A Porsche miatt nem kell a Renault-motor a Red Bullnak?

Forma-1, Red Bull Racing gyár
MILTON KEYNES, ENGLAND - MAY 27: A general view of the Red Bull F1 Racing team headquarters on May 27, 2020 in Milton Keynes, United Kingdom. The British government continues to ease the coronavirus lockdown by announcing schools will open to reception year pupils plus years one and six from June 1st. Open-air markets and car showrooms can also open from the same date. (Photo by Marc Atkins/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Csütörtökön eldőlt, hogy 2022-től három évig nem lehet majd érdemi motorfejlesztést végezni a Forma-1-ben. A döntés látszólag a Red Bull érdekét szolgálja, de Helmut Marko szerint a sportág is profitálhat belőle.

A Red Bull elérte a célját, csütörtökön az F1 Commission tagjai egyhangúlag megszavazták, hogy 2022-től függesszék fel a Forma-1-ben a motorfejlesztést és hozzák előre egy új formula bevezetését. A helyzet előzménye, hogy a Honda az év végén elhagyja a világbajnokságot, a Red Bull pedig nem akart ismét a Renault ügyfele lenni, pedig a francia gyártó jelenleg csak a saját csapatát látja el.

A Red Bull gyárának főépülete Forrás: Getty Images/2020 Marc Atkins/Marc Atkins

„Ha például a Renault-tól kapnánk motort, akkor rákényszerülnénk, hogy a karosszériát, a hűtést és az egyéb elemeket az adott motor köré tervezzük – magyarázta Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a Motorsport-Magazin.com-nak. – Most építhetünk egy motort a karosszériás csapattal együtt, így mindkét oldal optimálisan működhet.”

Marko arra célzott, hogy a Honda jelenleg csak a Red Bull csapatait szolgálja ki erőforrással és ez az állapot fennmaradhat 2022-től is, mert a fejlesztések befagyasztásra révén a versenyistálló kész további befektetéseket tenni, és létrehozni egy üzemet a Hondától származó erőforrások szervizelése és működtetése érdekében.

„Letettük az alapjait egy új vállalatnak, ami Milton Keynesben jön létre – jelentette ki. – Az lesz a neve, hogy Red Bull Powertrains – mondta. – A 8-as épület, egy már meglévő csarnok motorműhellyé alakul.” A projektben a Red Bull partnere a grazi AVL lesz, az energiaitalos márka inkább önállósodik, és nem tervezik, hogy átveszik a Honda szintén Milton Keynesben lévő telephelyét.

„A Honda műhelye inkább a villanymotorokkal foglalkozik. Nincs elég tesztpad a [belsőégésű] motorok optimalizálásához és nem is a legújabbak működnek ott. Ez az infrastruktúra Szakurában van – utalt a japán központra. – A [Red Bull] műhelyét úgy tervezzük, hogy az új [2025-ös] szabályokkal kapcsolatos fejlesztéseket is el lehessen végezni, feltéve, hogy azok olyan szinten maradnak, amiről szó van” – latolgatta.

Ilyen egy korszerű tesztpad, pont a Renault-nál Forrás: DPPI/Renault

A döntés egy lépés annak érdekében, hogy a Red Bull is teljes értékű, önálló gyári csapattá váljon a Forma-1-ben, rövid távon pedig Marko szerint az egész sportágnak hasznos, mert sokkal olcsóbbá válik a versenyzés a következő években. Ők nagy befektetésre számítanak, de Marko azt mondta: „Őrültek vagyunk, de azért matekozunk és számolgatunk is.”

„Ez egyszeri befektetés az épületbe és mindenekelőtt a tesztpadokba, de a működési költségek nem lesznek sokkal nagyobbak annál, mintha megvennénk máshonnan a motort – véli Marko. – Többe fog kerülni, de nem sokkal többe” – tette hozzá, és azt is megjegyezte, hogy ismét lehet névadója a Hondától származó motornak, de az nem másik autógyár lesz.

Ettől függetlenül lehetséges, hogy a Red Bull már a hosszútávú jövőre készülve döntött a befektetés mellett. Sajtóhírek szerint a Honda rögtön nyitott volt arra, hogy a csapat tovább használja a Forma-1-ben a technológiát, az egyeztetések viszont nehézkesebbé váltak, amikor felmerült, hogy a horizonton a Volkswagen-csoport is megjelenhet.

A Racefans az F1 Commission csütörtöki ülése után arról számolt be, hogy „forrásaink szerint a Porsche nevezését alaposan megvitatták a bizottság mai találkozóján. A német márka a közelmúltban a motoros munkacsoport számos megbeszélésén részt vett és az anyavállalat, a VW régóta szoros kapcsolatban van a Red Bull-lal a motorsportok terén.”