Berger: A Mercedes marad a mérce

Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Toszkán Nagydíj rajt
SCARPERIA, ITALY - SEPTEMBER 13: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during the F1 Grand Prix of Tuscany at Mugello Circuit on September 13, 2020 in Scarperia, Italy. (Photo by Jenifer Lorenzini - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton és a Mercedes a fő esélyes 2021-ben is – jelentette ki érdeklődésünkre a korábbi F1-es pilóta, Gerhard Berger. Az osztrákok tízszeres nagydíjgyőztese szerint a csillagos márka dominanciája nem tesz jót a sportágnak, de a teljesítményük mindenképpen tiszteletet érdemel.

Noha az előszezonbeli tesztre és az évadnyitóra még várni kell, már elkezdtek szállingózni a 2021-es F1-es évad versenygépei. A csapatok sorra mutatják be, hogy a szigorú fejlesztési korlátozások ellenére mit hoztak ki tavalyi autóikból az idei évre, ezzel párhuzamosan pedig egyre többször hangzik el az a kérdés is: vajon mire lehet számítani? A GPhíreknek alkalma nyílt megkérdezni a jelenleg a Német Túraautó Bajnokságot (DTM) irányító, 1984 és 1997 között kétszáztíz F1-es nagydíjindulást jegyző és tíz győzelmet is arató Gerhard Bergert arról, hogy kit tart az évad favoritjának. Az osztrák szerint csoda aligha történik majd az idei évadban.

Gerhard Berger már többször látott hasonló sikersorozatot az F1-ben, de a Mercedes eredményeit példátlannak tartja Forrás: GEPA pictures/ Daniel Goetzhaber

„Úgy gondolom, hogy továbbra is Lewis Hamilton és a Mercedes marad a mérce, nagyon nagy meglepetés lenne, ha másképp alakulna” – vélekedett a szakember, aki aktív versenyzői pályafutását követően komoly menedzseri tapasztalatokat is szerzett a királykategóriában, ahol a BMW sportigazgatójaként és a Toro Rosso társtulajdonosaként is ténykedett.

Berger pontosan tudja, hogy mit jelent az egyeduralom az F1-ben.

A McLaren emlékezetes, majdnem hibátlan 1988-as idényét maga is megsínylette, hiszen akkoriban a Ferrari kötelékében a mezőny tagja volt, míg Michael Schumacher éveken át tartó ferraris aranykorát a rivális BMW vezetőjeként szintén testközelből élte meg. A 61 esztendős osztrák meglátása szerint a turbós hibrid éra 2014-es kezdete óta uralkodó Mercedes új szintre emelte a dominancia fogalmát.

„Az évek során néhányszor már láthattunk hasonló időszakokat, viszont az, amit a Mercedes csinál, az egész egyszerűen példátlan, ilyen erősen mostanáig még soha senki nem uralkodott a sportágban. Úgy gondolom, hogy nincs értelme összehasonlítani a különféle korszakokat, az viszont elmondható, hogy

Amikor a kiemelkedő tudású emberek megkapják a szükséges forrásokat, az ilyen sikerekhez vezet” – fogalmazott az expilóta.

A Mercedes sikert sikerre halmoz az F1-ben Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Jennifer Lorenzini

Berger szerint a jelenlegi helyzet nincs jó hatással a sportra, de a Mercedes kritikaáradat helyett sokkal inkább tiszteletet érdemel az elmúlt években nyújtott teljesítményért: „Kevesebb az izgalom, a versenyek túlságosan kiszámíthatóak, az esetek többségében előre tudni lehet, hogy ki nyer.

amit ez a mérnöki gárda és ez a csapat produkál ilyen régóta. Csakis annyit tudok mondani, hogy fantasztikusak, de nagyon bízom benne, hogy hamarosan más csapatok is olyan pozícióba kerülnek, hogy több esélyük lesz a futamgyőzelmekre.”

A sportág az utolsó idényét futja a jelenlegi szabályokkal, 2022-ben átfogó változások jönnek. Az új reguláktól az illetékesek azt várják, hogy kiegyenlítik az erőviszonyokat és elősegítik az előzéseket, látványosabbá téve ezzel a versenyzést. A szakmai vélemények erősen megoszlanak azzal kapcsolatban, hogy a reformok elérik-e a kívánt hatást: érdeklődésünkre a múltban szerzett saját tapasztalatai alapján Berger is óvatosságra intett.

A McLaren-Honda (képünkön) 1988-ban csak egy futamot nem nyert meg, az Olasz Nagydíjon pont Berger győzött a Ferrarival Forrás: AFP

„Az F1-ben soha semmit nem lehet előre megjósolni, mert mindig másképp sülnek el a dolgok – felelte az osztrák, amikor lapunk arról kérdezte, hogy a 2022-es változások hatására valóban izgalmasabbá válhat-e a versenyzés. - Ez a sport roppant komplex technikailag is, politikailag is.

Előfordulhat, hogy megtörténnek a változások, amelyektől azt reméljük, hogy azok megoldják a különféle problémákat, aztán eljön az első tesztnap és azonnal rájön mindenki, hogy ’hoppá, ismét újabb problémák vannak, amiket meg kell oldani’. Maradjunk annyiban, hogy egyelőre érdemes várni és figyelni, hogy milyen hatásai lesznek a 2022-es szabályváltozásoknak.”

Berger hangsúlyozta: a jelenlegi legnagyobb probléma a koronavírus-világjárvány, amely egyaránt érinti az F1-gyet, a Class One szabályrendszerről idén GT3-ra váltó DTM-et, valamint az összes többi motorsport-szériát is.

„Ez a legnagyobb nehézség jelenleg, amely rányomja a bélyegét a mindennapi életünkre, ráadásul ez mindenkit érint, a bajnokságokat, a partnereket és a szponzorokat is. A koronavírus óriási kihívás volt eddig, s most is az minden egyes versenysorozat számára” – fogalmazott az osztrák, aki reménykedik abban, hogy az élet hamarosan visszatérhet a megszokott kerékvágásba.