Társoldalunk:

Mercedes: Két évvel visszavetik az autókat a szabályok

2021.01.28. 11:33

A világbajnoki címvédő technikai igazgatója, James Allison szerint a Mercedesnél annak ellenére is feszülten dolgoznak, hogy nem kell teljesen új autót építeni a Forma-1 2021-es szezonjára. Egy különleges fejlesztésről is le kell mondaniuk.

Ismét címvédőként készülhet a Forma-1-es szezonra a Mercedes, de a többi csapathoz hasonlóan furcsa helyzetben, mivel a szabályok szigorúan megkötik, hogy milyen téren és mennyit lehet fejleszteni az autókon, miközben az aerodinamikát alaposan befolyásolják a teljesítménycsökkenést megcélzó előírások.

A világbajnok Mercedesen is sokat kell fejleszteni, hogy legalább megközelítse az eddigi teljesítményétForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

James Allison, az istálló technikai igazgatója szerint nagyon szokatlan a mostani időszak, mert nem kell teljesen új karosszériát gyártani, de a fejlesztőrészleg ugyanolyan feszülten dolgozik, hogy csökkentsék a padlólemez, a fékhűtők, a diffúzorok változásai miatt fellépő leszorítóerő-veszteséget. A brit szakember szerint a padlólemez önmagában körönként 1 másodperces lassulást okoz.

E szempontok kombinációja a legdurvább formában nagyjából a 2019-es szintre veti vissza az autó teljesítményét – jellemezte Allison a helyzetet a Mercedes által kiadott videóban. – Mióta kőbe vésték ezeket a szabályokat, azzal a kihívással szembesültünk, hogy a teljesítményveszteségből a lehető legtöbbet visszanyerjünk.”

Allison szórakoztatónak nevezte, hogy a szélcsatornában és a számítógépes áramlástani kutatásokkal (CFD) megpróbálták csökkenteni a visszaesést, emellett a Mercedesnél el kellett fogadniuk azt is, hogy az idén már nem használhatják a tavalyi szezon egyik érdekes innovációját, a DAS nevű kormányművet, ami a kerékösszetartás állításával képes volt optimalizálni a gumik hőmérsékletét.  

Sajnos el kell búcsúznunk a 2020-as barátunktól, a DAS-től, ami nagy kár, mert hasznos dolog volt az autónkon – lamentált. – Tavaly sok pályán hozzájárult a szereplésünkhöz, úgyhogy kissé szomorúak vagyunk, hogy el kell köszönnünk tőle, de ez a szabály, úgyhogy a 2021-es évre hagyományosabb kormányművel készültünk, ahogy mindenki más is.”

A Mercedes szélcsatornájában a mostani és a 2022-es autón is lehet már dolgozni, képünkön a 2018-as modell láthatóForrás: Daimler AG/Steve Etherington

Tekintettel arra, hogy a fejlesztési lehetőségek korlátozottak, papíron a Mercedes idén is a világbajnokság esélyese, Allison viszont a csapattól megszokott óvatossággal nyilatkozott. A rutinos mérnök szerint ők sem látnak garanciát arra, hogy az aktuális korszak utolsó évében is az élen maradnak.

„A szabályok nagyon-nagyon megváltoztak 2021-re, szerteágazó munkát végeztünk, és reméljük, hogy eleget tettünk ahhoz, hogy sikeresek maradjunk, de ahogy az évnek ebben a szakaszában mindig, most is nagyon izgatottan várjuk, hogy kiderüljön, az erőfeszítéseink kifizetődnek-e az új autó révén, és ismét az élen küzdhetünk-e” – nyilatkozta.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK