Társoldalunk:

Sufnituning és füllentés tartotta fenn Hamilton töretlen rajtsorozatát

2021.01.19. 06:05

A koronavírus miatt kihagyott Szahíri Nagydíjig a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton egyetlen F1-es nagydíjat sem hagyott ki a bemutatkozása óta. Egykori szerelője viszont elárulta, hogy egyszer csupán másodpercekre voltak ettől.

A 2007-es szezon és F1-es pályafutása megkezdése óta Lewis Hamilton mindössze egy versenyhétvégét hagyott ki, a koronavírus kényszerítette arra, hogy távolmaradjon a 2020-as Szahíri Nagydíjtól, de a McLaren egykori szerelője, Marc Priestley felidézte, hogy kishíján már a brit pilóta 10. nagydíján megtört a nagy sorozat.

Hamilton nagyot esett az időmérőn, ez ijesztette meg először a szerelőketForrás: Darren Heath/Getty Images

Priestley több emlékezetes vagy mulatságot történetet is megosztott már a YouTube-on futó sorozatában, a 2007-es Európa Nagydíj eseményeiről azután beszélt könyve, a The Mechanic segítségével, hogy a Red Bull szerelői bámulatos munkával az utolsó pillanatban megjavították Max Verstappen autóját a tavalyi Magyar Nagydíjon.

A manapság műsorvezetőként dolgozó Priestley már korábban is a McLarennél dolgozott, 2007-ben a tartalékautó főszerelőjének osztották be, de Hamilton vezető szerelője kihagyta a nürburgringi hétvégét egy esküvő miatt, ezért az F1-ben a vezetékneve miatt Elvisnek is becézett brit ugrott be a helyére. Priestley és Hamilton is magabiztos volt a hétvége előtt, az újonc versenyző az első kilenc futamát a dobogón zárta, így a szerelőcsapat alkalmi vezetője is örömmel beállt a gárdába.

A hétvége viszont már az időmérőn zűrzavarossá vált, egy hibás légkulcs miatt egy kerékcsere alkalmával nem rögzítették megfelelően Hamilton egyik felnijét, ezért a McLaren pilótája önhibáján kívül, nagy sebességgel a falnak csapódott, elővigyázatosságból kórházba szállították és így csak a 10. rajthelyet szerezte meg.

„Nagyon súlyos bukás volt, borzalmas látni, ahogy a pilótánkkal ez történik, szörnyű élmény. Ilyenkor az ember nem tudja, hogy ő hibázott-e vagy valaki az ő gárdájából, azt sem, hogy a pilóta rendben van-e. Ilyenkor összeszorul egy szerelő gyomra” – emlékezett vissza, de hozzátette, csökkent a rájuk nehezedő nyomás, amikor kiderült, hogy nem emberi mulasztás miatt történt a baleset.

Priestley felidézte, hogy az ő javaslatára Hamilton személyesen mondott köszönetet a szerelőknek azután, hogy éjszakába nyúlóan összerakták a totálkáros McLarent. „Ez az apró gesztus tényleg összekovácsolja az embereket. Az ilyen pillanatok igazán felvillanyozzák a csapatot” – mondta, és felhívta a figyelmet arra, hogy tavaly a Hungaroringen Verstappen is rögtön méltatta a szerelőit.

Az autó nem sérült meg a kicsúszástól, de jutott kavics mindenhovaForrás: Darren Heath/Getty Images

A hétvége neheze azonban még csak ekkor jött, mert rögtön a verseny elején felhőszakadás érte el a pályát, több pilóta, köztük Hamilton is a kavicságyban landolt a célegyenes végén. A McLaren-Mercedes motorja nem fulladt le és manapság már elképzelhetetlen módon egy munkagép visszaemelte Hamilton autóját a pályára, még azelőtt, hogy piros zászlóval leintették a futamot.

Amikor a McLaren visszaért a rajtrácsra, Priestley először megnyugodott, látva, hogy nagyobb külsérelmi nyom nélkül megúszta a kirándulást a kavicságyba, de amikor az újraindításhoz készülődtek, hirtelen kiderült, hogy nagy baj van. „Úgy tűnt, minden rendben van, a sebességváltó szerelője eltűnt a hátsó szárny alatt, de ez teljesen normális volt. Viszont, pillanatokkal később nagyon riadt arccal emelkedett fel, ami azt jelentette, hogy valami nagyon nincs rendben, mert nem volt ijedős srác, nyugodt és kiegyensúlyozott volt, nagyon tapasztalt, úgyhogy tudtam, hogy súlyos a helyzet. Az autóban ülő Lewist próbáltam nem nyugtalanítani, ezért hátra sétáltam, és megkértem az edzőjét, hogy hajoljon be a pilótafülkébe, beszélgessen vele, amíg kiderítjük, hogy mi a baj.”

Kiderült, hogy miközben hátrafelé csúszott a bukótérben, Hamilton autójának indítóberendezése összeszedett egy csomó kavicsot, ezért az indítómotor tengelyét egyszerűen nem tudták betolni a csőbe. Ez akkoriban óriási probléma volt, mert nem volt még MGU-K, ami manapság „önerőből” is képes elindítani az autót. A kavicsok nagy részét csavarhúzókkal el tudták távolítani, de akár egy is elég volt ahhoz, hogy megakadályozza az indítást. Ráadásul, nem ez volt az egyetlen probléma.

Manapság már elképzelhetetlen, hogy verseny közben visszaemeljenek valakit a pályára, még akkor is, ha a biztonsági autó már lassítja a mezőnytForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Mark Thompson

„Amikor a versenyirányítás bejelentette, hogy 10 perc van hátra az újraindításig, a motorunk hőmérséklete jóval alacsonyabb volt az optimálisnál és még mindig nem tudtuk beindítani. Egy Forma-1-es motort csak egy megadott hőmérséklet felett lehet beindítani, egy hűvös reggelen a garázsban külső hősugárzóval melegítjük, ami meleg levegőt áramoltat a rendszerben, felmelegíti az olajat és biztosítja, hogy minden üzemi hőfokú legyen, mielőtt beindítjuk.”

A szerelő visszaemlékezése szerint minden jóval hidegebb volt annál, amit a Mercedes előírt a motor indítása kapcsán, ráadásul közben Hamilton is megérezte, hogy valami probléma van. Megnyugtattam, hogy mindent az ellenőrzésünk alatt tartunk. Ez teljes hazugság volt."„Aztán elmagyaráztam, hogy csak néhány kavicsot kell eltávolítanunk, és bármelyik pillanatban indulhatunk. Újabb hazugságok.”

A szerelők közben fémrudakat eszkábáltak, amelyek végére ragasztószalagból készült galacsinokat erősítettek. „Ez bevált, de akadt néhány makacs darab, ezek egyenként 5-6 milliméter átmérőjűek voltak a cső legvégén, és közben ketyegett az óra.” Priestley ekkor szólt a főmérnöknek, hogy valós esély van arra, hogy nem tudnak elindulni, majd jobb ötlet híján úgy döntött, hogy erővel betolják az indítómotor tengelyét a helyére. Erre végül nem volt szükség, mert az utolsó pillanatban sikerült eltávolítani minden útban lévő kavicsot.  

Priestley feltartott hüvelykujjával jelezte Hamiltonnak, hogy minden rendben vanForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Paul Gilham

„Hihetetlen megkönnyebbülés ült ki az arcunkra, miután összehordtam Lewisnak mindent azzal kapcsolatban, hogy nem volt itt semmi probléma. Amikor meglátta a megkönnyebbülést az arcunkon, tudhatta, hogy közel voltunk a katasztrófához, de ekkor már nem számított." „Gyorsan, de óvatosan újraindítottuk az autót, a srácok a Mercedes-Benztől finoman felmelegítették a motort, én pedig elmagyaráztam Lewisnak, hogy mi történt és megerősítettem, hogy készen áll az újraindításra.”

Priestley számára különösen nagy öröm volt, hogy végül sikerült elrajtolni, mert ezen a hétvégén beugróként dolgozott Hamilton autóján, és bár ő is tudja, hogy nem a saját hibája lett volna a fiaskó, így sem akarta, hogy ez történjen. „Valaki szólt, hogy megvan, az F1-re a lehető legkevésbé jellemző megoldással, ragasztószalagból készült golyókkal, amiket hosszú, összeragasztott rudakra erősítettek. Nem számított, beindítottuk az autót és hihetetlen érzés volt, de az eufória rövid ideig tartott.”

Hamilton dobogós, sőt pontszerző sorozata végül megszakadt, mert a kalandos versenyen csak a 9. helyen ért célba, ami akkor még nem ért pontot. Ezen kívül az egész évben csak egyszer nullázott, a Kínai Nagydíjon, ami végül a világbajnoki címébe került. A rajthoz állás sorozata viszont több, mint egy évtizedig megmaradt, Hamilton 265 nagydíjon indult zsinórban a rátermett szerelőinek is köszönhetően.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK