Társoldalunk:

Newey régimódi rajzasztala és félnapos üléspróba fogadta Pérezt a Red Bullnál

2021.02.09. 14:00

Werkvideót tett közzé a Red Bull a csapat új pilótája, Sergio Pérez első látogatásáról. Az angliai gyár több részlegét is megmutatták neki, és általa a közönségnek is.

Sergio Pérez szerződtetése alkalmából ritkán látható betekintést nyújt a Red Bull az F1-es csapata gyárába. Operatőrök követték a mexikói pilótát az első látogatása során Milton Keynesben, majd a sportoló beszoktatását egy kisfilmben örökítették meg a YouTube-on.

Pérez január elején járt a gyárban - GalériaForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Ennek köszönhetően a nézők a technológiai kampusz több épületébe is benézhetnek, persze az igazán érzékeny területek, például a csapat szimulátorterme így is rejtve marad. Ahogy erről már beszámoltunk, Pérez első útja Christian Hornerhez és a vele szemközti irodában dolgozó legendás főtervezőhöz, Adrian Newey-hoz vezetett.

Pérezt először a karácsonyi pihenésről kérdezték a csapat csúcsvezetői, majd Newey megmutatta neki azt a rajzasztalt, amit a brit mérnök a mai napig használ, és Hornernek külön meg kellett szereznie azt a McLarentől, amikor elcsábították Newey-t. „Én ezen nőttem fel, és tudom, hogy képes vagyok gyorsabban dolgozni ezen, mint a srácok a számítógéppel” – mondta.

Pérezt lenyűgözte Newey munkamódszere: „Akárhányszor elmegyeke az irodája előtt, ő mindig rajzol valamit. Rengeteget kommunikál a versenyzőkkel, megérti, hogy az ember miről beszél. Olyan, mintha egy autóversenyzővel csevegnék” – méltatta a legendás tervezőt.

Az új szerzeménynek Hugh Bird, Pérez egyik versenymérnöke többnapos túrát szervezett, amely során több részleg munkájába is bekapcsolódtak. Meglátogatták Pierre Wache-t, aki Newey-tól átvette a csapat technikai irányítását, ők jó ismerősként üdvözölték egymást Pérezzel, hiszen 2010 és 2012 között a francia szakember is a Saubert erősítette.

A szimulátorteremben tett rövid, félórás látogatás után átsétáltak a (pénzügyi) tervező részlegre, majd a járműdinamikával foglalkozó szakemberekhez, aztán az irányítóközpontba mentek, ahol Európa legnagyobb képernyőjét helyezték el, hogy távolról is segíthessék a csapat munkáját a pályán.

A fényezőknél töltött percek során még Péreznek sem árulták el, hogy milyen lesz az új autó külső megjelenése (az elmúlt évek alapján nagy változás aligha lesz), aztán a karosszériák előkészítésével foglalkozó munkatársakhoz mentek. „Eléggé más ez, mert ti szinte mindent házon belül csináltok. Eddig két épületben jártunk, hány van még hátra?” – kérdezte Pérez, majd bátortalanul azt mondta mérnöke, hogy öt. – „Az szép, haver!” – felelte.

Délután az MK-7-be mentek, ami a Red Bull rendezvényközpontjaként és a különleges projektek bázisaként is funkcionál, itt készítik fel az Aston Martin részére gyártott Valkyrie hiperautókat, valamint az Advanced Technologies részleg fejlesztette ki az IndyCarban használt szélvédőt, valamint tavaly a lélegeztetőgépet is.

A rendezvényteremben Pérez rögtön elkérte a 2019-es autó kormányát, elmondta, szerinte ehhez lesz a legfontosabb hozzászokni. Gyorsan talált eltéréseket a Racing Point kormányához képest, de mérnöke megnyugtatta, hogy a szimulátorban tudják majd gyakorolni a Red Bull kiosztását és a kuplungfül érzékenységét.

Pérez rögtön az autó részleteiről érdeklődöttForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Az esportosok felkészülését segítő terem és a Valkyrie-k után Jonathan Wheatley-hez, a Red Bull sportigazgatójához mentek, másnap reggel pedig a főmérnök, Paul Monaghan fogadta Pérezt a rendkívül fontos üléspróba alkalmából.

A legtöbbször én foglalkozom a problémákkal. Az üléspróba nem csak az ülésről szól, hanem arról, hogy beépítsük a pilótát az autóba. „Elég szűk benne a hely, szigorú keretek között kell elhelyezni őt úgy, hogy képes legyen kezelni a testsúlya ötszörösét vagy fékezéskor laterálisan a négyszeresét, és közben szorosan be legyen kötve és kényelemben üljön” – magyarázta a brit szakember, aki rámutatott, hogy Monacóban két órát, Silverstone-ban másfelet kell az autóban tölteni, egyhuzamban.

„Közben nem érezhet olyan kényelmetlenséget, ami már a teljesítménye rovására megy. Neki nem jó ugyanaz a pedálbeállítás, biztonsági öv-hossz, kormány- és üléspozíció, ami Max [Verstappennek] megfelel, de ez nem szokatlan. Az ülés csak általános megfogalmazás, itt inkább arról van szó, hogy installáljuk a pilótát az autóba.”

Az üléspróba volt a legfontosabb feladatForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Monaghan szerint ezt a fázist nem szabad félvállról venni, mert „semmi értelme, hogy a pilóta kényelmetlenül üljön”, majd pontosított, nem a kényelem a lényeg, hanem az, hogy a versenyző anélkül vezethesse az autót, hogy zúzódásokat szenvedne vagy elzsibbadjon a lába. „Ezek az autók nem lesznek kényelmesek, installálnunk kell a pilótát, hogy versenyképesen vezethessen.”

Az üléspróbával elment a délelőtt, utána ismét az MK-7-be mentek fotózásra és videós anyagok készítése érdekében. Pérez itt megtudta, a bejelentés alkalmával a rajongók úgy megrohanták a Red Bull weboldalát, hogy az majdnem összeomlott. Végül üzent a szurkolóknak, azt mondta: „Jól szeretnék kezdeni, de ennél is fontosabb, hogy sikeres évünk legyen. Szerintem ilyen lehetőség csak egyszer jön az ember életében. Ezzel tisztában vagyok és készen állok, hogy éljek vele.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK