Vágólapra másolva!
Az FIA tavaly egy szoftveres szimuláció segítségével határozta meg a pálya szélén található korlátok típusát, illetve pontos helyét. Mindez Romain Grosjean bahreini balesete után számos kritikát kapott, ám kiderült, hogy más esetekben akár sérüléstől is megmentette az adott versenyzőt.

Romain Grosjean tavalyi horrorisztikus bahreini balesete után sokan kritizálták a pályát biztonsági szempontból. Többen felrótták, hogy miért csak egy szalagkorlát volt a becsapódás pontján. Emellett annak elhelyezését is felrótták, hiszen a Haas majdnem 90 fokban találta el a falat, mielőtt átfúrta magát rajta.

Grosjean baleseténél nem volt ideális a becsapódás szöge, ám az FIA erre is figyel Forrás: Harold Cunningham/FIA

Most kiderült, hogy az FIA egy szoftver segítségével igyekszik minimalizálni az ilyen típusú becsapódások hatását. Az általuk kiadott Auto Magazine-ban olvasható, hogy egy virtuális kocsival szimulálják,

hogy az irányítás elvesztése milyen sebességű ütközést eredményezhet, valamint a kocsi mozgásának irányát is próbálják meghatározni.

„A szoftver lehetővé teszi a pálya tervezői számára, hogy jobban megértsék a lehetséges becsapódás szögét az egyes kanyarokban, és a lehető legalkalmasabb korláttípust válasszák, hogy az elnyelje az energiát egy baleset esetén, és minimalizálja a pilótára ható erőket” – fogalmaz a kiadvány szövege.

Sőt, a szoftver már bizonyított is, a 2020-as Olasz Nagydíjon Charles Leclerc hatalmas baleset után szállt ki sértetlenül a Ferrariból. A monacói versenyző a Parabolicánál ment le a pályáról, majd rögtön utána elvesztette a kontrollt, és óriási sebességgel csapódott a falba.

A videóelemzés alapján a becsapódás szöge 27 fokban lett meghatározva. A korlát típusáról és helyéről az FIA a szimulációs szoftver segítségével döntött. Gondoskodtak arról, hogy az ütközés energiája sikeresen menedzselhető legyen ennél a szögnél, és a versenyző elkerülje a sérülést.”

Leclerc monzai balesete

Az FIA emellett a balesetek után, az autókon található szenzorok segítségével is igyekszik levonni a megfelelő következtetéseket, és fejleszteni a biztonságot. Lance Stroll mugellói balesetét például csupán egy kamera rögzítette, ám az FIA-nak így is sikerült kiderítenie, hogy pontosan mi történt az autóval.

A maximális lassulási erő 19G volt, a becsapódási szög pedig 48 fok.” A kiadványban hozzáteszik, hogy ennek segítségével a kutatók könnyebben megtalálják azt a határt, amit egy pilóta teste még képes kibírni sérülés nélkül.