Társoldalunk:

Az F1 korábbi vezére további csavart javasol a futamok izgalmassá tételére

2021.02.20. 08:21

Elképzelhető, hogy az idén először kétfutamos versenyhétvégéket is rendeznek a Forma-1-ben, amelyeken szombaton sprintfutam előzné meg a vasárnapi versenyt. Bernie Ecclestone, a sportág korábbi mindenható ura azonban további csavart javasol a lebonyolításban.

A Forma-1-es istállók a múlt héten megegyeztek abban, hogy nyitottak maradnak a sprintversenyek idei kipróbálására, de tovább dolgoznak azok részletein. Az autósport más vállfajaiban cseppet sem újkeletű lebonyolítás korábbi változatát elvetették, azaz biztosan nem fognak a pontverseny fordított sorrendjében felállni a szombati sprintverseny rajtrácsára, helyette pénteki időmérőn dönthetnek annak rajtsorrendjéről, hogy aztán a sprintverseny végeredménye határozza meg a vasárnapi főfutam rajtsorrendjét. Az F1 korábbi vezérének azonban van egy ötlete.

A topcsapatoknak kedvezne az új javaslatForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Tolga Bozoglu

A korábbi javaslat a Mercedes vétóján bukott meg, miután a mezőny jelenlegi legjobbja nem ment bele a leginkább őt sújtó lebonyolításba. Stefano Domenicali, az F1 idei évtől kinevezett elnök-vezérigazgatója azonban másfajta lebonyolítást javasol, ami már nem érinti hátrányosan a legjobbakat, hiszen a pénteki időmérő edzésen jó pozícióba kerülhetnek a szombati sprintfutamra, amelyen a vasárnapi verseny pontmennyiségének harmadát lehetne megszerezni.

Ez ugyanakkor a kisebb csapatoknak lehet hátrányos, mivel egy helyett két futamon fognak borítékolhatóan kikapni a nagyoktól.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint azonban mindannyiuknak nyitottnak kell lenni a változtatásra. „Könnyű lenne mindent visszautasítani, de ha soha nem próbálunk ki semmit, soha nem fogjuk megtudni, hogy működik-e – idézi Hornert az Auto Motor und Sport. – Nem szabadna félnünk a kísérletezéstől. Ha az újítás nem hozza meg a várt sikert, mindig visszakozhatunk."

Sokan azt hozzák fel a sprintversenyek ellen, hogy az F1 hagyományai többet érnek a kísérletezgetésnél, Horner azonban nem ért ezzel egyet. „Fontos megőrizni a hagyományokat. Wimbledonban is a mai napig füvön teniszeznek, a játékosok pedig fehér pólót és nadrágot viselnek. Ugyanakkor fejlődni is kell. Egyes versenyek unalmasak. A tavalyi Abu-dzabi Nagydíj nagyszerű volt a számunkra, de valószínűleg elég monoton a nézőknek. A Forma-1 a szórakozatásról szól. A sportot kedvelő nézőknek rengeteg választása van. Valahogy meg kell fogni őket, ennek a legjobb módja pedig a szoros és nyílt versenyek, amelyeken a pilóták jelentik a különbséget."

A tavalyi szezonzáró nem hozott őrjítő izgalmakat, a Red Bull csapatfőnöke szerint az ilyen versenyek miatt is kellenek a sprintfutamokForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

A jelenlegi javaslatnak azonban van egy hátulütője. Amennyiben a szombati sprintfutam végeredménye határozza meg a vasárnapi rajtsorrendet, a pilóták nagy része nem fog kockáztatni, mivel egy esetleges kiesés vasárnapra a mezőny végére lökné vissza, ezért félő, hogy izgalmas csatározás helyett unalmas vonatozásba fulladna a sprintverseny. Bernie Ecclestone-nak, a Forma-1 korábbi ügyvezető igazgatójának azonban van egy javaslata.

A 90 esztendős üzletember szerint a sprintversenyek „régi ötletének" megvalósításában „a kivitelezés a kulcs." Ecclestone úgy véli, az emberek csak akkor fogják megnézni a sprintfutam után a vasárnapi nagydíjat is, ha „valami mást kínál a szombat sprintversenyhez képest."

Mitől lenne más a vasárnapi futam a szombatihoz képest, ha utóbbi végeredménye határozza meg előbbi rajtrácsát?" – tette fel a kérdést az F1 korábbi vezére.

Ecclestone ehelyett azt javasolja, hogy a sprintverseny után az ott megszerzett pontok alapján meg kellene fordítani a rajtrácsot vasárnapra. „Ha a sprintverseny győztese 15 pontot kap, akkor 15 pozícióval kell őt hátrasorolni vasárnapra. Ez az egyetlen módja annak, hogy fenntartsuk a feszültséget. Az én rendszerem mindkét versenyt izgalmassá tenné, mivel szombaton néhányan feltennék maguknak a kérdést, hogy meg kellene-e nyerni a sprintversenyt és azzal pozíciókat veszíteni a másnapi rajtrácson, vagy jobb hatodiknak lenni a sprintversenyen és a negyedik helyről indulni vasárnap, mivel az összességében több ponttal kecsegtet. Rengeteg lenne a taktikázás."

Ecclestone javaslata a kicsiknek kedvezneForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Mr. E egy másik előnyét is látná ennek a lebonyolításnak. „Olyan pilóták kerülnének a rajtrács elejére vasárnap, akik máskülönben soha nem jutnának el oda. A szponzoraikra sokkal nagyobb figyelem irányulna. Szórakoztatóbb lenne és mindenki nyerne rajta valamit."

A sprintfutamokat az idén három helyszínen, a Kanadai, az Olasz és a Brazil Nagydíjon tervezik kipróbálni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK