Társoldalunk:
Hírlevél

A Honda a Mercedes miatt mindent egy lapra tesz fel távozása előtt

2021.01.24. 09:00

A Honda sport-, valamint technikai igazgatója is megerősítette, hogy a gyártó előrehozta a 2022-re szánt új motort, és utolsó évükben mindent bevetnek annak érdekében, hogy megverjék a Mercedest. Ám a döntés nem kockázatmentes.

Hónapok óta köztudott, hogy 2021 végén a Honda kiszáll a Forma-1-ből, ám a japánok időről időre hangsúlyozzák, hogy utolsó évükben világbajnoki címet akarnak szerezni a Red Bull-lal. Ez pedig tettekben is megnyilvánul, hiszen a gyártó új erőforrással készül a márciusban induló szezonra. Most pedig arra is fény derült, hogy az ezzel kapcsolatos tervek kétszer is változtak. 

A Honda a 2022-re szánt erőforrásával készül az idei szezonraForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A Honda eredetileg idén akart új motort építeni, ám a koronavírus miatt az F1 egy évvel elhalasztotta a forradalmi szabálymódosításokat, emellett a tesztpad használatát is korlátozták. A Red Bull és az Alpha Tauri partnere ekkor úgy döntött, hogy ők is egy évvel csúsztatják a fejlesztéseket. A tavalyi szezonban viszont gyakorlatilag végig a Mercedesé volt a legerősebb erőforrás, ezért a Honda még a kiszállás bejelentése előtt úgy határozott, hogy mindent egy lapra tesznek fel, és mégis a most következő idényre építik meg az új motort.

Ennek nem a kiszálláshoz, hanem inkább a többiek teljesítményéhez van köze – nyilatkozta Jamamoto Maszasi, a Honda sportigazgatója a The-Race.com-nak. – A Mercedes nagyon jól és kiegyensúlyozottan szerepelt, és ezt figyelembe véve úgy gondoltuk, hogy szükség van az erőforrás módosítására.”

A Honda teljesítménye egyértelműen fejlődött a 2019-es idényhez képest, ám a Mercedes erősebb volt, ráadásul megbízhatósági problémák sem merültek fel olyan sűrűn a brixworth-i motor esetében. Ezt Tanabe Tojoharu, a japánok technikai igazgatója is megerősítette, majd azt is elárulta, hol érzi a legnagyobbnak a lemaradást.

Az erőforrás szempontjából rendkívül bonyolult a helyzet – kezdte. – Először próbáljuk csökkenteni a különbséget, majd utolérni, végül pedig megelőzni őket, ami nem könnyű feladat. Minden egyes résznek javulnia kell. Ami a belsőégésű motort és az energia-visszanyerő rendszert illeti, hátrányban vagyunk a többi gyártóval szemben. Összességében van differencia a Mercedeshez képest.”

Tanabe és Jamamoto is elismerte, hogy tavaly hátrányban voltak a Mercedeshez képestForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A Hondának számos szempontot figyelembe kellett vennie, mielőtt meghozta a döntést, többek között a rendelkezésre álló alkatrészeket és időt, valamint azt, hogy van-e garancia a megbízhatóságra. Abban a tekintetben szerencséjük van, hogy a tavalyi gyárbezárások miatt most többet tesztelhetnek. Ám a lépés nem kockázatmentes, ugyanis a 2020-as idény végétől az idei szezon befejezéséig egyszer lehet módosítani a specifikációt. Tanabe szerint ez volt az egyik legnagyobb kihívás, hiszen így egész évben ezzel a motorral kell versenyezniük.

„Sok mindent megfontoltunk, hiszen könnyű valamit késleltetni, ellenben előrébb hozni nehéz volt – mondta. – Ugyanakkor még mindig hátrányban vagyunk a Mercedeshez képest. Hogyan tudjuk mindezt ledolgozni? Az autó teljesítménye egy csomagból tevődik össze: a csapat fejleszti az aerodinamikát vagy a mechanikai tapadást. Mi mit tudunk tenni az erőforrások terén, hogy növeljük a teljesítményt? Próbáljuk utolérni a legjobbat, ezért úgy döntöttünk, hogy visszatérünk az eredeti tervekhez, és 2021-re építünk új motort.”

Felmerül a kérdés, hogy ha a Red Bull és az Alpha Tauri 2022-től is a Honda motorjait használja, akkor hogyan fog illeszkedni az erőforrás az átalakított autóhoz. Ám ez a rész nem változik jelentősen, Tanabe pedig kiemelte, hogy a motornak mindig „kicsinek, kompaktnak és jól beilleszthetőnek” kell lennie.

A Honda utoljára 2017-ben alakította át teljesen az erőforrást, amikor a kompresszort és a turbinát a Mercedeshez hasonló módóon tervezte meg. Most viszont nem ilyen jellegű módosításról van szó, hiszen ez Tanabe szerint a karosszéria felépítése miatt lehetetlen lenne. Ám bizonyos alkatrészeket átdolgoznak, és ezeket összeadva jelentős változásra számítanak.

„Mindez a teljesítmény, a megbízhatóság és persze a karbantartás terén is előrelépést jelent – magyarázta a japán szakember. – Leginkább finomhangolásnak nevezném, aminek a jelentését nyilván nagyon nehéz meghatározni. Az erőforrás minden egyes elemét fejleszteni fogjuk.”

Tanabe hozzátette, az elmúlt években ugyanazt a koncepciót fejlesztették, ám ezzel párhuzamosan más megoldással is kísérleteztek. A 2021-es megoldáshoz is hosszú időre volt szükség, ám mostanra már eljutottak oda, hogy zöld utat adjanak neki.

A Honda minden téren előrelépésre számítForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A Honda sokat fejlődött a megbízhatóság terén a McLarennel eltöltött szezonok óta, ám még tavaly is küszködtek ezen a területen. Ráadásul egy új erőforrás esetén mindig felmerül ennek a veszélye, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy az előszezoni tesztelésen megfelelően állítsák be a motort.

Nem jelenthetjük ki, hogy száz százalékig biztonságos ez a stratégia – szögezte le Tanabe, aki kevésnek tartja a három napot a tesztelésre. – Nyilvánvalóan előfordulhat, hogy a motor a tesztpadon problémamentesen teljesíti a megbízhatósági tesztet, de a pályán, más szituációban lehetnek gondok. Nem tudjuk szimulálni ugyanazt a vibrációt, illetve gyorsulást, szóval van bennünk aggodalom. A teszteken megpróbálunk mindent kiértékelni, hiszen akkor van az utolsó lehetőségünk erre, de valójában az már késő, ha ott szembesülünk komoly problémával.”

A pénzügyi és szakmai szempontok mellett azonban van még egy tényező: a Honda nem csupán a Red Bullt és az Alpha Taurit sodorta nehéz helyzetbe a kiszállással, hanem a versenyrészlegen dolgozó alkalmazottait is.

Olyanok vagyunk, mint egy család, ezért nekünk, a versenyrészlegen tevékenykedőknek kemény [ez az időszak] – ezek már ismét Jamamoto szavai. – Persze megvizsgáltuk annak a lehetőségét, hogy folytassuk velük a versenyzést, de ez a cég döntése, ami számunkra nagyon szomorú. Meg akarunk felelni a csapatok, valamint a pilóták elvárásainak, még akkor is, ha már csupán 2021-ben vagyunk ott a mezőnyben. Mindent meg fogunk tenni, hogy ez sikerüljön.”

A Honda saját magának és partnereinek is meg akar felelniForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A Honda kiszállásának bejelentése után sokak fejében megfordult, hogy az utolsó évben már elhanyagolják a projektet. Ám a japánok 2015-ös visszatérésükkor a világbajnoki címet célozták meg, ráadásul azzal is tisztában vannak, hogy könnyen lehet, hogy partnereik 2021 után is ezt a technológiát használják, ezért minden támogatást megadnak.

Ezt a célt még nem értük el, de 2021-ben sikerülhet, ami hatalmas elszántságot ad – jelentette ki Tanabe. – A Hondánál imádják a versenyzést. Ha nem lenne meg bennük a motiváció, akkor azt a távozásról hozott döntés után mi sem tudnánk fenntartani. Azt mondanánk, »rendben, még egy év, ugyanaz az erőforrás, kényelmes élet«, majd búcsút intenénk.”

Tanabe szerint azonban éppen ellenkező a helyzet, és a végső győzelem lebeg a szemük előtt. Éppen ezért a hamarosan bekövetkező szakítás ellenére sem mérgesedett el a viszony a Red Bull és a Honda között, hanem pont ellenkezőleg, pozitív hangulat uralkodik a gyárakban.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK