Vágólapra másolva!
A tavalyi Bahreini Nagydíjon brutális balesetet szenvedett Romain Grosjean visszatér a versenyzéshez és az elsőszámú amerikai formaautós sorozatban, az IndyCarban próbál szerencsét, de nem vállal minden kockázatot.

Kilenc teljes Forma-1-es szezonnal a háta mögött Romain Grosjean az idén már nem a királykategóriában, hanem az IndyCarban fog versenyezni. A 34 esztendős pilóta a Dale Coyne Racingnél próbál szerencsét az első számú tengerentúli formaautós sorozatban, de nem teljesít teljes szezont, az oválpályákat ugyanis a tavalyi Bahreini Nagydíjon elszenvedett balesete miatt kihagyja. Az elmúlt öt idényt a Haas-istállónál töltő francia a Twitchen beszélt döntésének okairól.

Grosjean pályafutása új szakaszába lép Forrás: Twitter

Mindez azt jelenti, hogy Grosjean a 17 futamos idei szezonból négy versenyt hagy ki, közük a májusi Indianapolis 500-at. „Nagyon boldog vagyok, szép kihívás ez a karrierem következő szakaszára – mondta, majd kérdésre rátért arra, hogy tavalyi bahreini horrorbukása után döntött úgy, hogy az oválpályákat kihagyja. – Igen, száz százalékban ennek hatására született ez a döntés. Már a bahreini eset előtt felvettem a kapcsolatot a Dale Coyne Racinggel, ha jól emlékszem, néhány héttel az imolai verseny előtt. Kaptam egy ajánlatot és úgy volt, hogy a teljes szezont teljesítem, de utána jött Bahrein."

A francia versenyző egyértelműen az úgynevezett superspeedwayektől, azaz a nagysebességű opálpályáktól akarja távol tartani magát, mivel nem akarja olyan helyzetbe hozni a családját, mint amit a bahreini baleset során átéltek, akkor ugyanis percekig nem tudták, hogy életben maradt-e.

Az Autosportnak nyilatkozva azonban elmondta, ha 25 éves lenne és nem lennének gyerekei, még így, egy ekkora baleset után is bevállalná a veszélyes kihívást,

és az idei versenynaptárban szereplő mindkét szupergyors oválon, az Indianapolis Motor Speedwayen és a Texas Motor Speedwayen is indulna. Utóbbin ráadásul két futamot is rendeznek 2021-ben.

Texasban nem ritkák a hatalmas balesetek Forrás: Getty Images/2017 Getty Images/Brian Lawdermilk

Azt ugyanakkor felvetette, hogy a rövidebb és lassabb, 1,25 mérföld hosszú World Wide Technology Racewayen akár el is indulhat, de ez még a jövő zenéje, azt a futamot ugyanis majd csak augusztus végén tartják.

Ahogy nem zárta ki azt sem, hogy a jövőben azért fog oválpályán is versenyezni, de előbb mindenképp tesztelni akar egyen.

A francia pilóta elárulta azt is, hogy menedzsere a bahreini bukás után azt mondta neki, az IndyCart is felejtse el, ő azonban kompromisszumot kötött és csak az oválokról mondott le.

Igen, az oválokkal egyetértek, mert ott a kockázat. Persze ne értsenek félre, a motorsport önmagában veszélyes, ezt már gokartos korunk óta tudjuk, de van egy szint, amit még el tudunk fogadni. A superspeedwayek egyelőre nincsenek ezen a listán. A jövőben ki tudja, hogy rajta lesznek-e."

A kockázatot pedig még a legendás Indy 500 sem éri meg. „Bármennyire is szeretném megnyerni az Indy 500-at, jelentős a kockázat, némelyik baleset pedig igen nagy. Nem azt mondom, hogy állandóan megsérülnek a versenyzők, de akkor is 210 mérföldes sebességgel haladnak egymás mellett, ami kockázatos."

A csodával határos módon élte túl a bahreini balesetet Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

Ami a bemutatkozást illeti, Grosjean február 22-én, a Barber Motorsports Parkban fogja először tesztelni a Dale Coyne Racing versenyautóját. Mint elmondta, arra számít, hogy mindent a nulláról kell kezdenie.

Amikor legutóbb olyan autót vezettem, ami talán hasonló az IndyCarban használtakhoz, az a GP2-ben volt 2011-ben. Sokat kell tanulnom, mindenekelőtt a pályákat, de másak lesznek a gumik, ott a gördülő rajt, a tankolás, ahogy működik az egész, úgyhogy nem számítok arra, hogy az első versenyemen nyerni fogok. Készen állok a kihívásra és a tanulásra. Szerintem jól fogok szórakozni és már alig várom, hogy február 22-én kipróbáljam az autót és egy kicsit jobban megismerjem."

„Sokat hallottam arról, hogy milyen jó tanuló Romain, hogy mennyi erőfeszítést tesz azért, hogy jó legyen a kapocs közte és a versenymérnöke között és hogyan talál megoldást a nehézségekre. Ez pontosan olyan hozzáállás, amit az ember látni akar egy versenyzőtől és különösen fontos, amikor egy számára teljesen idegen sorozatról akar megtanulni mindent" – nyilatkozta Dale Coyne csapattulajdonos az Autosportnak.

Grosjean a Barber Motorsports Parkban fog először tesztelni Forrás: Getty Images/2016 Brian Cleary/Brian Cleary

„Szerintem Romain nagyon hamar fel fogja venni a tempót, mint ahogy Alex Palou (az istálló tavalyi versenyzője - a szerk.) is tette, és ahogy meglátja, hogy mit lehet és mit nem ezekkel az autókkal, igazán segíteni fogja előrevinni a csapatot. Elég megnézni a GP2-es eredményeit, hogy lássuk, mire képes egyénautókkal. Megnyerte a bajnokságot 2011-ben és a GP2 Asiában is nyert versenyeket."

Grosjean arról, hogy hosszabb távra tervez-e az IndyCarban, csak annyit mondott, hogy elsősorban boldog akar lenni és élvezni akarja a versenyzést, és amennyiben a tengerentúlon ez így lesz, akkor valószínűleg hosszabb ideig marad.