő hetekben, még a szezonnyitó Bahreini Nagydíj előtt megtalálják a legjobb megoldást. Ami az istállókat illeti, az egészen biztos, hogy a Ferrari teljes mértékben támogatja az elképzelést.

Nyilvánvalóan elkötelezettek vagyunk az F1-gyel és az FIA-val történő tárgyalások iránt – jelentette ki Mattia Binotto, a maranellóiak csapatfőnöke. – Hiszem, hogy nagyszerű lenne, ha a látványosabb és kevésbé kiszámítható futamok felé tennénk lépést. Proaktívan veszünk részt a megbeszéléseken, és támogatjuk a változtatást, ha ezzel teljesülnek az előbb említett célkitűzések.”

Binotto megerősítette Domenicali szavait, miszerint jelenleg is dolgoznak azon, hogy részleteiben is megfelelő döntés szülessen. A Ferrari pilótája, Charles Leclerc szintén amellett érvelt, hogy kísérletezés szintjén mindenképpen megéri bevezetni az újítást.

A Ferrari csapatfőnöke és pilótái alapvetően támogatják az ötletetForrás: Scuderia Ferrari

„Úgy vélem, legalább ki kell próbálni, aztán meg kell értenünk, hogyan működik a pontok szempontjából, meg ilyesmi. Szerintem az a legfontosabb, hogy a főfutam továbbra is főfutam maradjon, az értéke pedig ne csökkenjen. Számomra ez a leglényegesebb, de egyszer érdekes lehet kipróbálni a rövidebb versenyeket, amelyeken többet támadhatunk.”

Leclerc csapattársa, Carlos Sainz egyetért a monacói pilótával abban a tekintetben, hogy a vasárnap szerzett győzelem jelentőségét nem szabad csökkenteni. Hozzátette, egészen addig nem lehet pontosan tudni a formátum hatását, amíg a gyakorlatban meg nem mutatkozik, de ha valamikor érdemes tenni egy próbát, akkor az a 2021-es szezon.

„Szerintem fennáll a veszélye annak, hogy egy nagydíjhétvégének két győztese legyen – kezdte. – Biztosra kell mennünk abban a tekintetben, hogy akkor is csak egy nyertes lesz, ha dupla futamot rendeznek. Ha van olyan év, amikor ki kell próbálnunk, akkor az véleményem szerint 2021. A jövőbeli történések tudatában mindez jó lehetőség arra, hogy ilyesmivel kísérletezzünk, és lássuk, hogyan működik.”

Ha az elképzelés megvalósul, akkor a sprintfutamoknak otthont adó helyszínek egyike pont Monza, a Ferrari hazai pályája lesz. A pilóták közül Antonio Giovinazzinak lehet ilyen szempontból is különleges az aszfaltcsík, az olasz versenyző pedig a Sky Sport 24 kérdésére válaszolva kijelentette, örülne, ha szülőföldjén két futam lenne. Hozzátette, a Forma-2-ből már van tapasztalata a sprintfutamokról – ahogyan egyébként sok más pilótának is –, de az „eléggé más volt”.

Ricciardónak sokkal jobban tetszik ez az elképzelés, mint a fordított rajtrácsos versenyekForrás: McLaren

Daniel Ricciardo szintén nyitottabban áll a dologhoz, legalábbis sokkal inkább támogatja az ötletet most, mint tavaly, amikor fordított rajtrácsos sprintversenyekről volt szó. Az ausztrál versenyző úgy fogalmazott, hogy „ha így is a legjobb pilóták és csapatok kerülnek ki győztesen, akkor kevésbé tartok tőle”. Ugyanakkor, a Ferrari pilótáihoz hasonlóan ő is kiemelte, hogy a vasárnapi diadal értékét nem szabad csökkenteni.

„Nyilvánvalóan a versengést szeretem a legjobban, szóval szívesen vennék részt több futamon és kevesebb szabadedzésen – idézi a McLaren versenyzőjét az Autosport. – Ennélfogva valószínűleg ez az az irány, amit én is támogatok. Ezzel együtt számomra az a legfontosabb, hogy az F1-es győzelem még mindig azon a polcon legyen, ahol a helye van. Soha nem akarom úgy érezni, hogy a diadal felhígult, vagy csak alacsonyabbra értékelik, mint kellene.”

A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl szintén jónak tartja az elképzelést, de hangsúlyozta, hogy a formátumot megfelelően ki kell dolgozni. A német szakember ugyanakkor kijelentette, az istállók elkötelezettek a kezdeményezés iránt, és biztos benne, hogy hamarosan megtalálják a megfelelő megoldást.

Fontos, hogy amikor különböző formátumokról beszélünk, akkor nem olyasmiről van szó, ami mesterségesen változtatja meg a sorrendet, mint például a fordított rajtrács. Emiatt támogattuk [az ötletet], de az is világos, hogy egy munkacsoportnak minél gyorsabban meg kell határoznia a részleteket, ugyanis a lényeg mindig a részletekben rejlik.”

Verstappen nincs elragadtatva

A Red Bullnak különösen fontos lehet, hogy az új formátum zöld utat kap-e, főleg akkor, ha sikerül felnőniük a Mercedeshez, és végig kiélezett küzdelmet vívnak a bajnoki címért. Ami Sergio Pérezt illeti, a mexikói versenyző nem zárkózik el az ötlettől, de a sportág nem veszítheti el az identitását.

Pérez nyitott az ötletre, Verstappen szerint nem ez a megoldásForrás: Getty Images for Red Bull Racing/2021 Getty Images/Mark Thompson

„Úgy vélem, ügyelnünk kell arra, hogy megtartsuk a Forma-1 DNS-ét – szögezte le. – Szerintem ez nagyon vékony jég, kockázatos, de nyitott vagyok. Tényleg nem tudom, hogy mire számítsak, miben hoz majd változást. Számomra az a legfontosabb, hogy a Forma-1 ne veszítse el a DNS-ét.”

Csapattársa, Max Verstappen talán egy fokkal negatívabb véleményen van az elképzelésről. A holland pilóta úgy gondolja, elsősorban nem a sprintfutamok bevezetésén múlik, hogy a csapatok és a pilóták mennyire tudnak élvezetes versenyzést produkálni.

Nem feltétlenül az a lényeg, hogy több futam legyen. A magam részéről nagyon kedvelem a másfél órás versenyt, mert ha jó autókkal rendelkezünk, amelyekkel szoros csatát tudunk vívni, és több csapat harcolhat a győzelemért, akkor nincs szükség a sprintfutamokra. Nem hiszem, hogy ilyen mértékben fel kellene borítanunk az egész programot.”

Azonban nem Verstappen az, aki a leginkább ellenzi az ötletet. Robert Kubicának, az Alfa Romeo teszt- és tartalékpilótájának ugyanis egyáltalán nem nyerte el tetszését a kezdeményezés. A lengyel versenyző azt is megemlítette, hogy mivel nincs állandó ülése, valamilyen szinten rajongói szemmel is képes vizsgálni a helyzetet.

„Nem hiszem, hogy a formátum lényeges pont lenne az F1 látványosabbá tételében. Persze vannak előnyei és hátrányai [az ötletnek], de én mégis azt szeretem, ami eddig volt. A Forma-1 DNS-éhez tartozott, hogy az időmérőt szombaton rendezik, szóval szurkolói szempontból furcsa lenne, ha a kvalifikációt pénteken tartanák.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK